از سال آینده ورود شرکت های کوچک و متوسط با حداقل سرمایه 100 میلیون تومان و سقف 50 میلیارد تومان به بازار سرمایه امکان پذیر می شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، امیر هامونی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران با بیان این مطلب گفت: یکی از رسالت های اصلی فرابورس ایران تامین مالی شرکت های کوچک و متوسط است.
این شرکت ها که عموما اس.ام.ای (SME)خوانده می شود، در تولید ناخالص داخلی کشور نقش پررنگی داشته و تامین حدود 20 درصد از (GDP) را به خود اختصاص داده و 45 درصد اشتغال کشور به آنها وابسته است.
وی با تاکید بر فراهم شدن امکان تامین مالی شرکتهای کوچک و متوسط از طریق فرابورس گفت : امکان ورود شرکتهای متوسط و کوچک به بازار سرمایه، افزایش تامین مالی این بنگاه ها را در پی خواهد داشت.
هامونی ضمن اشاره به تجربه مثبت سایر کشورها از جمله آمریکاى شمالى، هند، انگلیس و چین در تشکیل بازار (SME) بیان کرد : بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا که در زمینه ورود شرکت های کوچک و متوسط به بازار سرمایه فعالیت داشته اند، رشد مثبتی در تامین مالی صنایع کوچک تجربه کرده اند.
مدیر عامل فرابورس ادامه داد : با امضای تفاهم نامه بین شرکت فرابورس و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی، بخشی از بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط به همراه شرکت های دانش بنیان دارای مجوز می توانند از سال آینده در بازار(SME) وارد شوند و همچنین با توجه به احتمال افزایش ظرفیت های آتی این شرکت ها، امکان ورود آنها به بازار اول و دوم بورس پیش بینی شده است.
هامونی درباره حداقل سرمایه مجاز برای ورود بنگاه های کوچک و متوسط به بازار (SME) گفت : شرکت ها با سرمایه حداقل 100 میلیون تومان و سقف 50 میلیارد تومان می توانند به بازار جدید وارد شوند. درخواست آنها از طریق هیات پذیرش بازار (SME) بررسی می شود و بعد از تایید، امکان فعالیت آنها در بازار سرمایه با تابلوی مستقل فراهم خواهد شد. وی افزود: ورود بنگاه های کوچک و متوسط به بازار سرمایه یک شروع جدید است. طراحی آن منحصر بفرد بوده و ساز و کار آن با بازارهای دیگر متفاوت است و همراه با دستور العمل های جدید کار خود را آغاز خواهد کرد.
مدیرعامل فرابورس ضمن تاکید بر اهمیت جذب سرمایه گذاری خارجی گفت : یکی از مسایل اصلی بازار(SME) بحث جذب سرمایه گذاری خارجی است. برخی شرکت های بین المللی مایل هستند به این بازار وارد شوند و این امر زمینه شفافیت و افزایش استاندارهای اقتصادی بنگاه های کوچک و متوسط را فراهم خواهد کرد.
وی خاطر نشان کرد: مسایل مالیاتی و عدم شفافیت شرکت های کوچک و متوسط از جمله موانع پیش روی این بازار جدید است. عملکرد شرکت های کوچک و متوسط باید با اعمال حاکمیت شرکتی به سطح استانداردهای بین المللی نزدیک شود.