مدیر عامل شرکت راه آهن ایران تاکید کرد : توسعه ترانزیت ریلی اولویت اصلی راه آهن است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما محسن پورسید آقایی در جلسه هم اندیشی با بازرگانان و صاحبان شرکت های حمل و نقل بین المللی افزود : به ازای حمل هر یک تن بار به طور متوسط بیش از 4 برابر بار داخلی درآمد حاصل می شود که از نظر ملی ، اقتصادی و منافع امنیتی برای کشور مفید است.
وی افزود : در حال حاضر راه آهن ایران در مرحله پوست اندازی است و ما به دنبال تغییر اصولی و زیربنایی در کشور هستیم و این مهم از طریق توسعه حمل و نقل مسیر است و در طول این دو سال تلاش کردیم به جای توجه به پروژه های زیر ساختی نسبت به افزایش بهره برداری از ظرفیت های موجود اقدام شود.
وی با بیان اینکه توسعه راه اهن توسعه عملکرد راه آهن و نه خطوط آن است ، افزود: سیاست کلی راه آهن اولویت دادن به بهره برداری از شبکه و رفع موانع موجود در حوزه حمل و نقل است و عملکرد 2 سال گذشته نشان می دهد که شرکت راه آهن در پی رفع گلوگاه ها با دوخطه کردن، بازسازی، راه اندازی سیستم های ATC و بلاک بندی،احداث کمربندی و همچنین افزایش ایمنی بوده است.
مدیرعامل راه آهن تصریح کرد : آثار اولیه اقدامات صورت گرفته برای رفع موانع آن است که در حال حاضر شاهد افزایش قطارهای برنامه ای در مسیر ترانزیتی سرخس ـ بندرعباس و همچنین کاهش زمان سیر در این محور هستیم.
وی در ادامه به ایجاد تحول در راه آهن های سایر کشورها اشاره کرد و گفت: روند توسعه ترانزیت در راه آهن های کشورهایی مانند گرجستان منجر به بی نیازی این راه آهن ها به منابع مالی داخلی شده است و این مهم از توجه آنها به بازاریابی و توسعه ترانزیت آنها باز می گردد.
پورسید آقایی خاطرنشان کرد: این تجربه های موفق دنیا نشان می دهد که ما باید تمام توجهمان را به سمت ترانزیت ببریم و از موقعیت های موجود نهایت استفاده را ببریم.
وی با بیان اینکه ترانزیت جاده ای جز ضرر چیزی برای کشور ندارد ، گفت : اقتصاد و منافع ملی کشور از ترانزیت جاده ای سود نمی برد و تنها ترانزیت ریلی سود به همراه دارد.
مدیرعامل راه آهن گفت : در صورتی که بتوانیم امکانات را بسیج کنیم می توان پیش بینی کرد در سال آینده به 3 تا 4 میلیون تن بار ترانزیت ریلی برسیم.
وی در ادامه به خطوط ریلی جدید مانند خواف ـ هرات و آستارا ـ آذربایجان اشاره کرد و افزود: با راه اندازی کامل این خطوط و تکمیل قطعه 2 و3 آن طبق توافق نامه ای که با افغانستان انجام شده است یک میلیون تن بار از این مسیر ترانزیت خواهد شد.
مدیرعامل راه آهن به برنامه ریزی ایجاد حمل و نقل ترکیبی در مسیر آستارا، آذربایجان اشاره کرد و گفت: طبق این برنامه ریزی بار از طریق ریل از مقصد بندرعباس به قزوین به سپس از طریق جاده آستارا آذربایجان و سپس از آنجا به گرجستان جابجا خواهد شد که در این محور ما 2 مسیر دریای سیاه و روسیه را در اختیار داریم و می توان بارهایی از کشور هند را از این مسیر منتقل کرد.
وی در ادامه انجام موافقتنامه 4 جانبه میان راه آهن و کشتیرانی کشورهای ایران ـ آذربایجان ـ اوکراین و گرجستان را مدنظر قرار داد و افزود: در این مورد یک جدول تعیین تعرفه بین این کشورها به امضا رسید و تعرفه 2 هزار و 200 دلار به ازای هر کانتینر در این مسیر توافق شده است.
وی گفت : این اتفاق برای نخستین بار رخ داده که بین کشورهای منطقه برای راه اندازی کریدور حمل و نقل ترکیبی یک تعرفه واحد تعریف شده است.
در این جلسه نمایندگان شرکت های حمل و نقل باری علاوه بر طرح مشکلات و موانع پیش روی در زمینه افزایش جابجایی بار، پیشنهادهایی از جمله تسهیل قوانین و مقرارت، کاهش زمان ترخیص و مشکلات کمبود واگن و هزینه بالای استفاده از واگن کشورهای CIS مطرح کردند.
حسین عاشوری معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن ضمن پاسخگویی به موانع و مشکلات مطرح شده از سوی شرکت های بخش خصوصی به برگزاری جلسات متعدد با شرکت های حمل و نقل بین المللی بار در روزهای شنبه هر هفته در راستای رفع مشکلات پیش روی این شرکت ها اشاره کرد.
وی همچنین از اقدامات و برنامه ریزی های صورت گرفته در جهت تسهیل حمل بار از جمله ارائه تخفیفات، کاهش زمان سیر و برگزاری جلسات متعدد با گمرک و بنادر در جهت روان تر شدن شرایط ترخیص کالا و همچنین مذاکره با کشورهای مختلف از جمله کشورهای CIS در جهت بهبود شرایط و زمینه سازی به منظور افزایش میزان ترانزیت خبر داد.