ثبت رکورد بازسازی لکوموتیوها در سال 95
اولین لکوموتیو GT26 بازسازی شده از لکوموتیوهای شرکت البرز نیرو همزمان با یک دستگاه لکوموتیو ملی بخش خصوصی بهره برداری شد.
به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ بابک احمدی معاون ناوگان شرکت راه آهن در مراسم افتتاحیه دو دستگاه لکوموتیو بازسازی شده اظهار داشت: کارخانه جوان بازسازی لکوموتیو کرج تاکنون برای ما برکات زیادی داشته است به طوریکه در شرایط تحریم توانسته است با همکاری و همت شرکت های مختلف و همچنین کمبود منابع مالی، کار بازسازی را شبانه روز انجام دهد.
وی افزود: امیدواریم با برداشتن تحریم ها شاهد تزریق نقدینگی به شرکت های داخلی برای بحث بازسازی باشیم.
احمدی تاکید کرد: خوشبختانه تاکنون عملکرد بسیار خوبی را طی یک سال اخیر در بحث بازسازی ها شاهد بودیم بطوریکه امروزه دو دستگاه لکوموتیو بازسازی شده پروژه 28 دستگاهی ولکوموتیو بازسازی شده شرکت البرز هستیم .
وی اضافه کرد: روزهای آینده نیز سه دستگاه لکوموتیو دیگر که مراحل بازسازی خود را به اتمام رسانده است به بهره برداری خواهند رسید.
معاون ناوگان شرکت راه آهن در پایان به ایجاد صندوق توسعه ریلی در کشور اشاره کرد و افزود: امیدواریم با حمایت دولت و مجلس این صندوق ایجاد شود و ما به طور حتم طی هدف گذاری های خود حمایت از بازسازی لکوموتیوها را در آن صندوق خواهیم داشت.
وی خاطر نشان کرد: با روند رو به رشدی که در کارخانه بازسازی داریم به طور حتم سال آینده رکورد بازسازی ها را شاهد خواهیم بود چرا که کارها بدون توقف در حال انجام است.
تخصیص منابع مالی مستقل برای بازسازی لکوموتیو
لطفی مدیرعامل شرکت البرز نیرو در مراسم افتتاح دو دستگاه لکوموتیو بازسازی شده اظهار داشت: بازسازی ناوگان ریلی اعم از باری و مسافری و به خصوص لکوموتیو امری ضروری در کشور به شمار می رود اما بازسازی لکوموتیو در ایران به دلیل تعداد زیاد لکوموتیو خارج از گردش و سن بالای آنها از اولویت بیشتری برخوردار است.
وی افزود: همچنین به دلیل تحریم طی سال های گذشته و محدودیت های متعدد خرید لکوموتیوهای جدید، بازسازی آنها در اولویت بیشتر قرار گرفت.
لطفی تصریح کرد: طبق تجربه سال های گذشته، بازسازی لکوموتیوها در کشور به یک صنعت بومی تبدیل شده است و یک فعالیت کاملا اقتصادی با منافع مالی زیاد هم برای راه آهن و هم برای پیمانکاران به شمار می آید.
وی در تشریح فعالیت شرکت البرز نیرو برای بازسازی لکوموتیوها گفت: این شرکت در قالب یک کنسرسیوم در سال 88 ، برنده مناقصه بازسازی 32 دستگاه لکوموتیو راه آهن شد که سرانجام پس از چند سال معطلی سرانجام با اعمال تغییراتی به پروژه 28 دستگاه تبدیل شد.
مدیرعامل شرکت البرز نیرو تصریح کرد: در این پروژه برای اولین بار از سیستم میکرو پروسسوری جدید استفاده شده است به طوریکه سیستم عیب یاب و همچنین توان تولیدی بالا و غیره را در خود جای داده که قابلیت های فنی بالاتری نسبت به سیتم های قبلی استفاده شده در راه آهن دارد.
وی اضافه کرد: این لکوموتیوها در قالب پروژه تعمیرات نیمه بازسازی لکوموتیوهای شرکت البرز نیرو در واگن پارس و توسط شرکت احیا صنعت بازسازی شده و در این پروژه سیستم خنک کاری از دو فن به سه فن تغییر و تقویت شده است.
لطفی با بیان اینکه ما نتوانسیم از ظریت کارخانه که بازسازی 60 لکوموتیو در سال است، استفاده کنیم، بیان کرد: مشکل اصلی در این میان تخصیص و کمبود اعتبار است و مهمتر اینکه در خصوص تولید و همچنین بازسازی ناوگان ریلی تاکنون تبلیغات کافی نشده است.
وی در ادامه دو پیشنهاد ارائه داد و افزود: در مورد بازسازی لکوموتیوها فعال تر شده و همچنین بیش از گذشته درباره بازسازی و تولید ناوگان تبلیغ کنیم و اعتبارات مستقل برای آنان در نظر بگیریم.