سینمای دینی، سینمایی که میتواند جهان را دگرگون کند
ساخت فیلم سینمایی «محمد رسول الله(ص)» و اکران آن در ایران و کشورهای مختلف جهان دوباره نگاه ها را به سمت فیلم هایی با ژانر مذهبی جلب کرد.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما ، همواره ژانرهای دینی و دفاع مقدس در بین دیگر ژانرها در سینما مظلوم واقع شده اند، تولید تعداد اندکی فیلم در این حوزه ها می تواند گواه این موضوع باشد، سهم سینمای دینی در این میان حتی کمتر از سینمای دفاع مقدس است.
فیلم سینمایی «سفیر» ساخته فریبرز صالح، اولین فیلم ایرانی پس از انقلاب با مضمون دینی بود که در سال 61 ساخته شد.
این فیلم که در اکران عمومی با اقبال رو به رو شد و عنوان پرفروش ترین فیلم سال را به دست آورد، روایتی از سفر قیس ابن مصهر، نماینده امام حسین (ع) به کوفه است که حامل نامه امام به سلیمان خزاعی است.
سال 61 همچنین فیلم سینمایی «روز واقعه» به کارگردانی شهرام اسدی و به تهیه کنندگی محمد شایسته درباره بخشی از واقعه عاشورا تولید شد.
در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است که عبدالله جوانی مسیحی است که تازه به اسلام روی آورده است و دل در گرو عشق راحله دختر زید دارد، وی در جریان عروسی با راحله ندایی میشنود که او را به یاری فرا میخواند، عبدالله بیابان به بیابان، واحه به واحه به سمت کربلا میتازد و هنگام عصر عاشورا به آنجا میرسد و در آن زمان «حقیقت» را بر سر نیزه میبیند.
این فیلم افزون بر اینکه در سیزدهمین دوره جشنواره فجر نظر داوران و منتقدان را به خود جلب کرد توانست در جذب مخاطب هم موفق باشد به گونه ای که بعد از 33 سال هنوز هم در ایام محرم این فیلم به عنوان گزینه ای برای تحلیل یا نمایش انتخاب می شود.
با وجود ویژگی های مثبتی که «روز واقعه» داشت و اشتیاقی که مخاطبان سینما در آن زمان به آن نشان دادند سینماگران برای فیلم سازی به دلایل مختلفی که کمبود بودجه و نبود دکور و امکانات مناسب از جمله آنهاست تا سالها به سراغ این ژانر نیامدند تا اینکه در سال 84 محمدرضا ورزی فیلمی سینمایی با نام «ابراهیم خلیل الله» را راهی سینما کرد.
این فیلم دوران رسالت حضرت ابراهیم علیه السلام تا آخرین مأموریت الهی آن حضرت، ساخت بنای کعبه، را به تصویر کشید و با بهره گیری هنرمندانه از قصص قرآنی در برقراری ارتباط با اقشار مختلف جامعه موفق عمل کرد.
«مُلک سلیمان» در سال 1388 مقطعی از زندگی حضرت سلیمان را روایت کرد و در آن از فناوریهای پیشرفته CGI و DI استفاده شد.
این فیلم به نوعی اولین تجربه حرفهای فیلمسازی دیجیتال در سینمای ایران به شمار می رود و توانست در همان زمان جوایز بسیاری را به خود اختصاص دهد، با وجود اینکه بسیاری به سبک روایت گری این فیلم انتقاداتی داشتند اما چهره پردازی، صداگذاری، موسیقی متن و بازی برخی از بازیگرانش به چشم می آمد.
این فیلم با 500 هزار تماشاگر یک و نیم میلیارد تومان فروش داشت و ضمن نمایش نسبتا موفق در ایران توانست سینمای ایران را در کشورهای دیگر مطرح کند و از جشنواره فیلم عراق هم جایزه بهترین کارگردانی و فیلم را بگیرد.
بعد از «ملک سلیمان» فیلم هایی چون «راه بهشت» و «من و زیبا» در ژانر دینی ساخته شد اما نتوانست در جذب مخاطب مثل آثار قبلی خوب عمل کند.
اما در سال 92 فیلمی تاریخی مذهبی به کارگردانی و نویسندگی احمدرضا درویش در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد که در همان زمان توانست افزون بر نامزد شدن و جایزه گرفتن در بخش های مختلف بیرق طلایی جشنواره را نیز از آن خود کند.
این فیلم با نام «رستاخیز» از زاویه جدیدی به واقعه عاشورا نگاه کرده بود و در خلاصه داستان آن آمده است که بعد از مرگ معاویه پسر ابوسفیان، یزید بن معاویه خود را خلیفه مسلمین میخواند و به فرماندار مدینه نامه مینویسد که از حسین بن علی بیعت بستاند.
بکیر بن حر که به عنوان پیک مخصوص دربار یزید بن معاویه برگزیده شده است مأمور رساندن نامه یزید بن معاویه به مدینه میشود، او که جوانی چابک و پرانرژی است و در تکاپوی حقیقت است در مدینه متوجه میشود که حامل نامهای است که در آن به کشتن حسین بن علی فرمان داده شده است، بکیر در مکه با اندیشهها و خط فکری حسین بن علی (امام شیعیان) آشنا میشود.
مردم کوفه با فرستادن نامههای بسیار زیاد، حسین بن علی را به کوفه دعوت کردهاند تا در قیام بر ضد یزید پسر معاویه، آنها را یاری کنند.
حر ابن یزید ریاحی، به همراه بکیر و 2 هزار سوار از سوی عبیداله بن زیاد مأمور میشوند به سمت کاروان حسین بن علی که به سمت کوفه در حرکت هستند بروند، کاروان امام در شماری اندک، در کربلا به محاصره هزاران نفر از لشکریان یزید درمیآیند.
«رستاخیز» در روز اول اکرانش به دلیل مشکلات تصویری و افکت نداشتن چهره بازیگر نقش حضرت عباس(ع) از پرده سینماها پایین آمد و همچنان در توقیف به سر می برد.
«محمد رسول الله(ص)» نام فیلمی است که این روزها افتخار سینمای ایران و جهان به حساب می آید؛ این فیلم به کارگردانی مجید مجیدی آخرین اثر سینمای دینی ما به حساب می آید و اکران آن همزمان با افتتاحیه جشنواره فیلم مونترال کانادا آغاز شد.
این فیلم بخش هایی از دوران کودکی پیامبر اسلام(ص) را به تصویر می کشد و با فروش 170میلیونی روز اول اکران خود در سینماهای تهران بالاترین میزان فروش برای افتتاحیه یک فیلم سینمایی در ایران را رقم زد و توانست رضایت مخاطبانش را نیز کسب کند.
فیلم «محمد رسول الله(ص)» در کشورهای لبنان، ترکیه، آمریکا، لهستان و دانمارک اکران و با استقبال بی نظیر مسلمانان و غیر مسلمانان آن کشورها رو به رو شد.
این فیلم به عنوان نماینده ایران در مراسم اسکار 2016 حضور دارد و با توجه به قصه جذاب، محتوای غنی، ساختار درست و عوامل حرفه ای که دارد می تواند در این مراسم بدرخشد و سینمای جهان را دگرگون کند.
تجربه ثابت کرده است که قصه های دینی قرآنی برای مخاطبان مسلمان، غیر مسلمان، آسیایی، آمریکایی و یا اروپایی جذاب است، همچنین هنرمندان ایرانی توانایی این را دارند که با به کارگیری تکنیک های سینمایی خود آثار خود را در جهان مطرح کنند.
بزرگترین مشکلی که سبب می شود سینمای ما آثار خوب و حرفه ای انگشت شماری در حوزه دینی مذهبی داشته باشد مسائل مالی و حمایتی است و بدون شک اگر حمایت ها از چنین آثاری بیشتر شود این آثار می توانند با محتوا و بهره گیری از ظرافت های هنری، سینمای جهان را دگرگون کنند.
یادداشت از: سحر قناعتی