پخش زنده
امروز: -
برنامه رادیویی پیک بامدادی در گزارشی به موضوع خرید لایک و فالوور در فضای مجازی پرداخت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ تلاش برای خرید لایک و فالوور در صفحات شخصی کسانی که به دنبال شهرت هستند از طریق سایت های زرد و افراد به اصطلاح خبرنگار صورت می گیرد.
در این گزارش آمده است با رواج شبکه های اجتماعی در فضای مجازی بازار خرید و فروش لایک یا پسندیده شدن با بالارفتن تب شهرت در جامعه بالا رفته است.
نیازی نیست برای مشهور شدن مثل مسی بود تا 26 میلیون فالوور داشت و می توان از طریق خرید لایک یک چهره مشهور البته در فضای مجازی شد.
سال ها قبل اگر کسی می خواست در حوزه هنر فرد مشهوری شود، سال ها باید خاک صحنه میخورد چیزی که این روزها افراد با خرید لایک و فالوور در این آشفته بازار هنر از آب گل آلود ماهی میگیرند.
بنابر این گزارش افراد مشهور، هنرمندان، برندهای تجاری و ورزشکاران بیشترین مشتریان خرید فالوور هستند که با انتشار عکس و مطلبی در صفحه شخصی خود تعدادی به اصطلاح خبرنگار و سایت های زرد روزی چند بار به صفحات آن ها مراجعه می کنند و تیتر میزنند.
بنا به گفته تعدادی از همین افراد جمع آوری 10 هزار فالوور در یک هفته حدود یک میلیون و 200 هزار تومان آب می خورد و میانگین سنی مشتریان آن ها از هشت سال تا 90 سال است.
در ادامه گزارش برنامه پیک بامدادی آمده است وقتی می توان مدرک تحصیلی و پایان نامه خرید، بعضی ها هم می خواهند برای معروف شدن در فضای مجازی لایک بخرند.
جامعه شناسی میگوید: شاید بخشی از جامعه و نسل جدید یک شبه بخواهند ره 100 ساله بروند و حوصله ای برای صبر و جمع کردن سرمایه اجتماعی ندارند و فضای مجازی بار مسولیت آن ها را برعهده می گیرد.
فریدون علیخواه معتقد است: غیر جدی شدن خیلی از معیارهای زندگی و هنر در این اتفاق بی تاثیر نیست و همه چیز به حالت بازیگوشی و تفنن درآمده است.
در پایان این گزارش با طرح این سوال که «حالا تعدادی از افراد به دنبال شهرت هستند و لایک و فالوور میخرند، اما آن تعداد افرادی که این اشخاص را در فضای مجازی دنبال می کنند به دنبال چه هستند؟» بر لزوم بازنگری و ارائه فرهنگ صحیح استفاده کردن از رسانه مجازی تاکید شده است.