آزادسازی نرخ بلیت هواپیما لزوماً به معنای گران شدن نیست
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما لزوماً به معنای گران شدن قیمت بلیت هواپیما نیست.
علی عابدزاده در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما افزود : نرخ بلیت هواپیما در 170 مسیر هوایی آزاد شده و هدف ما افزایش رقابت شرکت های هواپیمایی در ارائه خدمات باکیفیت است.
وی با اشاره به اینکه آزاد شدن قیمت بلیت هواپیما باید در برنامه پنجم توسعه اجرایی می شد ، گفت: زمینه های اجرایی شدن این طرح سال گذشته فراهم شد و اکنون نیز این طرح اجرایی شد.
عابدزاده افزود : صنعت هواپیمایی دچار محدودیت هایی شده است که باید برطرف شود و فرصت تازه ، زمینه را برای بهبود ساختار اقتصادی شرکت های هواپیمایی فراهم می کند.
وی گفت : آزادسازی قیمت بلیت هواپیما نرخ تکلیفی ایجاد نمی کند و شرکت های هواپیمایی موظفند برای آن برنامه ریزی کنند.
عابدزاده افزود : زمان سفر در قیمت بلیت اثر خواهد داشت و نرخ بلیت کشور در حال حاضر با هیچ جای جهان برابری نمی کند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت : ساعت پرواز در ایران حدود 40 دلار است که در هیچ جای جهان اینگونه نیست.
عابدزاده افزود : بر کار شرکت های هواپیمایی در زمینه اجرای این طرح نظارت خواهد شد.
بنابر این گزارش پس از مدت ها کار کارشناسی و تخصصی و بنا بر اجرای بندی از برنامه پنجم توسعه کشورو تصویب شورای عالی هواپیمایی نرخ بلیت هواپیما در 170 مسیر داخلی آزادسازی شد و 87 مسیر همچنان جزء مسیرهای حمایتی قرار دارد.
انگیزه این آزاد سازی بر سه محور مهم چون ارتقاء ایمنی ، ایجاد رقابت در سرویس دهی ، فراهم شدن زمینه انتخاب برای مسافران استوار است.
مسیرهایی که نرخ بلیت ، آزادسازی شده شامل مسیرهای منتهی به جزایر کیش و قشم ، شهرهای نفتی و مسیرهای انفرادی و مسیرهای جدید اعلام شده است.
بنابراین گزارش وزیر راه و شهرسازی هم با اشاره به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در170 مسیر داخلی گفته است : این کار در اجرای قانون برنامه پنجم انجام گرفته است و به توسعه صنعت هوانوردی کشور کمک می کند.
عباس آخوندی افزوده است: آزادسازی نرخ بلیت همچنین سبب افزایش ایمنی ، ایجاد رقابت در سرویس دهی و افزایش دامنه انتخاب برای مسافران می شود و توان عملیاتی شرکتهای هواپیمایی ، سرویس دهی و نوسازی ناوگان هوایی کشور را در پی دارد.
بر اساس بند ب ماده 161 قانون برنامه دولت ملکف بوده است تا پایان سال اول برنامه (90) نسبت به متنوع سازی نرخ اقدام کند و از سال سوم برنامه که سال 92 است آزادسازی نرخ خدمات فرودگاهی را ا جرایی کند و سازمان از طرف دولت موظف است این قانون را اجرا کند.
با آزادسازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی بسیاری از فرودگاههای کشور فعال و توسعه می یابد و هماهنگی سیاست ها و عوامل محیطی اقتصادی، مقررات زدایی، عوامل کنترلی و نظارتی لازم برای حفظ حقوق مسافران و ذی نفعان طرح در زمان اجرا با حذف ضوابط معمول از زمینه های لازم در مسیر اجرای آزادسازی نرخ است.