اقدامات رسانه ملی در انعکاس راه پیمایی اربعین حسینی
رییس کمیته اطلاع رسانی و مستند سازی اربعین در گفتگو با هفته نامه صدا و سیما تلاش رسانه ملی را برای انعکاس راه پیمایی بزرگ اربعین ، تشریح کرد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ، پیمان جبلی معاون خبر رسانه ملی در این گفتگو که با عنوان "نمایش مانور اقتدار شیعیان" در صفحه اول هفته نامه صدا و سیما منتشر شده است ، گفت: کمیته اطلاع رسانی و مستندسازی اربعین در برنامه ریزی، پیگیری، هماهنگی، سیاست گذاری، اجرا و عملیاتی کردن موارد شاخص زیر، نقش محوری ایفا کرد:
پخش شبانه روزی اخبار و برنامه های رادیو اربعین از بیستم آبان با موافقت رئیس محترم سازمان شروع شد و با مجوز ایشان قرار شد فعالیت آن تا پایان ماه صفر ادامه یابد.
این رسانه با 24 بخش خبری ظرفیت مناسبی برای اطلاع رسانی و انعکاس برنامه های مذهبی با فرستنده های دو کیلو وات مسیر نجف تا کربلا را کاملاً پوشش می دهد. رادیو اربعین اقدام منحصر بهفرد و بی نظیری است که مسیر مهران، شهرهای زرباطیه، بدر و کوت را با استفاده از ظرفیت فرستنده های اتحادیه رادیو، تلویزیون های اسلامی بر روی فرکانس های اف – ام پوشش می دهد.
رادیو اربعین از فرستنده کوت بر روی فرکانس 104mhz دو روز قبل از موعد ، راه اندازی شد و از مرز مهران(زرباطیه) تا حله زیرپوشش رادیو اربعین رفت.
رسانه ملی ظرفیت های مختلف و متنوع دیداری، شنیداری و نوشتاری برای اطلاع رسانی این کنگره عظیم فراهم کردهاست.
رسانه ها و زائران می توانند برای دریافت اخبار و اطلاعات مرتبط با اربعین به فرکانسهای رادیو اربعین در ایران(fm 95/5)، نجف اشرف(fm 91/9) و کربلا(fm 90/9)، شبکههای مختلف رادیویی و تلویزیونی برونمرزی و داخلی، پایگاه اینترنتی اربعین صدا و سیما به نشانی arbaeinnews.ir (ثمره تلاش اداره کل روابط عمومی سازمان)، بخش های خبری سیما، شبکه خبر، صدا و آیکون اخبار اربعین خبرگزاری صدا و سیما مراجعه کنند.
به منظور هماهنگی و تمرکز در سیاستها، ایجاد هماهنگی در برنامههای کلان و منسجم سازی فعالیتهای کمیته، طرح جامع اطلاع رسانی این مانور اقتدار شیعیان تدوین شد. این طرح در ساختار مشخصی شامل کارگروههای یازده گانه کمیته اطلاع رسانی و مستندسازی، اطلاع رسانی در سه مرحله قبل، حین و بعد از همایش آماده شدهاست. کارگروه نظارت و ارزیابی، یکی از کارگروه های یازدهگانه کمیته است. در مرحله اول و آخر، سیاست های اطلاع رسانی، وظایف کارگروه ها و برنامه های آنان تدوین شدهاست. در مرحله میانی، علاوه بر سیاست های اطلاع رسانی، وظایف و برنامه های کارگروهها، سناریوی نحوه اطلاع رسانی رخدادهای پیش بینی نشده تهیه شدهاست.
ساختار کمیته اطلاع رسانی و مستندسازی در 10 کارگروه طراحی شدهاست تا مأموریت های مختلف این کمیته در قالبهای مختلف محتوایی، فنی، هماهنگی و پیگیری محقق شود:
کارگروه رادیو – تلویزیونهای اسلامی (اتحادیه رادیو تلویزیون های اسلامی)، کارگروه صدا (معاونت صدا)، کارگروه سیما(معاونت سیما)، کارگروه خبر، کارگروه فضای مجازی(وزارت ارتباطات)، کارگروه رسانه های مکتوب(معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد)، کارگروه فنی، سایت جامع خبر و اطلاعرسانی(روابطعمومی سازمان)، کارگروه استان ها، کارگروه محتوایی و کارگروه ارزیابی عملکرد کمیته اطلاع رسانی.
مهمترین محور اطلاع رسانی ما در همایش بزرگ اربعین، نمایش حرکت خودجوش خدمتگزاری به زائران اربعین حسینی و برجستهکردن محور مردمی آن بهمنظور فرهنگسازی غیردولتی بودن این حرکت و انعکاس خاستگاه مردمی آن است. آسیبشناسی این همایش در سال گذشته و امسال، همواره از دغدغه های کمیته های اطلاع رسانی بوده است.
به این منظور و با هدف تولید محتوای مؤثر رسانه ای در سال جاری، در نشست های مختلف، از اعضای کمیته که نمایندگانی از کمیته های یازده گانه در آن حضور داشتند، خواسته شد تا نقاط قوت و ضعف فعالیتهای سال گذشته احصاء و در این کمیته گزارش شود. برای کاهش نقاط ضعف همایش امسال، به گروه های خبریمان تأکید کردیم که مشکلات، نارسایی ها و اشکالات را مستند گزارش کنند، البته نه برای انعکاس در بخش های خبری، بلکه برای رفع آن در سالهای آتی و اطلاع ستاد مرکزی اربعین.
کمیته اطلاع رسانی و مستندسازی اربعین به منظور پوشش بهتر این حرکت ماندگار، هفت گروه خبری رسمی از خبرگزاری صدا و سیما، اخبار سیما، شبکه خبر، اخبار صدا و باشگاه خبرنگاران جوان و برای افزایش چتر خبرگیری رسانه ملی، حدود 70 گروه خبری خودجوش از کارمندان تهران و مراکز را در مسیر همایش و کربلا و نجف پیش بینی و مستقر کرده است.
سه قرارگاه رسانهای هم برای اطلاع رسانی این همایش در شلمچه، مهران و چزابه و جایگاه استقرار خبرنگاران را در پنج نقطه نجف به کربلا، شهر کربلا، بین الحرمین و قرارگاه اصلی را در کربلا تعیین کردهاست.
هماهنگی با وزارت امور خارجه برای ارائه یادداشت صدور ویزای گروه های خبری و معرفی آنان به سفارت و مراجع عراقی به منظور صدور مجوز فعالیت رسانه ای و هماهنگی با اتحادیه رادیو و تلویزیونهای اسلامی برای فراهمکردن اسکان آنان در کربلا از دیگر فعالیت های کمیته اطلاع رسانی است.
رسانه ملی نخستین دوره «سوگواره عشق» را میان زائران اربعین حسینی در قالب های متنوعی چون عکس، فیلم های یک و پنج دقیقه ای، مصاحبه با زائران سایر کشورها، مستند تدوین شده، فیلم کوتاه داستانی، اخلاق اسلامی و جاذبه (بهترین سوژه) برگزار می کند.
برگزاری بیش از 30 نشست کمیته اطلاع رسانی و کارگروه های آن، تشکیل ستاد هماهنگی اطلاع رسانی اربعین و راه اندازی و تست نرم افزار رایگان دریافت رادیو اربعین(و سایر شبکه های رادیویی) روی تلفن های همراه هوشمند برای توزیع میان شرکت کنندگان در همایش پیاده روی اربعین از دیگر اقدامات شاخص کمیته اطلاع رسانی و مستندسازی اربعین است.
بر اساس این گزارش ستاد مرکزی اربعین، فعالیت خود را در 11 کمیته از اواخر خرداد آغاز کرد. یکی از این کمیته ها، کمیته اطلاع رسانی و مستندسازی است که مسئولیت آن به صداوسیما سپرده شده است.
کمیته اطلاع رسانی و مستندسازی اربعین بهمنظور برنامه ریزی، تبیین، سیاست گذاری، هدایت و حمایت تولید، پالایش و مبادله محتوا درباره همایش بزرگ پیاده روی اربعین حسینی، فعالیت خود را رسماً از یکم تیر امسال آغاز کرد.