روزهای پرفراز و نشیب جشنواره جهانی فیلم فجر
سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر در حالی تا سه روز دیگر کار خود را آغاز می کند که روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ اواخر سال 94 نام جشنواره بین المللی فیلم فجر به جشنواره جهانی تغییر کرد و با این تغییر اهالی هنر هفتم انتظار داشتند فیلم های با کیفیت از تمام قاره های جهان در این رویداد سینمایی حضور پیدا کنند و فیلمسازان برجسته ایرانی نیز فیلم های خود را به این جشنواره ارائه کنند.
حتی نام دراکولای عطاران، فراری داوود نژاد، ربوده شده میرباقری و چند فیلم خوب دیگر برای نمایش در این رویداد سینمایی به میان آمد.
با اعلام نام مدیران بخش های مختلف که همه آن ها چهره های شناخته شده در سینما بودند، انتظارها از جشنواره بالاتر رفت.
علیرضا شجاع نوری، رضا کیانیان، مازیار میری، امیر اسفندیاری، شادمهر راستین، اشکان خطیبی و دیگر مدیران این دوره در کنار سید رضا میرکریمی وزنه هایی هستند که می توانند به یک جشنواره اعتبار و با ایده هاو تجربیات بین المللی شان به آن شکل جهانی دهند.
پس از اولین نشست رسانه ای سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر، رونمایی از پوستر آن با تصویری از یکی از صحنه های فیلم «گاو» با بازی عزت الله انتظامی و اعلام جایگزین شدن جایزه محمد امین (ص) به جای جایزه مصطفی عقاد در این دوره، کلید این جشنواره به صورت رسمی برای اهالی رسانه زده شد.
عوامل برگزاری این دوره در ایام نوروز بیکار ننشستند و به آماده سازی پردیس سینمایی چارسو و راه اندازی اپلیکیشن های جشنواره پرداختند.
بعد از تعطیلات عید هم طراحی و ساخت دکور بازار فیلم این جشنواره به چارسو شکل و شمایل جشنوارهای داد.
این در حالی بود که نام 12 فیلم خارجی بخش سینمای سعادت و سایر بخش ها اعلام شده بود و حضور فیلم هایی از کشورهای فرانسه، اسپانیا و دیگر کشورها نوید یک جشنواره نسبتا خوب را به اهالی هنر هفتم میداد.
با اعلام نام سه فیلم ایرانی حاضر در بخش سینمای سعادت کمی تعجب سینمایی ها برانگیخته شد چراکه انتظار داشتند فیلم های مطرح تری در جشنواره حضور داشته باشند.
نکته قابل تامل انصراف یکی از فیلم های حاضر بود که به نوعی نشان داد این جشنواره برای کارگردانان ایرانی هنوز جایگاه قابل قبول را پیدا نکرده است و کارگردانان مان ترجیح می دهند فیلم های خود را به جشنواره های دیگر بفرستند.
جدای از این انتقادها، جشنواره جهانی فیلم فجر تا به امروز دستاورد های خوبی را به ارمغان آورده است؛ از راه اندازی بخش دارالفنون یا همان بخش استعدادیابی برای دانشجویان تا برپایی جشنواره در مرکز شهر و تخفیف های 50 تا 70 درصدی برای تهیه بلیط فیلم ها به دانشجویان.
مازیار میری مدیر بخش دار الفنون در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما دراین باره می گوید: در تمام جشنواره های جهانی اهمیت ویژه ای به بخش اکادمیک و استعداد یابی داده می شود و میر کریمی هم در این دوره برنامه های خاصی برای دانشجویان دوستدار سینما دارد و دانشجویانی که در این دوره شرکت می کنند رها نمی شوند و کارهای آن ها توسط اساتیدشان در ایام دیگر سال رصد میشود.
یکی از اتفاقات خوب دیگر این دوره برقراری تعامل بیشتر بین هنرمندان ایرانی و خارجی از طریق میزگردهای مختلف و تبادل نظر بین آنهاست.
علیرضا شجاع نوری در این باره به خبرنگار ما میگوید: رسالت و هدف اصلی جشنواره برقراری تعامل و ارتباط بین ما و جهان است، به منظور همین هدف در کنار هر هنرمند خارجی یک هنرمند ایرانی قرار میگیرد، مکان های تاریخی را به او نشان می دهد، در جلسات نقد و بررسی فیلمش در کنارش است و از او سوال می پرسد و احساس نزدیکی به او میدهد.
رضا کیانیان هم درباره انتخاب پردیس سینمایی چارسو به عنوان محل برگزاری جشنواره می گوید: خیلی خوشحالم که بعد از سالها محل برگزاری یک جشنواره به بافت قدیمی و مرکز شهر آمد.
این جشنواره از اول اردیبهشت کار خود را آغاز می کند و تا ششم همین ماه هر روز از ساعت 10 تا 24 به نمایش فیلم ها و برنامه های جنبی دیگر می پردازد.
کیوان کثیریان مدیر روابط عمومی این جشنواره به خبرنگار ما درباره افتتاحیه این جشنواره گفت: ما افتتاحیه خاصی نداریم و جشنواره با نمایش چند فیلم منتخب برای اهالی رسانه از 31 فروردین کار خود را آغاز می کند.
با وجود اینکه این دوره تا به امروز نتوانسته شور و حال بخش ملی را برای سینمایی ها به وجود آورد، اهالی هنر هفتم منتظرند تا ببینند سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر که برای دومین بار جدا از بخش ملی برگزار می شود می تواند سینمای ایران را بیش از پیش در دنیا مطرح کند و دستاورد های خوبی را برای سینمای ایران به ارمغان بیاورد؟
گزارش از: سحر قناعتی