از خام فروشی چرم تا واردات کفش!
دوره کارهای طاقت فرسا در کارگاههای چرمسازی و صرف ساعت ها وقت برای تولید کفش به سر رسیده است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، امروزه ماشینها و دستگاههای لیزری بی وقفه و با دقت و سرعت بالا و با کمترین دخالت دست در چشم برهم زدنی پوست های دباغی شده را میلیونها جفت کفش باطرح و رنگ و مدل های مختلف متناسب با سلیقه و قدرت خرید مشتری ، تولید و روانه بازار می شود.
* سهم 4.5 درصد ایران در تولید چرم جهان
صنعت چرم ایران باوجود تولید سالانه حدود 4.5 میلیون مترمربع چرم سبک و سهم 4.5 درصدی از تولید جهانی این محصول و سرمایه گذاری های سنگینی ، متاسفانه با تمام ظرفیت کار نمیکند و نتوانسته است به جایگاهی متناسب با توانمندی های خود در بازارهای جهانی دست یابد.
جهانگیر مجیدی دبیر انجمن صنایع چرم ایران با اشاره به انتظار فعالان این صنعت از دولت می گوید : قیمت تمام شده تولید ما بالاست و برای اینکه فعالان این بخش بتوانند با تمام توان به تولید بپردازند باید دولت هزینههای اضافی تحمیل شده به بخش تولید را حذف کند.
وی می افزاید : با توجه به کیفیت برتر پوست دامهای ایرانی از لحاظ ژنتیکی در جهان ، مواد اولیه این صنعت مانند نفت به صورت خدادادی در کشور وجود دارد اما متاسفانه در صنایع چرم به جایگاه خاصی در بازارهای بینالمللی دست نیافتهایم.
* سرمایه گذاری350 میلیارد تومانی در صنعت چرم
دبیر انجمن صنایع چرم ایران می گوید : هم اکنون 280 کارخانه چرمسازی دارای پروانه تولید و حدود 70 کارخانه و واحد تولید چرم فاقد پروانه با حدود 350 میلیارد تومان سرمایه گذاری در کشور مشغول فعالیت اند که بیشترین تمرکز این واحدها در استانهای تهران ، آذربایجانشرقی ، خراسان رضوی و همدان است.
جهانگیر مجیدی با اشاره به کیفیت و سهم ایران از پوست تولید شده در دنیا می افزاید : پوست تولید شده در ایران از کیفیت بالایی برخوردار است و سهم ایران از کل تولیدات پوست سبک (بز و گوسفند) استحصال شده جهان 4.5 درصد و از پوست گاوی حدود 5 درصد است.
وی با ابراز تاسف از صادرات پوست خام می گوید : برغم اینکه ارزش افزوده صادرات محصولات چرمی با سالامبور قابل مقایسه نیست و متاسفانه بخش وسیعی از پوست تولید شده در همان مرحله نخست استحصال بصورت سالامبور صادر میشود که همین موضوع بسیاری از واحدهای تولیدی را با مشکل تامین پوست مواجه کرده است.
مجیدی می افزاید : برای ساخت تصفیهخانه فاضلاب در شهرک صنعتی چرمشهر تهران که بیش از 80 درصد آن به مصرف تولیدکنندگان سالامبور می رسد بیش از 7 میلیارد تومان هزینه شده است و ما برخلاف همه جای دنیا با قبول هزینه های گزاف زیست محیطی و تولید سالامبور ، ماده اولیه صنعت چرم را با کمترین ارزش افزوده صادر می کنیم.
* آمار واردات واقعی کفش 80 برابر آمار گمرک
علی لشگری رئیس هیئت مدیره جامعه صنعت کفش ایران نیز با اشاره به اختلاف 80 برابری امار واردات کفش می گوید : براساس امار رسمی گمرک سال گذشته 6.8 میلیون دلار کفش وارد کشور شده در حالیکه براساس امارهای سازمان تجارت جهانی میزان واردات کفش به ایران 492 میلیون دلار ، 80 برابر امار گمرک بوده است.
وی با بیان اینکه این تفاوت درآمار واردات کفش حاکی از قاچاق پذیری این صنعت است ،افزود : شرکت های خارجی با دایر کردن فروشگاه در کشور کفش های قاچاق می فروشند و ما از وزارت صنعت ، معدن و تجارت انتظار داریم این فروشگاهها موظف به تائیدیه قراردادهای خود از اتحادیه شود چرا که با ادامه این روند نه تنها چیزی از صنعت کفش باقی نخواهد ماند بلکه مجبوریم در آینده نفت بفروشیم و کفش وارد کنیم .
* سهم 5 درصدی در صادرات کفش
لشگری با اشاره به بازار 147 میلیارد دلاری کفش در دنیا گفت : حدود 42 درصد از این بازار مربوط به کفش های با رویه چرمی است که ارزش افزوده بالایی دارد.
وی می افزاید : 75 درصد صادرات جهانی کفش های با رویه چرمی متعلق به ایتالیا ، حدود 50 درصد به ترکیه و حدود 20 درصد از صادرات کفش متعلق به چین است .
از صادرات 110 میلیون دلاری ایران در این حوزه 5 درصد را کفش با رویه چرمی تشکیل می دهد.
لشگری با بیان اینکه ارزش افزوده عمده کفش های صادراتی ایران 2.6 دلار است ، گفت : متوسط ارزش افزوده کفش های صادراتی ایتالیا 75 دلار است و ما برای افزایش سهم صادرات کفش با ارزش افزوده بالا تا 25 دلار باید رویکرد کشور را به این سمت تغییر دهیم.
وی بالا بودن قیمت تمام شده را از مشکلات صنعت کفش دانست و افزود : به رغم افزایش متوسط قیمت کفش ، برای نخستین بار در شهریور امسال در صادرات کفش رشد داشتیم.