بهار که فصل رویش و تازه شدن است علاوه بر طبیعت، بازار خرید و فروش را هم متحول می کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، چشم امید فروشندگان برای رونق گرفتن بازار به این روزهاست اما پس از گذشت سه هفته از آغاز بهار و کم رنگ شدن خرید و فروش، حجم کالاها در بازار (به علت خرید شب عید مردم)، کاهش یافته است به نحوی که واحدهای صنفی در پی خرید عمده خود هستند.
اما این روند هر ساله موجی از افزایش قیمت ها را در پی دارد.
علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران می گوید : افزایش 3 تا 4 درصدی قیمت کالاها عادی است.
رئیس اتاق اصناف ایران می افزاید هر چند تاکنون شاهد بالا رفتن قیمت در بازار نبوده ایم.
حضور در مراکز فروش برخی کالاها از جمله حبوبات و برنج اتفاقی خلاف صحبت های رئیس اتاق اصناف ایران را نشان می دهد ، افزایش قیمتی که حتی خرده فروشی های بازار را نیز متحیر کرده است.
در گزارش میدانی از بازار مولوی که مرکز عمده فروشی حبوب و برنج تهران است به سراغ خرده فروشان این موارد غذایی رفتیم که علی احمدی فروشنده حبوبات با اشاره به گران شدن اقلامی مانند لوبیا چیتی ، لوبیا قرمز و نخود گفت : این محصولات بیش از 15 درصد افزایش قیمت دارد و این تغییرات از مبدا تولید حبوب اعمال شده است و خرده فروشان تاثیری در آن ندارند.
وی افزود : کالایی که آخرین بار 6 هزار تومان خریداری کردیم هم اکنون 6800 تا 7هزار تومان در هر کیلوگرم فروخته می شود و کالایی که 6500 تومان تهیه شده بود هم اکنون به 7700 تومان رسیده است.
فروشنده دیگری علت گران شدن حبوب و برنج را دخیل بودن دلالان دانست و ادامه داد: پس از عید بازار خالی شد و برای تنظیم عرضه و تقاضا ، دلالان و عمده فروشان بزرگ کالاهای را خریداری و احتکار کرده اند.
کریمی فروشنده حبوبات با اشاره به اینکه قیمت حبوبات امسال نسبت پارسال 700 تا 800 تومان افزایش داشته است ، گفت : البته این افزایش قیمت ها از سوی کسی اعلام نشده است .
در میان حبوبات و غلات ؛ برنج حتی فروشندگان این محصولات را شوکه کرده و بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داده است.
یکی از فروشندگان غلات در بازار مولوی هم می گوید : برنج که در آخرین خرید عمده کیلویی 8 هزار 500 تومان عرضه شده هم اکنون به 10 هزار و 500 تومان در هر کیلو گرم رسیده است.
درحالی که خرده فروشان عامل اصلی گرانی برنج را دلالان می دانند رئیس انجمن حمایت از تولیدکنندگان برنج توپ ر ادر زمین خرده فروشان می اندازد و علت اصلی گرانی این کالا را هماهنگ شدن خرده فروشان برای افزایش قیمت برنج می داند.
جمیل علیزاده شایق در مصاحبه تلفنی با خبرنگار خبرگزاری صداو سیما با اشاره به اینکه قیمت برنج از اواخر مهر با رشد بسیار کند تا مرداد سال آینده 5 تا 7 درصد افزایش قیمت دارد و این روند طبیعی است ، ادامه داد : قیمت برنج در تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور از ابتدای فروردین امسال اتفاق افتاده و تولید کنندگان و کارخانه ها هیچ افزایش قیمتی نداشته اند.
اما سخنگوی اتحادیه بنکداران مواد غذایی دیدگاه متفاوت از اظهارات رئیس انجمن حمایت از تولید کنندگان برنج دارد و علت گرانی اخیر برنج را ، افزایش قیمت این محصول در مراکز عرضه در شمال کشور عنوان می کند.
قاسمعلی حسنی با اشاره به اثرگذاری مبدا تولید برنج در شمال کشور بر تعیین قیمت این کالا گفت : تهران مقصد است و در تعیین قیمت اثر ندارد.
وی افزایش قیمت برنج را در شمال کشور دانست و افزود : بنکدارن مواد غذایی می توانند 3 درصد سود را در برگه خریداری شده اعمال کنند که فقط 1 درصد آن به علت وجود رقابت بین اصناف ، گرفته می شود.
سخنگوی اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به بی تاثیر بودن نقش بنکداران در تعیین قیمت اظهار کرد : این گروه فقط خریداران بزرگ هستند و قیمت را تولیدکنندگان شمالی تعیین می کنند.
حسنی با اشاره به افزایش 5 درصدی عرفی قیمت برنج در اواخر اردیبهشت و دهه اول خرداد افزود: در سال 94 از دی تا فروردین امسال قیمت برنج ایرانی روند افزایش داشته است.
در هر صورت افزایش قیمت در بازار ملموس است اما در بین بحث و جدل ها برای پیدا کردن مقصر گم می شود و در آخر امیدی به کاهش قیمت نمی ماند.
اما علاوه بر محصولات خوراکی تحولات بازار ، لوازم خانگی را نیز در بر گرفته و در حالی که رئیس اتحادیه لوازم خانگی در هفته گذشته قاطعانه با افزایش قیمت در این بخش مخالفت و آن را خود زنی برای تولیدکننده اعلام کرده است هم اکنون از افزایش ناچیز برخی از قطعات خبر می دهد.
محمد طحان پور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، گفت: وزارت صنعت و معدن و تجارت و در هیئت دولت برخی تعرفه ها مانند سر شعله اجاق گاز و درب یخچال را افزایش داده است اما تاثیر چندانی در قیمت کالا نخواهد داشت.
وی با اشاره به انباشت لوازم خانگی در انبارها و راکد بودن بازار این کالا ها افزود: برخی از تولید کنندگان بر اساس عادت همیشگی با هماهنگی نمایندگی هایشان ، قمیت محصول خود را افزایش و هنگام فروش بخش اعظمی از آن را تخفیف می دهند که این روند باعث نا آرامی در بازار می شود.
این رویه در بازار نشان می دهد، رقابتی بین تولید کنندگان و توزیع کنندگان ایجاد شده است که اغلب برای رسیدن به خط پایان و دستیابی به سود بیشتر تمرکز کرده اند و اینکه در بین راه چه تاثیری از خود به جای می گذارد مهم نیست .
البته با وجود تلاتم فعلی؛ مسئول نظارت بر فعالیت اصناف می گوید این بازار بسیار خوب و قابل کنترل است.
علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران در گفتگوب اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما افزود: اتاق اصناف ایران بازرسی های گسترده ای در سراسر کشور دارد.
وی با اشاره به اینکه برخی به شایعات دراین زمینه دامن می زنند ادامه داد: قیمت گذاری برای کالاها در سازمان های مربوطه انجام می شود و فقط کنترل قیمت براساس فهرست قیمت های مصوب بر عهده اتاق اصناف است.
فاضلی با اشاره به بررسی قیمت آرد و نان تصریح کرد: پس از صحبت با رئیس ستاد تنظیم بازار مشخص شد افزایش قیمتی آرد و نان لحاظ نشده و سایر اقلام نیز در حال بررسی است.
اما تغییر قیمت و متلاتم شدن بازار روندی است که برای توجیه خود؛ علت تراشی می کند و پس از مدتی جدال بین مسئولان مربوطه به منظور تعیین عامل تشویش و علت ناآرامی اصل قضیه به فراموشی سپرده می شود.
در این میان مردم نیز راهی جز قبول وضعیت حاکم بر بازار راهی نخواهند داشت.
این در حالیست که در صورت قدرت گرفتن نظارت های همه جانبه از مبدا تولید تا مراکز فروش می توان این روند را تا حدی کنترل کرد.