تشریح نقشه راه توسعه خودروسازی سایپا برای اهالی بازار سرمایه
جمعی از فعالان بازار سرمایه و مدیران کارگزاری ها از خطوط تولید خودرو سایپا بازدید و با مدیران ارشد مالی این شرکت گفتگو کردند.
به گزارش خبرگزاری صد ا و سیما در این جلسه که با حضور علیرضا بادکوبه عضو موظف هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا و قائم مقام مدیر عامل در امور مالی و اقتصادی شرکت سایپا، ناصر آخوندی قائم مقام مدیر عامل در امور سرمایه گذاری و شرکت های گروه، تعدادی از مدیران عامل شرکت های گروه سایپا و مدیران ارشد مالی سایپا و جمعی از کارگزاران بورس و فعالان بازار سرمایه برگزار شد، ضمن معرفی فعالیت ها و برنامه های گروه سایپا به سوالات حوزه سرمایه نیز پاسخ داده شد.
حسن قره یی قائم مقام مرکز مطالعات و برنامه ریزی استراتژیک گروه خودروسازی سایپا ضمن معرفی توانمندی ها و پتانسیل های موجود در گروه سایپا به ارائه گزارشی از عملکرد این گروه در حوزه بازار سرمایه پرداخت.
وی گفت: در زمینه مشارکت با شرکت های خارجی، توافقات سرمایه گذاری 500 میلیونی یورویی صورت پذیرفته است ، سیتروئن در سایپای کاشان سرمایه گذاری خواهد نمود و قرار است 50 درصد این شرکت به سیتروین واگذار شود. سایپا کاشان مرکز تولید خودروی سیتروتن در خاورمیانه، آفریقا و هند خواهد شد و محصولات تولیدی سایپا کاشان علاوه بر فروش در داخل کشور به این کشورها نیز صادر می شود.
همچنین قرار است سایپاکاشان به پارک صنعتی تولید خودرو تبدیل و خطوط تولیدی و مونتاژی موتور و قطعات اصلی در این پارک صنعتی راه اندازی شود.
میزان سرمایه گذاری سیتروئن در سایپا کاشان جهت خرید سهام، راه اندازی خطوط تولید خودرو و قطعه بیش از 300 میلیون یورو خواهد بود.
قره یی گفت : رنو همکاری خود را با گروه سایپا در شرکت پارس خودرو تحت غالب شرکت رنو – پارس که جوینت ونچر سایپا با رنو می باشد ادامه داده و آن را به سرعت توسعه می دهد، به طوری که دومین محصول این همکاری پس از رفع تحریم ها در تابستان سال جاری تولید خواهد شد.
تاکنون 3 محصول تندر 90، پارس تندر و خودروی پر طرفدار ساندرو در قالب این همکاری در پارس خودرو تولید شده است.
در سال جدید نیز بیش از 80 هزار خودرو در پارس خودرو، تحت غالب این جوینت ونچر ، تولید خواهد شد.
همچنین رنو قصد دارد علاوه بر شرکت مشترک فعلی با گروه سایپا در شرکت رنو- پارس، سرمایه گذاری مستقیم در گروه خودروساری را به انجام برساند که مذاکرات آن در حال پیگیری است و توافقات کلی حاصل شده است.
وی با اشاره به همکاری خوبی که سایپا در گذشته با شرکت نیسان در ساخت محصولات متنوع داشته است ، گفت: پارس خودرو در طی سالیان متمادی، شریک استراتژیک نیسان است، به طوری که نیسان پاترول, خودروی محبوب ماکسیما , نیسان قشقائی و نهایتا خودروی تکنولوژیک تیانا از محصولات تولیدی نیسان با پارس خودرو بوده است و در حال مذاکره با این شرکت برای تولید محصولات جدید در پارس خودرو هستیم .
خطوط تولیدی پارس خودرو بیشترین هماهنگی برای تولید محصولات نیسان را در سطح کشور دارند.
قره یی افزود : سایپا با شرکت کیا تاکنون محصولات متنوعی را تولید کرده است و هم اکنون در حال تولید محصول سراتو با این شرکت هستیم. مذاکرات با کیا در خصوص توسعه همکاری با رویکرد جدید در حال پیگیری است.
قائم مقام مرکز مطالعات و برنامه ریزی استراتژیک گروه سایپا با اشاره به سیاست توسعه محصول این گروه گفت: بر اساس استراتژی کلان سایپا که در چارچوب سند چشم انداز 1404 صنعت خودرو است قصد داریم، 50 درصد تولیدات آتی را با برند سایپا و 50 درصد تولید را نیز به صورت مشترک با شرکای خارجی انجام دهیم.
قره یی افزود : در خصوص تولید با برند سایپا علاوه بر بهره گیری از دو پلتفرم ایکس 100 و ایکس 200، دو پلت فرم مدرن sp0 و sp1 در حال توسعه بوده و قرار است در نیمه دوم سال 96 خودروهای جدید بر اساس یکی از این پلتفرمها تولید و به بازار ارایه شود.
قره یی گفت : در سال گذشته سهم سایپا در بازار 2.8 درصد افزایش یافته و هدفگذاری برای رشد 5 درصدی افزایش سهم بازار برای سال 95 انجام شده است.
علیرضا بادکوبه عضو موظف هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا و قائم مقام مدیر عامل در امور مالی و اقتصادی شرکت سایپا هم در باره افزایش سرمایه های گروه سایپا گفت: در نیمه دوم سال 94 پروژه اصلاح ساختار سرمایه گروه سایپا کلید خورد، که بر اساس آن سرمایه شرکت سایپا از 1744 میلیارد تومان به 3927 میلیارد تومان، شرکت زامیاد با افزایش سرمایه 125درصدی، از 240 میلیارد تومان به 553 میلیارد تومان رسید، در شرکت رایان سایپا افزایش سرمایه 110 درصدی در دست اقدام است و سرمایه آن از 240 میلیارد تومان به 500 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. همچنین بنا داریم تا انتهای سال سرمایه این شرکت را تا 1000 میلیارد تومان افزایش دهیم. در شرکت های سایپا آذین افزایش سرمایه 112 میلیارد تومانی، پارس خودرو افزایش سرمایه 1600 میلیارد تومانی، سازه گستر افزایش سرمایه 699 میلیارد تومانی، مگاموتور افزایش سرمایه 365 میلیارد تومانی و سایپا دیزل 756 میلیارد تومانی را خواهیم داشت.
عضو موظف هیات مدیره سایپا افزود : اصلاح ساختار همه شرکت های گروه سایپا انجام و احتمالا تا پایان اردیبهشت ماه سال95 نهایی خواهد شد. همچنین اصلاح ساختار شرکت سایپا و خروج از مشمولیت ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت، در 26 اسفند ماه 94 به اتمام رسید.
وی اعلام کرد این گروه توانسته است در 38 روز ساختار مالی 17 شرکت زیرمجموعه خود را از طریق افزایش سرمایه و استفاده از معافیت مالیاتی اصلاح کند.
این اقدام در حالی صورت پذیرفت که ثبت افزایش سرمایه مذکور در تاریخ 26 اسفند به اتمام رسید و همه شرکت های ذکر شده گواهی ثبت خود را دریافت کرده اند که این موضوع با تشویق حاضرین همراه شد.
عضو موظف هیات مدیره سایپا در ادامه به موضوع افزایش سرمایه شرکت پارس خودرو پرداخت. به گفته وی پارس خودرو از محل مطالبات و آورده سهامداران، اقدام به افزایش سرمایه خواهد کرد.
علیرضا بادکوبه، کاهش هزینه های مالی و مدیریت خرید را از استراتژیهای اصلی سایپا اعلام کرد و گفت : مانده تسهیلات سایپا از بانکها و موسسات مالی، حدود 6500 میلیارد تومان و نرخ موثر بهره آن 30% است . این موضوع منجر به هزینه مالی 2200 میلیارد تومانی برای گروه سایپا شده است.
وی افزود: علاوه بر این موارد ، شرکت سایپا برنامه انتشار 1000میلیارد تومان اوراق سلف موازی و اجاره جهت تامین مالی از طریق بورس را در سال95 در دستور کار قرار داده است کههزینه های مالی را به ازای هر دستگاه خودرو کاهش می دهد.
وی افزود: گروه سایپا 13 هزار میلیارد تومان خرید داخلی و خارجی دارد که قصد داریم با مدیریت هزینه ها از طریق دریافت تخفیف و تجمیع خرید ؛ استفاده از منابع فروشندگان و سایر روشهای ممکن هزینه های خرید را کاهش دهیم.
علیرضا بادکوبه، عضو موظف هیات مدیره سایپا فروش 800 میلیارد دارایی مازاد را به عنوان یکی دیگر از اقدامات کلیدی گروه سایپا برای دستیابی به اهداف سود آوری ذکر کرد.
در ادامه ناصر آخوندی قائم مقام مدیر عامل در امور سرمایه گذاری شرکت ها ضمن اشاره به شرایط خوبی که سایپا در چند ماه اخیر در بازار سرمایه ایجاد کرده است ، گفت: ارائه اطلاعات بر اساس واقعیت ها صورت می گیرد تا کارگزاران که امین مردم هستند بتوانند بر اساس شفافیت موجود به راهنمایی مردم بپردازند و بنا را بر تعامل، همزبانی و همدلی قرار دادیم و امیدواریم بتوانیم با تعامل و یکدلی با فعالان بازار سرمایه آثار مثبتی در اقتصاد کشور داشته باشیم.
قائم مقام مدیر عامل در امور سرمایه گذاری شرکت ها در ادامه افزود: تصمیم جدی برای مدیریت و کاهش هزینه های سایپا گرفته ایم و این امر را در تمامی شرکتهای گروه با دستور مدیریت محترم عامل گروه پیگیری نموده و به انجام می رسانیم .
همچنین ، با کاهش نرخ بهره تسهیلات به 22 درصد، تامین مالی از منابع خارجی (یوزانس) با در نظر گرفتن ریسک نرخ ارز و کاهش هزینه های مالی قطعا اتفاقات خوبی در زمینه تامین مالی سال 95 خواهد افتاد.
آخوندی تاکید کرد : مطمئن هستیم شرایط سایپا به جایی خواهد رسید که هیچ یک از سهامداران تمایل به عرضه سهم در بازار نداشته باشند چرا که این شرکت در سال 95 با کاهش هزینه، افزایش تولید و روش های نوین تامین مالی با سود آوری عملیاتی همراه خواهد بود.
همچنین با فرض تحقق پیش بینی های رونق اقتصاد کلان، شرایط سودآوری را نیز شاهد خواهیم بود. سایپا با مدیریت اقتصادی و طبق برنامه پیش می رود. علاوه بر این شرکت سایپا قصد دارد تعدادی از دارایی های مازاد خود را به فروش برساند.
قائم مقام مدیر عامل در امور سرمایه گذاری شرکت ها درخصوص پتانسیل گروه سایپا و علاقمندی شرکت های خارجی به مشارکت با سایپا گفت: پتانسیل اصلی سایپا نیروی انسانی ماهر و خطوط تولید مدرن است که می تواند سایپا را به عنوان قطب تولید خودرو در منطقه خاورمیانه، هند و افریقا برای خودروسازان بین المللی تبدیل کند.
در ادامه شیدایی از مدیران سایپا درباره هزینه های مالی شرکت سرمایه گذاری رنا اظهار داشت: پارسال بیش از یکصد میلیارد تومان هزینه مالی شرکت رنا به دلیل خرید سهام سایپا به سرمایه گذاری سایپا پرداخت شده بود که با تصمیم جدید و واگذاری سهام سایپا به این شرکت و تسویه بدهی؛ این هزینه مالی در سال 95 رخ نخواهد داد.
آستانی مدیر عامل سرمایه گذاری سایپا در باره افزایش سرمایه شرکت گفت: این افزایش سرمایه قطعاً قبل از مجمع عمومی سالیانه سال جاری طی دو مرحله صورت می پذیرد که از محل سود انباشته و مطالبات و آورده نقدی خواهد بود و تا پایان اردیبهشت ماه به مرحله عمل خواهد رسید و در باره زمین پلاسکو هم اقدامات موثری انجام شده و در صورت نهایی شدن آن از طریق کدال اعلام خواهد شد.