سازمان ملل متحد از این مناطق به عنوان محرکی برای تشویق صادرات صنعتی یاد می کند و فلسفه این اصطلاح را می توان در تغییر استراتژی واردات به استراتژی توسعه صادرات دانست.
* اهداف ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی
توسعه صادرات ، ورود به بازارهای جهانی ، آشنایی با تجارت خارجی، تنوع بخشی به صادرات، دستیابی به بازارهای پولی جهان ، تسهیل ورود سرمایه های خارجی ، جذب و انتقال تکنولوژی های نوین، افزایش کارایی اقتصادی ، افزایش تولید و ارزش افزوده بخش های اقتصادی به ویژه بخش صنعت ، کمک به ورود کالاهای واسطه ای و سرمایه ای با شرایط و قیمت مناسب تر، افزایش درآمد کشور ناشی از فعالیت هایی همچون حمل و نقل، بارگیری و تخلیه، بانکداری، بیمه گری و توریسم از مهمترین اهداف تشکیل مناطق ازاد صنعتی و تجاری محسوب می شود که در قانون تاسیس این مناطق برآن تاکیدشده است .
* مزیت های قانونی مناطق آزاد در ایران
- معافیت مالیاتی 15 ساله برای دریافت کنندگان مجوز فعالیت اقتصادی
- معافیت از پرداخت هرگونه حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای واردات مواد اولیه ، ماشین آلات و قطعات یدکی جهت تولید کنندگان منطقه
- ورود آزاد و بدون حقوق گمرکی ماشین آلات ، قطعات یدکی ، مواد اولیه و مصالح ساختمانی جهت احداث واحدهای تولیدی ، تجاری و خدماتی در منطقه
- معافیت گمرکی برای ورود کالاهای ساخته شده در منطقه آزاد به داخل کشور به میزان ارزش افزوده
- امکان ترانزیت و صدور مجدد کالا بدون محدودیت
- بی نیازی به روادید و سهولت در صدور مجوز ورود و اقامت خارجیان
- آزادی مشارکت سرمایه گذاری خارجی تا سقف 100 درصد و مالکیت 100 درصد سرمایه گذاران خارجی نسبت به اعیانی مستحدثات در اراضی استیجاری
- آزادی انتقال ارز به خارج از کشور بدون هیچ محدودیت
- آزادی کامل ورود و خروج اصل سرمایه و سود حاصل از فعالیت های اقتصادی
- تضمین کامل سرمایه های خارجی و سود حاصل از آنها
- مقررات خاص جهت اشتغال نیروی انسانی در منطقه آزاد و امکان دسترسی به نیروی انسانی ماهر، بهره ور و ارزان
- امکان استفاده از نیروی انسانی متخصص خارجی در منطقه
* شکل گیر مناطق ازاد تجاری
این حمایت های قانونی زمینه ساز شکل گیری هفت منطقه ازاد شد که 12 تا 20 سال از تاسیس انها می گذرد و نگاهی به عملکرد این مناطق ازاد بیانگر درصد توفیق ایجاد این مناطق است.
الف) صادرات از مناطق آزاد
شاخص اول مربوط به تولید و صادرات است. از میزان آمار تولید در مناطق آزاد اطلاع دقیقی وجود ندارد. اما صادرات کالای تولید شده در مناطق را میتوان ملاک میزان تولید قرار داد.
حداکثر صادرات یا به عبارتی کالای تولید شده در مناطق آزاد حدود یک میلیارد دلار براورد شده است ؛ این عدد معادل 2.5% کل صادرات کشور است.
کالاهای تولیدشده در مناطق آزاد که هم اکنون به علت تعطیلی اغلب کارخانههای موجود به شدت کاهش یافته است، اکثرا به سرزمین اصلی صادر شده و صادرات به خارج از کشور و ارزآوری اندکی داشتهاند.
این درحالی است که طبق پیشبینی مسئولان با توجه به معافیتهای اعطایی برای تولید و صادرات در این مناطق باید تولید و صادرات به خارج از کشور رونق میگرفت اما بعد از گذشت بیش از 12 سال شاهد صادرات اندکی از این مناطق هستیم که اغلب آن نیز به کشور خودمان وارد می شود و در اصطلاح به آن صادرات به سرزمین اصلی گویند.
ب) سرمایهگذاری خارجی
سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد ایران در بهترین سالها نیز از مقدار قابل توجهی برخوردار نبوده است و در ادامه نیز به دلایلی نظیر تحریمها و مدیریت نداشتن صحیح از این میزان به شدت کاسته شد.
به علت تاسیس چند منطقه در سال 82 و رایزنی با کشورهای همجوار، شاهد افزایش جذب سرمایه هستیم که این مقدار در مقایسه با مناطق آزاد کشورهای دیگر مقدار کمتری است. هرچه از فعالیت این مناطق میگذرد، به جای رشد و تثبیت سرمایه خارجی، از این میزان کاسته شده است.
پ) سرمایهگذاری داخلی
آمار سرمایهگذاری داخلی نسبت به سرمایهگذاری خارجی در مناطق آزاد وضع بهتری دارد. با تبدیل مقادیر ریالی سرمایهگذاری با نرخ ارز همان سال ، میزان سرمایهگذاری داخلی در 4 سال منتهی به سال 92 به صورت میانگین سالانه 1750 میلیون دلار بوده که معادل 43 برابر سرمایهگذاری خارجی است.
نکته قابل توجه این است که هدف اصلی مناطق آزاد، جذب سرمایهگذاری خارجی است.
با وجود این باز هم آمارهای مربوط به سرمایهگذاری در مقابل نمونههای مشابه کشورهای همسایه همچنان ناچیز است.
عمده اقلام وارداتی از مناطق آزاد ، اقلام کامل و مصرفی است در حالی که انتظار میرفت با استفاده از معافیتها جهت واردات قطعات اولیه (معافیت از کلیه حقوق ورودی) و رونق تولید (معافیت از پرداخت مالیات)، کار و اشتغال منطقه به حد مطلوبی برسد، لکن با اعطای مجوز خرده فروشی در مناطق و معافیت کالای همراه مسافر از پرداخت حقوق گمرکی جهت واردات کالا به سرزمین اصلی، مشاهده می شود تجار به جای سرمایه گذاری در بخش تولید، تنها به واردات اکتفا کرده اند.
بنابر اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، فهرست عمده کالاهای وارداتی به مناطق آزاد در سال 92 شامل خودرو، سیگار، پارچه ، لوازم یدکی ، پوشاک،اسباب بازی، برنج، تلفن همراه، کفش ، اب میوه گیر چای، جاروبرقی ، روغن نباتی، کامپیوتر،توستر ، رایانه ، تلویزیون و یخجال است.
ث) آمار واردات از طریق مناطق آزاد
با وجود تاکید قانون بر توسعه صادرات کالا در مناطق آزاد، هماکنون میزان واردات کالاهای تجاری بیش از مقدار صادرات و تولید این مناطق است. به طوری که کالاهای تجاری وارد شده از این مناطق ، حداقل 5 برابر کالاهای تولیدی در مناطق آزاد است.
این بدین معنی است که از ظرفیت و امکانات ایجاد شده در مناطق، اغلب به منظور واردات کالاهای تجاری استفاده میشود. البته این نکته را باید در نظر داشت که در آمار واردات تجاری، کالاهایی که از طریق مسافر از مناطق وارد کشور میشود، محاسبه نشده است که در صورت محاسبه، اختلاف بیشتر از این مقدار خواهد شد.
ج) شاخصهای منطقه
با بررسی چندین شاخص اقتصادی، معیشتی و بهداشتی 5 منطقه آزاد قشم، انزلی، ارس، ماکو و اروند، و مقایسه شاخصها با آمار همان استان، متاسفانه نه تنها رشد چشمگیری ملاحظه نشد، بلکه در برخی از شاخصها استان به مراتب وضعیت بهتری نسبت به شهرستان منطقه آزاد دارد.
* رقابت برای گرفتن امتیاز مناطق آزاد
احد امیرمحمدی از کارشناسان مناطق ازاد معتقد است ::مناطق آزاد عمدتا برپایه نگاههای بخشی و منافع منطقه ای شکل گرفته و کمتر به کارشناسی ها توجه شده است.
بسیاری از امتیازات ارایه شده در منطقه، در سرزمین اصلی نیز جاری هستند که به عنوان نمونه میتوان به قانون تشویق سرمایهگذاری خارجی، بخش معافیتهای قانون مالیاتهای مستقیم، معافیت حقوق ورودی مواد اولیه برخی واحدهای تولیدی و ... اشاره کرد.
- تبدیل شدن مناطق آزاد به سکوی واردات کالاهای تجاری
هماکنون میزان واردات کالاهای تجاری بیش از مقدار صادرات و تولید این مناطق است. آمار نشان میدهد کالاهای تجاری وارد شده از این مناطق، حداقل 5 برابر کالاهای تولیدی در مناطق آزاد است. این بدین معنی است که از ظرفیت و امکانات ایجاد شده در مناطق، اغلب به منظور واردات کالاهای تجاری استفاده میشود.
- قاچاق ارز از طریق مناطق
طبق قانون، خرید و فروش ارز توسط هر شخص حقیقی و حقوقی در این مناطق، آزاد است. این مساله سبب میشود امکان هر گونه کنترل بر خرید و فروش ارز از بین برود.
همچنین گمرک مناطق آزاد نیز نظارت کافی بر آنها ندارد. اگر کالایی که تا نزدیکی مرزهای کشور ما بدون کنترل آمده است، به صورت غیرقانونی به کشور وارد شود، دستگاههای نظارتی از این مساله خبردار نخواهند شد. وجود سیستمهای رصد کالا از بروز چنین مسائلی جلوگیری خواهد کرد.
* وجود شرکتهای صوری در مناطق
وجود معافیت مالیاتی باعث ایجاد شرکتهایی در مناطق آزاد شده است که در واقع در سرزمین اصلی فعالیت اما از معافیت مناطق آزاد استفاده می کنند. این مشکل از اینجا ناشی میشود که پس از ثبت شرکت در مناطق آزاد، امکان رصد فعالیت شرکت وجود ندارد. سازمان امور مالیاتی نیز که فعالیتهای اقتصادی شرکتها را تحت نظردارد، امکان نظارت بر این شرکتها را نخواهد داشت. بنابراین ثبت شرکت در مناطق آزاد و فعالیت در داخل کشور به راحتی قابل انجام خواهد بود.
* هفت منطقه ازاد جدید در صف تاسیس
حالا با این تجربه ناموفق نمایندگان مجلس در کمیسیون اقتصادی، با لایحه دولت مبنی بر تشکیل 7 منطقه آزاد دیگر موافقت کرده اند.
این مناطق شامل اینچهبرون، مهران، اردبیل، سیستان، بانه، جاسک و بوشهر است.