پخش زنده
امروز: -
رئیس مجلس در این باره که برخی قصد دارند عنوان کنند ، موضوع برجام به مقام معظم رهبری تحمیل شده است،گفت : این حرف سبک و جسارت آمیز است .
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، آقای لاریجانی در نشست خبری با خبرنگاران ادامه داد: رهبری شخصیتی است که در مسائل بین المللی نگاه نافذ و دقیقی دارند در سی وچند سال اخیر در موضوع سیاست خارجی فردی را مانند ایشان ندیده ام که چنین پختگی و نگاه نافذی داشته باشند.
وی افزود : در موضوع هسته ای جلسات متعددی در شورای عالی امنیت انجام می شد که برخی از آنها در حضور ایشان صورت می گرفت بنابراین نباید عنوان کرد که این موضوع به ایشان تحمیل شده است آن هم در شرایطی که وقتی مقام معظم رهبری به صحبت تلفنی رئیس جمهور ایراد می گیرند حتما اگر نگاهی به برجام داشتند نظرشان را اعلام می کردند.
دکترلاریجانی تصریح کرد: به خاطر دارم که در زمان امام خمینی نیز عده ای چنین تلاش هایی را داشته اند اعتقاد دارم این موضوعات نه به امام و نه به رهبری قابل انتساب است چرا که ایشان در مسائل استراتژیک هدایت گر خوبی هستند هم در موضوع هسته ای و هم در موضوعات منطقه ای.
در تاریخ جمهوری اسلامی ایران برای اولینبار از رئیس جمهور سوال شد
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره کوتاهی مجلس هشتم در قبال دولت نهم و دهم از بعد نظارتی گفت: ما آنقدری که درخصوص مسائل متوجه میشدیم عمل میکردیم، مشکل این بود که برخی اوقات از برخی مسائل اطلاع نمییافتیم.
آقای لاریجانی افزود : از رئیس جمهور در مجلس سوال پرسیده و چند وزیر استیضاح شدند. همچنین چند تحقیق و تفحص به قوه قضائیه ارسال شد و در تاریخ جمهوری اسلامی ایران برای اولینبار از رئیس جمهور سوال شد.
وی ادامه داد: اما اینکه عنوان میکنید اثر نداشت، بحث دیگری است. ما آنقدری که درخصوص مسائل متوجه میشدیم عمل میکردیم، مشکل این بود که برخی اوقات از برخی مسائل اطلاع نمییافتیم.
رییس قوه مقننه تصریح کرد: در حال حاضر نیز دیوان محاسبات گزارشاتی را ارائه میدهد که تازه متوجه میشویم چه رخ داده است که بسیار مهم بوده و در حال پیگیری است، زیرا برخی از امور تخلف است و قوه قضائیه باید رسیدگی کند.
وی افزود: اینکه در دولت قبل به قانون کمتوجهی شده روشن است و برخی از مصوبات هیات وزیران نیز خلاف قانون بود و آنقدری که ما اختیار داشتیم عمل میکردیم و حتی این موضوعات در روزنامه رسمی نیز ارجاع داده شد و تا آنجایی که مجلس میتوانست مانع برخی از تخلفات میشد.
دکتر لاریجانی تاکید کرد: در ماههای آخر فعالیت دولت گذشته، گفتوگوهای شدیدی بین دولت و مجلس وجود داشت، به دلیل اینکه مجلس مخالف برخی کارها بود و تا جایی که توانست جلوی کار خلاف را گرفت.
وی ادامه داد: همچنان که قبلا بیان کردم در مجلس از ابزارهای سوال، تحقیق و تفحص، استیضاح و سوال از رئیس جمهور استفاده شد،اما باید توجه داشت که ما نیروی نظامی یا اطلاعاتی نداریم زیرا کار مجلس تفنین و نظارت است و اگر مجلس به مسائلی نپرداخته است،باید به صورت جزئی به آن اشاره شود.
رییس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد:دیوان محاسبات گزارشها تفریغ بودجه را به صورت مرتب ارائه میداد و در مستشاری دیوان محاسبات به گزارشات رسیدگی شده و حتی برخی از وزرا محکوم شدهاند.
رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه وقایع اتفاقیه درباره برهم زدن نشست های مجوزدار و رویه مجلس در قبال غائله قم گفت: چه کار باید می کردیم مجلس بررسی و گزارشی ارائه کرد و باید دادگاه ویژه روحانیت پیگیری می کرد البته از نگاه من لزومی نداشت که شکایتی صورت گیرد چرا که علاقه نداشتم بحث را شخصی دنبال کنم.
وی تاکید کرد: وزیر کشور گفته است در حال رسیدگی به این موضوع است و زمان زیادی از این حوادث نگذشته است اجازه دهید اول بررسی کنند سپس پیگیری کنیم.
فناوری هسته ایران پس از چالشی دوازده ساله تثبیت شد
دکتر لاریجانی درباره سوال خبرگزاری آنا مبنی بر موضع گیری های صورت گرفته درباره مساله هسته ای علیه رییس مجلس و تأثیر آن بر انتخابات پیش رو گفت: ما از عمل خود دفاع می کنیم مجلس در موضوع هسته ای تصمیمی گرفت که توجه کامل به آن داشت.
وی ادامه داد: موضوع هسته ای چالش 12 ساله بود و تلاش ما این بود که در شرایطی که فناوری هسته ای ایران حفظ و تثبیت می شود تحریم ها لغو شود سانتریفیوژها در حد قابل قبولی کار می کند در بحث توسعه ایران نیز پیشرفت کرده است و روال کار غنی سازی انجام می شود مذاکرات سیاسی هسته ای در شرایطی صورت گرفت که غربی ها خواهان آن بودند چرا که ما به لحاظ جایگاه در موضوع هسته ای پیشرفت اساسی داشتیم.
سند برجام حاصل 3 سال کار مستمر است
دکتر لاریجانی با بیان این که برای این مذاکرات سه سال زمان گذاشتیم ، گفت: مسیر مذاکرات در شورای عالی امنیت مورد بحث قرار می گرفت و هر کجا احساس کردیم مسیر درست نیست برای تغییر آن تلاش کردیم نمونه آن این بود که 2 ماه شاهد توقف مذاکرات بودیم اما برخی تصور می کنند سند برجام براساس بحث های کلی آماده و تصویب شد در شرایطی که 3 سال روی آن کار مستمر انجام شد و کارشناسان در تمام مسائل بحث کردند جمع بندی هایی صورت گرفت تا در نهایت به فناوری هسته ای ایران لطمه واردنشود اما تحریم ها لغو شود.
رییس قوه مقننه تصریح کرد: برخی می گویند که نباید این موضوع رخ می داد آنها باید توضیح دهند که چطور می توانستند تحریم ها را لغو کنند و لازم است راه حلی ارائه کنند اما برخی مناقشات را درباره کیفیت برداشت تحریم ها باید در نظر گرفت که رفع تحریم ها کار مهمی بود.
لاریجانی با بیان این که ایران به تعهدات خود عمل می کند گفت: اگر طرف غربی به وعده خود عمل نکند باید در صحنه بین المللی پاسخگو باشد و در موضوع برجام تلاش شد تا منافع ملی کشور حفظ شود.
وی ادامه داد: برخی می گویند باید برجام در مجلس رد می شد اما باید دید که اگر این مسئله بعد از 3 سال مذاکرات رد می شد چه اتفاقی برای کشور می افتاد قطعا کارنامه جالبی در حوزه دیپلماسی برای جمهوری اسلامی ایران باقی نمی ماند و برای طرف مقابل سوال می شد که چرا بعد از 3 سال مذاکره این موضوع در مجلس رد شد.
لاریجانی همچنین خاطر نشان کرد: آنها برای بعد از رد برجام نیز تعریف هایی داشتند تعریف کرده بودند که اگر مذاکرات هسته ای به نتیجه نرسد چه وضعیتی برای حوزه نفت کشور ایجاد می شود در موضوع بررسی برجام باید تمام نگرانی ها از جمله وضعیت اقتصادی کشور نیز مدنظر قرار می گرفت بنابراین در مجلس موافقت شد که بین سناریوهای مختلف از جمله اینکه مجلس موضوع برجام را بررسی نکند؛ این نگاه مورد قبول قرار گرفت که برجام برای اطمینان بخش بودن در قوه مقننه برررسی شود.
در کلیت کشور تصویر هماهنگی درباره برجام وجود دارد
وی ادامه داد: بعد از آنکه رهبر معظم انقلاب بیانیه ای صادر کردند مشخص شد که ایشان در تمام بندهای خود به مصوبه مجلس تأکید داشتند و همچنین برجام را تأیید کردند بنابراین کلیت کشور تصویر هماهنگی در این زمینه به وجود آوردند آن مصوبه مجلس برای این بود که طرح هایی که در برجام وجود دارد را مورد بررسی قرار دهد اعتقاد دارم که نمایندگان مجلس در موضوع برجام تصمیم تاریخی گرفتند.
هنوز برای انتخابات تصمیم نگرفته ام
رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرگزاری نسیم درباره حضور در انتخابات آتی از تهران یا قم گفت: هنوز برای انتخابات تصمیم نگرفته ام.
وی ادامه داد: مجلس از ویژگی خاصی برخوردار است و تلاش دارد که با دولت روابط برادرانه داشته باشد چرا که بین ما جنگی وجود ندارد اما وقتی تخلفی صورت می گیرد نمی توانیم بگوییم تخلفی نشده است برداشت من در موضوع هسته ای که سال ها دستی بر آتش داشتم این است که حل و فصل برجام اتفاق خوبی است.
دکتر لاریجانی هم چنین تاکید کرد: نظر من تنها در دولت فعلی نیست چرا که طرح مذاکرات یک سال و نیم پیش از روی کار آمدن دولت روحانی مطرح شد و من همان زمان در شورای عالی امنیت گفتم در شرایطی که به جایگاه مناسبی از لحاظ فناوری و دانش هسته ای رسیده ایم باید نسبت به ختم ماجرای هسته ای ایران اقدام کنیم در آن زمان عده ای مخالف نظر من بودند اما دولت فعلی نگاهی نزدیک تر در این موضوع به ما داشت.
وی تصریح کرد:در مسائل اقتصادی نیز اعتقاد داریم جهت گیری دولت فعلی مناسب است اما در برخی کارهای اجرایی و سرعتی مشکلاتی وجود دارد اینکه دولت می خواهد اقتصاد را مردمی کند موافقیم اما اعتقاد داریم که باید سرعت خروج از رکود افزایش یابد و در این موضوع نیازمند تلاش بیشتری از سوی دولت هستیم.
اظهارات آمانو چیز عجیبی نیست
رئیس مجلس در ادامه با اشاره به صحبت های اخیر آمانو در اینباره گزارش آژانس در آینده سیاه یا سفید نخواهد بود، افزود: اظهارات آقای آمانو چیز عجیبی نیست و در مورد خیلی از کشورها این عبارت را به کار میبرد .
آقای لاریجانی افزود: اظهارات آمانو به این خاطر است که بسیاری کشورها پروتکل الحاقی را اجرا نمیکنند، آقای آمانو این عبارت را به کار میبرد که اطمینانی ندارد و این عبارت رئیس آژانس بینالمللی انرژی اتمی عبارت نگران کنندهای نیست و معمولاً در این زمینه استفاده میشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اینکه وی عنوان کرده که گزارش آژانس در آینده سیاه و سفید نخواهد بود باید بگویم که اینگونه عبارات مورد توجه ما نیست و مهم نظر شورای حکام است.
لاریجانی خاطرنشان کرد: به طور طبیعی گزارش آمانو و شورای حکام با هم بده بستان دارند ولی نتیجه نهایی باید توسط شورای حکام ارائه شود و اینکه گزارش خاکستری باشد یا سیاه و سفید مسائل تاکتیکی کار است.
وی افزود: مسئله ما این بود که ادعاهایی راجع به فناوری هستهای ایران توسط برخی از کشورها مطرح شده بود که اسناد قطعی در مورد آنها وجود نداشت و ایران بر حسب مباحثی که در آژانس مطرح بود پاسخهایی را ارائه کرده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما در مذاکرات هستهای به این نتیجه رسیدیم که این موضوع باید حل شود تا بقیه راه طی شود و این جزء تعهدات طرف مقابل بوده و ما امیدواریم که شورای حکام و 1+5 به وظیفه خود عمل کنند تا راه برای ادامه مسیر باز شود.
فکر نمیکنم که مشکل برخورد با مفاسد اقتصادی به خلأ قانونی بازگردد
لاریجانی در پاسخ به سؤالی در مورد خلأهای قانونی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی، اظهار داشت: من فکر نمیکنم که مشکل برخورد با مفاسد اقتصادی به خلأ قانونی بازگردد که اگر نقصی در قانون وجود داشت مفسده پیدا نمیشد و وقتی محکمه حکمی را صادر میکند بر اساس قانون است پس قانون وجود دارد که فساد به وجود آمده را بر اساس قانون مورد رسیدگی قرار میدهند.
وی افزود: اگر کسی معتقد است که کمبودی وجود دارد باید بگوید که این کمبود در کجاست چرا که ما نباید انباشتی از قانون درست کنیم که خود این باعث بروز مشکلاتی شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:یکی از طرحهای مهمی که در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی در مجلس مطرح است طرح سازمان مبارزه با فساد است که در بررسیهای انجام شده مشخص شد که پراکندگی مبارزه با فساد خود مشکل ایجاد میکند. و باید محکمههای به طور خاص برای این بخش وجود داشته باشد و به طور تخصصی پروندههای مفاسد اقتصادی را مورد بررسی قرار دهد.
لاریجانی خاطرنشان کرد: اگر در موضوعات اقتصادی یک روند تخصصی وجود نداشته باشد نا امنی در حوزه اقتصاد را به وجود میآورد که این خود آسیب زیادی به رونق تولید خواهد زد.
وی با اشاره به تعامل دهم و یازدهم با مجلس افزود: مجلس ضمن اینکه رفتار برادرانه را با سایر قوا توصیه میکند وجه مستقل بودن مجلس باید حفظ شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: روند کار دولت فعلی را در رعایت قانون بهتر از دولت قبل میبینیم و مصوبات هیأت دولت که باید برای رئیس مجلس ارسال شود که آیا از نظر انطباق قانون درست بوده یا نه دولت فعلی از این جهت نمره بهتری نسبت به دولت قبل دارد و موارد کمی در دولت فعلی بوده که مصوبهای خلاف قانون داشته باشد که این مصوبات از سوی مجلس لغو شده است اما در کل رعایت قانون بهتر شده است.
لاریجانی در پاسخ به این سوال خبرنگاری که نقش نظارتی مجلس در اجرای برجام چگونه است؟ گفت: کمیسیون امنیت ملی مجلس نظارت بر اجرای برجام را انجام میدهد همچنین هر سه ماه نیز وزیر امور خارجه از روند اجرایی برجام به کمیسیون امنیت ملی گزارش خواهد داد و کمیسیون امنیت ملی هم هر 6 ماه گزارش خود را به مجلس شورای اسلامی ارائه میکند.
وی افزود: البته گفتوگو میان مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی پیرامون این موضوع وجود دارد و ادامه خواهد داشت.
رئیس قوه مقننه درباره تدابیر اندیشیده شده برای حضور زائران در عراق برای شرکت در مراسم اربعین حسینی تصریح کرد: با توجه به بازدیدی که اخیرا از مناطق مرزی داشتیم امسال ساماندهی بسیار مناسبی در خروج افراد از مرزها صورت گرفت که حتما باید پاسپورت و ویزا به همراه داشته باشد.
لاریجانی اضافه کرد: البته گزارشی در رابطه با تجمع عدهای برای خروج از مرز بدون پروسه قانونی به بنده داده شد که اعلام کردند به این افراد تذکر دادند و کنترلهای شدیدتری صورت گرفته است و دوستان عراقی ما هم باید بدانند که ما نسبت به خروج افراد به صورت قانونی بسیار تاکید داریم و تمام تلاش وسعیمان این است که این موضوع دچار مشکل نشود.
رفتار روسیه را درباره مبارزه با تروریسم در منطقه، درست می دانیم
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری آناتولی ترکیه درباره مخالف استفاده نظامی برای تامین موقعیت دریای خزر و سکوت در مقابل استفاده روسیه از این دریا گفت:احتیاجی به توافقنامه نیست، ما رفتار روسیه در مقابله با تروریسم را درست میدانیم و معتقدیم برخی کشورهای منطقه میبایست رفتار خود را در مبارزه با تروریسم اصلاح کنند. موضوعی که امروز روسیه در مبارزه با داعش دنبال میکند و یا سایر گروههای تروریستی را کشورهای اروپایی داشتند، ما این همه مشکل نداشتیم.
رابطه ما با قوه قضائیه خوب و برادرانه است
رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایلنا درباره موضوع ممنوعالتصویری و ممنوعالبیانی آقای خاتمی براساس اظهارات دادستانی و اینکه آیا قصد دارید که با قوه قضائیه در اینخصوص صحبت کنید گفت:روابط با قوه قضائیه خوب و برادرانه است. امیدواریم و تلاش خود را میکنیم تا انتخابات خوب و پرشوری داشته باشیم که داشتن انتخابات خوب و قوی به نفع کشور است، هر چه ظرفیت انتخابات در کشور قویتر باشد، جایگاه مجلس در صحنه ملی و بینالمللی بالاتر میرود و چه در قوه قضائیه و چه در سایر ارگانها تلاشهایی داریم.
ناطق نوری فرد محترمی است
دکتر لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین درباره تخریب ناطق نوری توسط برخی از جریانهای سیاسی تصریح کرد:ما نسبت به این تخریبها بیتفاوت نیستیم. ما با آقای ناطق نوری جلساتی داریم و برای کارهای آینده با وی مشورت میکنیم. در موضوعات سیاسی کشور همچنین مشورت میکنیم، اما گاهی در کشور این مسائل رخ میدهد که یک مقدار آن طبیعی و به خاطر اختلاف نظرات است اما مقداری از آن غیرطبیعی است و گاهی تهمت و بداخلاقی است که این جای تعجب دارد.
وی تاکید کرد: گاهی نقد میشود که بنده یا هر کس دیگری که این اشکالی ندارد و آقای ناطق نوری فرد محترمی است و ما حتما از وی حمایت میکنیم.
خرید نفت داعش توسط روس ها صحت ندارد
رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری اولوسال ترکیه دربارخ نقش ایران در میانجیگری میان ترکیه و روسیه چیست و خرید نفت داعش توسط روس ها کفت:روسها که نمیتوانند نفت داعش را بخرند، بحثی که درخصوص متهم کردن ترکیه و روسیه از سوی یکدیگر به خرید نفت مطرح میکنید را نشنیدهام اما اینکه روسیه، ترکیه را متهم به خرید نفت داعش کند، را شنیده و عقلانیتر میدانم. امکانپذیر نیست که روسیه به خرید نفت از داعش اقدام کند و آنها حرفهایی را مطرح میکنند که جنبه واقعی ندارد.
وی ادامه داد: آنچه در منطقه مشهود است وجود یک جریان وسیع تروریستی است. با توجه به اینکه جریانهای وسیع تروریستی که متکثر نیز هستند، در منطقه وجود دارد ائتلاف 60 کشور بهوجود آمد اما ما هیچ معجزهای از آنها ندیدیم تنها برخی مواضع در عراق و سوریه را بمباران کردند.
رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اما کاری که روسها میکنند، دقیقتر و عملیاتیتر است و ما رفتارهای روسیه را صادقانهتر میدانیم و درخصوص انهدام جنگنده روسیه باید گفت این حادثه ناگوار بود و اینکه گفته میشود خطا بوده، بعید میدانم، زیرا در صحنه فضا نمیتوان بدون هماهنگی و رصد کامل کاری انجام داد. تلاش ما این است که این مسئله هر چه سریعتر فیصله پیدا کند. باید دلیل مهمتری برای انهدام جنگنده مذکور آورده شود.
رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایکنا درباره عملکرد مجلس در نظارت بر حسن اجرای مصوبات قرانی ، سیاسی و اقتصادی گفت:مجلس همواره در لوایح بودجه اعتبارات مناسبی را برای مسائل قرآنی و گسترش معارف دینی اختصاص داده و در رابطه با نظارت نیز شورای انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی مجلس بر حسن اجرای مصوبات مربوطه نظارت میکند.
وی تاکید کرد:حال اگر اشکالات و نواقصی در این رابطه وجود دارد به ما بگویید تا ما آنها را پیگیری کنیم البته تاکنون در این رابطه به من گزارشی داده نشده است.
سرمایه گذاری خارجی منافاتی با اقتصاد مقاومتی ندارد
دکتر لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ترند آذربایجان درباره موضوع پیگیری اقتصاد مقاومتی در ایران با توجه به رویکرد مبادله با خارج گفت: قطعا ایران برای رونق تولید نیاز به سرمایهگذاری به ویژه سرمایهگذاری خارجی دارد به ویژه این مسئله منافاتی با سیاستهای اقتصاد مقاومتی ندارد .
وی ادامه داد:ما مخالف موضوع سرمایه گذاری خارجی نیستیم زیرا ما در آینده به رشد 8 درصد میرسیم و در این رابطه سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی میتواند به این مقوله کمک کند. از طرفی دیگر مسئله سرمایهگذاری خارجی میتواند زمینه را برای صادرات محصولات داخلی فراهم کند که در این رابطه کیفیت دارای اهمیت بسیاری است.
مناطق آزاد در وضعیت کنونی از فلسفه اصلی خود دور شده اند
رییس قوه مقننه درباره رویکرد مجلس برای ایجاد مناطق آزاد در کشور به خبرنگار روزنامه آسیا گفت:دولت اخیرا لایحهای را برای ایجاد چندین منطقه آزاد به ویژه منطقه مهران به مجلس ارائه کرده البته در این رابطه این مسئله و مشکل وجود دارد که مناطق آزاد در وضعیت کنونی از فلسفه اصلی خود دور شدهاند زیرا هدف اصلی ایجاد این مناطق این بود که مناطق آزاد مقررات سادهای برای جذب سرمایهگذاری به ویژه سرمایهگذاری خارجی جهت صادرات محصولات داشته باشند اما در شرایط کنونی این مناطق به محلی برای واردات تبدیل شدهاند.
وی ادامه داد: البته من این مسائل و مشکلات را به آقای ترکان گفتهام و وی این مشکلات را قبول دارد زیرا منطقه آزاد برای ورود سرمایهگذاریهای خارجی ایجاد میشود تا در نهایت صادرات صورت گیرد. از این رو ما با اصل ایجاد مناطق آزاد موافق هستیم اما در این رابطه نباید نگاه واردات وجود داشته باشد.
۱۵ آذر باید لایحه بودجه ۹۵ تقدیم مجلس شود
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سعی می کنیم طرحها و لوایح مهم دوره نهم مجلس را در ماههای آینده به نتیجه برسانیم گفت: به همین منظور در هیئت رئیسه مجلس نیز تدبیر کردیم تا با طراحی مکانیزمی این قوانین در همین چند ماه آینده به نتیجه برسد.
لاریجانی در ادامه افزود : آیت الله مدرس اسوه ای برای ملت ما بوده و هست که با مبارزه خود راه درست را برای آزادی ملت نشان داد و امیدواریم که همکاران ما در مجلس نیز همین سلوک را دنبال کنند .
لاریجانی با بیان خسته نباشید به همکاران بهارستان نشین خود در ابتدای این نشست در تشریح شمای کلی از مجلس نهم تصریح کرد : تلاشهای نمایندگان مجلس در دو بعد تقنین و نظارت در پروسه ای صورت میگیرد که شاید بیان آن در دقایقی کوتاه امکان پذیر نباشد.
وی بعد نظارتی مجلس را بسیار متنوع توصیف کرد و گفت: حضور نمایندگان در کمیسیونها و مجامع و شوراهای اسلامی و ملی در حقیقت بخشی از نظارت مجلس از این طریق است که متاسفانه این نظارت در بعد حضور نمایندگان در شوراها شاید از دید رسانه ها مغفول مانده است.
لاریجانی با بیان اینکه بخشی از این نظارت نیز در کمیسیونهای مجلس صورت میگیرد اظهار داشت : بخشی نیز در دیوان محاسبات و برخی در کمیسیون اصل نود انجام میگیرد اما بخش پر سر و صدا تر آن از طریق سوال و استیضاح می باشد که در سطح رسانه ها بیشتر مطرح می شود.
رئیس مجلس در تشریح عملکرد تقنینی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد : در این دوره حدود 600 طرح و لایحه داشتیم که ارائه شده و در مسیر بررسی در کمیسیونهای مختلف قرار گرفت و در نهایت به200 قانون مختلف تبدیل شد.
وی بعضی از این طرحها را دارای بعد اقتصادی دانست و افزود: مثل قانون بودجه یا قانون جلوگیری از رکود که دولت ارائه داد و مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید تدبیری کنیم تا برخی لوایح و طرحها در همین دوره به پایان برسد تصریح کرد : یکی از همین طرحها که سالها روی آن کار شده است طرح تشکیل سازمان مبارزه با فساد است که کاری جدید بوده و مطالعات آن در مرکز پژوهشهای مجلس به اتمام رسیده و از کمیسیون مشترک نیز گذشته است که باید در صحن مطرح شود .
وی طرح هوای پاک را از دیگر طرحهای مهم دوره نهم مجلس شورای اسلامی شمرد و افزود: این طرح برای کشور بسیار مهم بوده که بررسی آن در کمیسیون کشاورزی تمام شده و باید به صحن علنی بیاید.
وی یادآور شد: قوانین بسیار مهم این چنینی داریم که امیدواریم در ماههای آینده به تصویب برسد گرچه پس از تعطیلات چندروزه ایام اربعین وارد بحث بودجه خواهیم شد و قطعاً ارائه برنامه بودجه سال 95 که باید در 15 آذر به مجلس ارائه شود مقدار زیادی از انرژی و وقت مجلس را مصرف می کند اما باید تلاش کنیم طرحها و لوایح باقی مانده نیز به نتیجه برسد.
لاریجانی خاطرنشان کرد : طرحها و لوایح دوره نهم مجلس قابل انتقال به دوره بعدی نیست چراکه باید مسیر قانونی آن طی شود لذا باید با طراحی مکانیزمی در همین دوره به نتیجه برسد.
در موضوع هستهای، مجلس شجاعانه کشور را از این گردنه عبور داد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در مسئله هسته ای، مجلس از نگاه ملی به موضوع نگاه کرد و با وجود همه بحث ها برای مسائل کشور، گامی عمیق برداشت و شجاعانه کشور را از این گردنه عبور داد.
علی لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر که از وی پرسید با توجه به قرارگرفتن در روزهای پایانی مجلس آیا نمایندگان این دوره مجلس ویژگی های شهید مدرس را داشتند و مجلس در رأس امور قرار داشت، افزود: ما در روزهای پایانی مجلس قرار نداریم بلکه در ماههای پایانی دوره نهم مجلس هستیم.
وی گفت: مرحوم مدرس ویژگی هایی داشت که به دقت باید مورد بررسی قرار گیرد.
آقای لاریجانی افزود: یکی از خصوصیات ایشان نگاه به مسائل از دریچه ملی بود و کلان مسائل را مورد توجه قرار می داد.
وی گفت: نمایندگان از هر شهری که وارد مجلس می شوند نماینده کل ملت هستند بنابراین هرچه نگاه ملی داشته باشند و افق بلند و فراگیری را پیش روی قرار دهند به فکر مرحوم مدرس نزدیکتر می شوند.
رئیس مجلس افزود: یکی دیگر از ویژگی های ایشان شجاعت و استقلال در کارها بود که برای مجلس، روحیه مستقل و شجاع بودن امری ممتاز است.
آقای لاریجانی گفت: موضوع تقرب به حقیقت در مرحوم مدرس بسیار جذاب بود، گاهی ما فقط از شخصیت ایشان به مسائل جنجالی می پردازیم در حالی که ایشان در مسائل اقتصادی نگاه روشنی داشت.
وی افزود: برخی مشکلاتی که امروز در کشور داریم آن روز شهید مدرس نگرانش بود، مانند اینکه باید کارها را به مردم واگذار کنیم زیرا دولت یک صاحبکار خوب نیست، هنوز هم در ساختار اقتصاد کشور با چنین مشکلی روبهرو هستیم.
آقای لاریجانی گفت: در حوزه سیاست خارجی نیز نگاه مرحوم مدرس واقع بینانه بود، ایشان نظریه داشت که براساس آن کشور باید در مقابل قدرت های بزرگ در شرایط سخت عبور کند و از این جهت نگاه واقع بینانه ای داشت.
وی افزود: اینکه در دوره نهم چقدر مجلس در رأس امور بوده است این موضوع با شرایط تغییر نمیکند قانون اساسی می گوید مجلس ریلگذار است و از این جهت جایگاه رفیعی دارد.
رئیس مجلس گفت: هنگامی که مجلس می تواند به عنوان تنها نهاد قانونگذار فعالیت کند و نقش نظارتی نیز داشته باشد پس دارای جایگاه رفیعی است و این جایگاه با فراز و فرود و رفتن و آمدن دولتها تغییر نمی کند اما می تواند با شرایطی که نمایندگان داشته باشند این جایگاه عمیقتر شود.
آقای لاریجانی افزود: مجلس در موضوعات مختلف نیز جایگاه های متفاوتی داشته است، مثلا در مسئله هسته ای، مجلس از نگاه ملی به موضوع نگاه کرد و با وجود همه بحث ها برای مسائل کشور، گامی عمیق برداشت و شجاعانه کشور را از این گردنه عبور داد.
موضوع اصلی کشور در شرایط کنونی رونق اقتصادی است
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : هیات رییسه مجلس مخالفتی با قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ندارد.
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه همشهری درباره اینکه مجلس در سال 89 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را به تصویب رساند از این رو برخی نمایندگان با استناد به این قانون خواستار انتشار فهرست سفرهای خارجی نمایندگان شدند اما این موضوع مطرح شد که هیأت رئیسه اجازه چنین کاری را ندارد ، گفت: تا آنجا که من می دانم این مسئله در هیأت رئیسه بحث نشده ما با این موضوع مخالفتی نداریم زیرا مجلس جزء بخش هایی است که مذاکرات و امورات آن کاملا علنی است .
وی همچنین تاکید کرد: نمایندگان در قالب مأموریت به سفر می روند اما ما مخالف همراهی نمایندگان با وزرا هستیم مگر اینکه اجازه این امر صادر شود از این رو نمایندگان برای مأموریت رفتن از سوی کشور مقصد دعوت شده و در قالب گروه های دوستی و یا کمیسیون های تخصصی سفر کنند.
دکتر لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری شبستان مبنی بر اظهارات شب گذشته رییس مجلس در گفت و گوی ویژه خبری مبنی بر اینکه مدیریت فرهنگی به میزان مورد نظر کشور رشد نکرده گفت: این سوال در نشست خبری دیروز به این صورت مطرح شد که برخی کمبودها در مسئله فرهنگی کشور وجود دارد و من گفتم که این کمبود ها در تمام بخش های مختلف کشور است از این رو زمانی که منابع اعتباری محدود باشد نمی توان به همه بخش ها آن را رساند و در نهایت این کاستی ها بروز می کند.
وی ادامه داد:موضوع اصلی کشور در شرایط کنونی رونق اقتصادی است و این بحث چالشی عمده کشور بوده که مسائلی همچون آسیب های اجتماعی و موضوعات فرهنگی را به دنبال دارد من در نشست خبری دیروز این را مطرح کردم در 30 سال اخیر مدیران خوبی در رسانه ملی، مطبوعات وجود داشته و در آن تردیدی نیست.
سالمکردن هوای تهران امکانپذیر است؛ الزامات در این باره
رئیس مجلس در ادامه نشست خبری خود سالمکردن هوای تهران را امکانپذیر دانست و با تأکید بر اینکه باید کارخانجات داخل شهر به بیرون از شهر منتقل شوند گفت: در شرایطی که 90 درصد بودجه صرف فعالیتهای جاری میشود، فضای تنفس کارهای عمرانی کم است.
آقای لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تلویزیونی فلسطین (الیوم) در خصوص روابط جمهوری اسلامی ایران با امریکا، بعد از اظهارات اخیر آقای روحانی رئیس جمهوری ایران در مصاحبه با یکی از شبکههای خارجی مبنی بر اینکه امکان روابط با امریکا وجود دارد، گفت: بنابر این است که اگر امریکاییها رفتاری را که نشان دهنده دشمنی با ایران است عوض کنند رویکرد ایران نیز تغییر میکند که این صحبتی است که رهبری نیز به آن اشاره کرده بودند اما امروز ما در رفتار امریکاییها رفتاری را می بینیم که نشان میدهد دشمنی دارند باید به این نکته توجه کرد که تا زمانی که رفتار آمریکا نسبت به ایران از این رو باشد طبعا همان نکته رهبری جاری و ساری خواهد بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگر این شبکه مبنی بر اینکه همکاریهای جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسئله فلسطین کاهش یافته و یا کمرنگ شده است افزود: در خصوص کمکهای جمهوری اسلامی به مردم، موضوع حمایت از فلسطین موضوعی تاکتیکی برای ایران نیست، این موضوع استراتژیک است و تغییری در آن مشاهده نمیشود. اگر چنین تغییری در برخی رسانهها هست تلقی اشتباهی است.
تلاش مجلس برای تسهیل مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی
رییس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما موانع بر سر راه در خصوص اقتصاد مقاومتی و تحقق آن گفت:اقتصاد مقاومتی یک روحی دارد که باید به آن توجه کرد، یکی از راههای تحقق اقتصاد مقاومتی این است که به رونق تولید توجه شود و در مجلس هم در بعد نظارت و هم در بعد تقنین به این مهم توجه شده است یعنی قوانینی که ما برای تسهیل کسب و کار داشتهایم، اقتصاد مقاومت یک عنوان است، یکی از راههای تحقق اقتصاد مقاومتی این است که فضا را برای تولید و سرمایه گذاری در کشور سهل کنیم.
وی ادامه داد: به طور مثال قانونی که در راستای رفع رکود داده شد برای تحقق اقتصاد مقاومتی بود و یا در قانون بودجه برخی از بندهایی که در قانون بودجه وجود دارد نشان دهنده توجه به این مهم است.
دکتر لاریجانی همچنین تصریح کرد: باید یک برداشت درستی از اقتصاد مقاومتی داشت یکی دیگر از راههای تحقق اقتصاد مقاومتی رونق تولید و اقتصاد مردمی داشته باشیم.
رئیس مجلس گفت: مواد و قوانینی که در کمیسیونها در حال بررسی است و اصراری که ما به اجرای اصل 44 قانون اساسی داریم همه در همین راستا است و ما اصرار داریم اشکالاتی که در اجرای اصل 44 قانون اساسی وجود دارد رفع شود و فضای رقابتی در کشور به وجود بیاید.
وی افزود: باید برداشت خود از اقتصاد مقاومتی و مولفههای آن را بشناسیم. من فکر میکنم در مجلس هم در حوزه نظارت و هم در حوزه تقنین به موضوع اقتصاد مقاومتی توجه خوبی شده است و اگر دولت لایحهای در این رابطه داده باشد مجلس رسیدگی کرده.
رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگر رسانه ملی مبنی بر برنامههایی که در مجلس نهم در دست بررسی است گفت:حتما مسائلی وجود دارد که میتواند در زمانهای دیگر هم انجام شود چه در سطح کمیسیونها و چه در سطح مجلس در حوزه تقنین و نظارت به آن توجه شده است.
وی افزود: نظارت بر مجلس یک روندی دارد مثلا نمایندگان در همه شوراهای اداری استانها حضور دارند. حتی نمایندگان در بخشهای مختلف از جمله شورای پول و اعتبار به عنوان عضو ناظر مجلس در آنها حضور دارند بنابراین نظارت مجلس در تمامی بخشها مشهود است و در بخشها و شوراهای مختلف نظارت مجلس وجود دارد اما شاید مشهود نباشد و در برخی از مسائل که علاج نشود شاید موضوع به سوال، تذکر و استیضاح برسد.
ترافیک طرح ها در اواخر مجلس
دکتر لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه شرق مبنی بر اینکه هنوز تعریفی برای جرم سیاسی ارائه نشده است و بیش از یکسال و نیم از مطرح شدن طرح جرم سیاسی می گذرد و اینکه درباره طرحهایی مانند حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر یا قوانین استخدامی چقدر هزینه شده و دستاورد آنها چه بوده است، گفت:مسائلی که در مجلس تصویب میشود، چیز پنهانی نیست، زیرا از رادیو پخش میشود و رسانههای دیگر نیز آن را انعکاس میدهند.
وی ادامه داد: درخصوص جرم سیاسی نیز لایحهای ارائه نشده و فکر میکنم طرحی درخصوص جرم سیاسی چند ماهی است که در نوبت بررسی قرار گرفته و این را آقای رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی میداند. البته قبول دارم در اواخر فعالیت دوره نهم مجلس ترافیکی از طرحها که کمیسیونها روی آنها کار کردهاند وجود دارد، اما این موضوع نیز از طرحهای اولویتدار است.
دکتر لاریجانی تاکید کرد: وقتی قانونی در مجلس تصویب میشود باید حدود دو الی 3 سال از اجرای آن بگذرد تا بتوان درخصوص آن ارزیابی انجام داد. همچنین بعد از تصویب قانون در مجلس آییننامههای آن قانون باید در دولت تصویب شود. البته در برخی از موارد براساس نظرسنجیها تصمیمگیری میشود.
اهتمام مجلس به موضوع هوای پاک
رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ خبرنگار رادیو تهران درباره مشکل وارونگی هوا در تهران گفت:در مجلس روی طرح هوای پاک خیلی کار شده است، اما مشکل هوای آلوده تهران به یک معضل تبدیل شده و وقتی از شهرداری در اینخصوص سوال میشود، میگوید که دستگاههای دیگر نیز مسئول هستند و دستگاههای دیگر نیز همین موضوع را عنوان میکنند. این در حالی است که در طرح هوای پاک وظایف دستگاههای در اینخصوص مشخص شده است و این طرح در اولویتهای بررسی قرار خواهد گرفت یا از طریق اصل 85 موضوع حل میشود.
وی افزود: سالمکردن هوای تهران امکانپذیر است، البته در این راستا باید سرمایهگذاری لازم انجام شود و به حمل و نقل ریلی بیشتر توجه شود و کارخانجات داخل شهر به بیرون از شهر منتقل شوند.
دکتر لاریجانی تصریح کرد: باید توجه داشت در شرایطی که 90 درصد بوجه صرف فعالیتهای جاری میشود، فضای تنفس کارهای عمرانی کم است، بنابراین سیستم اداری کشور به تغییر ماهوی نیاز دارد و در دولت باید چابکسازی صورت گیرد تا منابع بازگردد. البته اگر اگر موضوع هستهای رو به جلو پیش رود، دست دولت درخصوص اختصاص منابع بازتر میشود.
تشریح نحوه نظارت مجلس و کمیسیون امنیت ملی بر روند اجرای برجام
دکتر لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار ارتجاع درباره نقش نظارتی مجلس در بسته شدن پرونده PMDو اینکه تعدادی از زوار ایرانی مرزهای مهران را به سمت عراق بدون داشتن ویزا شکسته اند و موضع رسمی دولت عراق این است که به این دولت خدشه وارد شده است، گفت:در مورد نظارت مجلس باید بگویم که براساس قانون تصویب شده در صحن علنی جایگاه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این زمینه دیده شده است.
رییس قوه مقننه در خصوص این مساله تصریح کرد: براین اساس وزارت خارجه کشور هر سه ماه گزارشی از روند اجرایی برجام به کمیسیون امنیت ارائه می کند همچنین کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی هر 6 ماه یکبار گزارشی از موضوع برجام به صحن علنی ارائه می کند بنابراین مکانیزم نظارت مجلس در این موضوع دیده شده است باید بگویم که گفتگوی مجلس شورای اسلامی با شورای عالی امنیت ملی کشور به طور مستمر وجود دارد .
وی هم چنین تاکید کرد: در خصوص موضوع شکسته شدن مرزهای مهران باید بگویم که امسال حضور زوار در مراسم اربعین از ایران سامان یافته بود به طوری که مرزها به طور دقیق مدنظر قرار گرفته بود تا هیچ یک از زوار ایرانی بدون پاسپورت و ویزا وارد خاک عراق نشوند البته شنیدیم که عده ای در ساعت خاص بدون در نظر گرفتن این قوانین واردخ