ایران و ایتالیا در سفر متئو رنتسی نخست وزیر ایتالیا به تهران موافقتنامه هایی را امضا کردند که براساس آن زمینه برای افزایش تجارت بین دو کشور و تقویت همکاری صنعتی دو طرف هموار می شود.
یک موافقتنامه بین انجمن ملی منسوجات و مد ایتالیا و همتای ایرانی آن یعنی اتحادیه پوشاک تهران امضا شد.
برخی تحلیلگران برآورد می کنند کشور نفت خیز جمهوری اسلامی با جمعیتی حدود 80 میلیون نفر می تواند از خریداران مهم کالاهای لوکس باشد
هدف از این موافقتنامه کاهش تشریفات اداری و تسهیل کار برای شرکت های ایتالیایی به منظور دریافت مجوز از اتحادیه پوشاک تهران با هدف فعالیت در ایران است.
برخی تحلیلگران برآورد می کنند کشور نفت خیز جمهوری اسلامی با جمعیتی حدود 80 میلیون نفر می تواند از خریداران مهم کالاهای لوکس باشد.
حدود 60 نفر از مقامات بازرگانی از بخش های مختلف ازجمله بخش انرژی ، راه آهن و دفاعی ایتالیا رنتسی را در سفر به ایران همراهی کردند. آنها در تلاش برای تقویت جایگاه خودشان در ایران ، متعهد شدند میلیاردها یورو به بخش اعتبارات و ضمانتنامه ها اختصاص دهند.
کلودیو مارنتسی، رئیس انجمن ملی منسوجات و مد ایتالیا گفت :« ایران بازاری با فرصت های بزرگ است و من اطمینان دارم شرکت های ایتالیایی قادر خواهند بود از این فرصت ها استفاده کنند.»
تحریم های یک دهه گذشته علیه ایران لوازم آرایش و دیگر کالاهای مصرفی را شامل نمی شد اما این تحریم ها داشتن فروشگاه هایی در ایران را برای شرکت های اروپایی دشوار کرده بود.
کلودیو مارنتسی رئیس انجمن ملی منسوجات و مد ایتالیا گفت :« ایران بازاری با فرصت های بزرگ است و من اطمینان دارم شرکت های ایتالیایی قادر خواهند بود از این فرصت ها استفاده کنند
مدیران و مشاوران می گویند تجارت در ایران کار آسانی نیست و علت آن فقدان زیرساخت مناسب برای خرده فروشی ، تعرفه های بالا و محدودیت های بانکی است.
به نظر می رسد شرکت های ایتالیایی در مقایسه با رقبای فرانسوی در زمینه مد و کالاهای لوکس فعالانه تر عمل کرده اند.
« روبرتو کاوالی » که یک برند معروف ایتالیایی در زمینه پوشاک است ماه فوریه نخستین شعبه خود را در ایران افتتاح کرد.
« ورساچه » نیز قرار است به زودی فروشگاهی در تهران افتتاح کند.
برخی گروههای فرانسوی ازجمله « چنل » و « گوچی » منتظر هستند تا ببینند تحول در روابط بین المللی ایران چگونه پیش می رود و می خواهند این روابط شفاف تر شود.