جشنواره فیلم فجر؛ «بین المللی یا جهانی» مسئله این است
اهالی سینما تغییر نام جشنواره فیلم فجر از بینالمللی به جهانی را بررسی کردند.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ این روزها خبرهایی از جشنواره فیلم فجر به گوش می رسد، خبرهایی که درج عنوان جهانی به جای بینالمللی در آن حرف و حدیثهای زیادی به بار آورد.
نکته جالب اینجاست که هیچ یک از جشنواره های خارجی چون کن و برلین واژه جهانی را پیش از خود ندارند، ولی مسئولان برگزاری جشنواره فیلم فجر، روی جشنواره ای که در سطح بین المللی هم چندان شناخته شده نیست، واژه «جهانی» را گذاشته اند.
بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر از سال 74 کار خود را آغاز کرده است و در بیست سال اخیر نتوانسته آنطور که باید و شاید نظر فیلمسازان طراز اول جهانی و حتی طراز اول آسیایی را به خود جلب کند.
مسئولان این جشنواره تصمیم گرفتند برای پررنگتر شدن بخش بین المللی جشنواره فیلم فجر از سال گذشته این بخش را از بخش ملی جدا کنند و نام«جشنواره بین المللی فیلم فجر/FajR INTERNATIONAL FILM FESTIVAL» را روی آن گذاشتند اما برخلاف انتظار دست اندرکاران آن، نه تنها برگزاری این بخش از جشنواره به رشد سینمای ما در سطح بین المللی کمک نکرد بلکه به هزینههای جشنواره افزود.
البته یکی از حسنهای آن، حضور بعضی از فیلمهای ایرانی جامانده از سی و سومین جشنواره فیلم فجر، در بخش بینالمللی فیلم فجر بود!
طبق تعریف واژه جهانی، در این دوره جشنواره جهانی فیلم فجر باید فیلمهایی از آمریکا و کانادا، آمریکای لاتین، اروپا، آفریقا، آسیا و استرالیا حضور داشته باشند؛ چون به جشنوارهای جهانی گویند که در آن آثار چشمگیری از پنج قاره جهان شرکت کرده باشد اما اینکه سطح این جشنواره در این حد است یا نه، باید در اردیبهشت 95 دید.
اهالی هنر هفتم هم دیدگاهایی درباره این تغییر نام جشنواره دارند که در نوع خود شنیدنی است.
در هیچ کجای دنیا جشنوارههای معتبر فیلمشان پیشوند جهانی ندارد
همایون ارشادی بازیگر بینالمللی سینما در گفتگو با خبرنگار ما در این باره گفت: به نظرم گذاشتن نام جهانی روی جشنواره فیلم فجر، تغییری در وضعیت و رویکرد آن نمی دهد. در هیچ کجای دنیا جشنواره های معتبر فیلمشان پیشوند جهانی ندارد و این نوعی نوآوری از سوی ایرانیان محسوب می شود.
وی می افزاید: من خودم یک بازیگر ایرانی هستم که در فیلم های خارجی هم بازی می کنم اما هیچ گاه لقب جهانی به خود نمی دهم بنظرم این یک کار جدید است که امیدوارم عاقبت خوبی داشته باشد.
مازیار رضاخانی مدیر پردیس تماشا نیز در این باره گفت: واژه های جهانی و بین المللی در سینما با هم تفاوت زیادی دارند و وقتی واژه جهانی روی جشنواره ای گذاشته میشود یعنی باید طیف گسترده تری از مخاطبان و شرکت کنندگان را در بر بگیرد.
جشنواره فیلم فجر به دلیل محدودیت هایی که در انتخاب فیلم ها دارد هیچگاه نمی تواند معیارهای یک جشنواره جهانی را داشته باشد
وی افزود: به نظر من جشنواره فیلم فجر به دلیل محدودیت هایی که در انتخاب فیلم ها دارد هیچگاه نمی تواند معیارهای یک جشنواره جهانی را داشته باشد، در جشنواره جهانی باید تمام دیدگاهها منعکس شود و در بخش خارجی جشنواره فجر این اتفاق نخواهد افتاد.
رضاخانی ادامه داد: به نظرم این تغییر نام کارکرد جشنواره فجر در بخش خارجی را تغییر نمی دهد و صرفا یک تغییر نام است، البته بخش خارجی جشنواره فیلم فجر دو نوع دستاورد دارد؛این تغییر نام تاثیر چندانی در نگاه کشورهای جهان به جشنواره فیلم ایران ندارد اما می تواند روی فیلمسازان داخلی تاثیر بگذارد.
در سینمای ایران بسیاری از نخستینها اتفاق می افتد
سیدامیر پروینحسینی تهیه کننده سینما در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در این باره گفت: در سینمای ایران بسیاری از نخستینها اتفاق می افتد، برای مثال وام های سینمایی باید به همه فیلمها تعلق بگیرد اما بنیاد سینمایی فارابی به فیلمهایی که میخواهد وام میدهد، از دیگر ویژگی های سینمای ما این است که مدیری بدون سابقه را در راس کاری قرار میدهند، وی بسیاری از کارها را انجام می دهد و فعالیتش که تمام شد، می رود، البته من برای جشنوارهها فیلم نمیسازم و هدف اصلی من از فیلمسازی مردم هستند و بهتر است کارشناسان جشنوارهها درباره این تغییرات نظر دهند.
این واقعیت است که اهالی سینما علاقه زیادی به دیده شدن فیلم هایشان در سطح جهانی دارند و درست برگزار شدن بخش خارجی جشنواره فیلم فجر با سیاستگذاریهای مناسب میتواند کمک خوبی به این قضیه کند.
حال باید منتظر بمانیم و ببینیم جشنواره تغییر نام یافته فیلم فجر در اردیبهشت 95 چه دستاوردهایی را برای سینمای ایران در زمینه های ملی و بین المللی به ارمغان می آورد.
گزارش از: سحر قناعتی