خیز صنعت هوانوردی ایران برای رسیدن به جایگاه شایسته منطقه ای
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از طرح های توسعه صنعت هوانوردی در دوره پساتحریم خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما رحمت الله مهآبادی سالهای 2015 تا 2031 را زمان طلایی حمل و نقل هوایی کشور برای جذب سهم مناسب از بازار منطقه و دنیا توصیف کرد.
وی گفت ": برای پیشرفت در حوزه حملونقل هوایی زمان زیادی نداریم و اگر با سرعت و قدرت حرکت نکنیم ، بسیاری از فرصتها را از دست خواهیم داد فرصتهایی که عمدتا قابل بازپسگیری نخواهند بود.
مهآبادی با اشاره به اینکه اوایل دهه 2030 رشد سریع ترافیک هوایی کند خواهد شد، افزود: اگر این فرصت طلایی تا سال 2031 نیز از ایران گرفته شود خسارات وارده بزرگ و جبرانناپذیر خواهد بود.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ( شرکت فرودگاه های کشور سابق) ادامه داد: به منظور استفاده از فرصت طلایی حمل و نقل هوایی نیازمند سرمایهگذاری در بخشهای مختلف صنعت هستیم.
* ایران روزی برای صنعت فرودگاهی دنیا تصمیمگیری میکرد
مهآبادی گفت : تا حدود 7 سال پیش ایران با حضور در کمیتههای سیاستگذاری در کنار مدیران و نمایندگان برترین فرودگاههای جهان برای این صنعت مهم جهانی تصمیمگیری میکرد.
وی ادامه داد: در آن زمان، ایران سه کرسی سیاستگذاری در کمیتههای اقتصادی، امنیت و تسهیلات اتحادیه بین المللی فرودگاهها (ACI) داشت و کارشناسان ما هر سه ماه یکبار با دریافت اطلاعات مربوط به آخرین رویدادها، چالشها ی فرودگاهی و با حضور در محل اتحادیه، در کنار بزرگان صنعت در اداره این صنعت بین المللی مشارکت داشتند.
وی گفت : اما متاسفانه امروز حتی یک کرسی سیاستگذاری در اتحادیه بین المللی فرودگاه ها نداریم و همه این فرصتها از دست رفته و جبران آن هم سخت است.
مه ابادی اظهار داشت : کمبود شدید منابع، نظام ناکارآمد مالیاتی، برداشت سود سهام دولت از عملکرد شرکت فرودگاهها و همچنین شمول قوانین نامناسب بر این صنعت مهم ترین چالش های موجود در صنعت فرودگاهی کشور است و حل نکردن این مشکلات میتواند به بحرانی شدن شرایط صنعت فرودگاهی و حتی توقف کامل اجرای طرح های توسعه در فرودگاه های کشور بینجامد.
وی تصریح کرد : ورود بدون برنامه به دوره پسابرجام میتوانست منافع ملی را تهدید کند که از اوایل سال جاری انجام مطالعات زیربنایی برای استفاده از فرصتهای تحریم و اجتناب از تهدیدهای آن در شرکت فرودگاههای کشور آغاز و اهداف اصلی نیز مشخص شد.
مه آبادی با اشاره به اینکه در این زمینه نخستین اقدام هیئت مدیره شرکت آسیب شناسی از وضعیت صنعت فرودگاهی کشور و ارزیابی نیازهای فردا بود ، ادامه داد: گزارشی از وضع موجود و مطلوب تهیه شد و در اختیار دولت، وزارت راه و شهرسازی و مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که در آن معضلات و راهکارهای برون رفت از شرایط نامطلوب صنعت فرودگاهی مشخص شده است.
* فرصتها و چالشهای صنعت هوانوردی در دوران تحریم
مهآبادی در ادامه به فرصتهای تحریم صنعت هوانوردی اشاره کرد و گفت: صنعت هوانوردی نخستین کانون تحریمها بود. مهمترین فایده تحریمها قطع امید از حمایت دنیا بود و ایران مجبور به استفاده از داشتهها و ظرفیتهای داخلی خود شدوهمین امر کمک کرد تا غربیها که عزم خود را برای زمین زدن صنعت هوانوردی ایران جزم کرده بودند در دستیابی به اهداف خود کاملا ناکام بمانند.
وی تاکید کرد : شکست غرب در ناکارآمد کردن صنعت هوانوردی ایران به واسطه بسیج همگانی متخصصان کشور و مدیریت دانش صنعت هوانوردی بود.
مه آبادی با بیان اینکه دولت، ملت و صنعت هوانوردی ما به صلابت از دوران تحریم خارج شدند، به چالشهای دوران تحریم نیز اشاره کرد و گفت: اگرچه صنعت هوانوردی ایران در مقابل تحریمها و تهدیدها حفظ شد اما این موفقیت با تحمل زحمات و تحمیل هزینههای زیادی به دست آمد بنابراین اگر با مطالعه و برنامهریزی وارد دوران پس از برجام شویم ، مسیر توسعه صنعت را با شتاب و سرعتی مضاعف و در این حال با هزینه کمتری طی کنیم.
*کاهش هزینه تامین تجهیزات فرودگاهی و تسهیل توسعه در دوران جدید
مه آبادی گفت: در سالهای گذشته بسیاری از تجهیزات ناوبری و فرودگاهی را 25 درصد بیشتر از نرخ واقعی خریداری می کردیم که دردوران پس از تحریم، بخشی از این هزینهها، حذف می شود و میتوان از آن برای تسریع توسعه بهره برد.
وی ادامه داد : بازگشت ایران به نقطه تعادل در منطقه ، در دوران پسابرجام بسیار ارزشمند است و باید از آن بهترین بهره را برد.
* واسطه گری و دلالی از فسادهای دوران تحریم
وی با تاکید بر اینکه یکی از مناظر شوم تحریم ،؛ فساد بود، ادامه داد: حضور دلالان و واسطه گران یکی از چالشهای مهم تحریم برای کشور بود که علاوه بر افزایش هزینههای توسعه و هزینه جاری، باعث افزایش فساد و رانت خواری نیز شده بود.
مه آبادی اظهار داشت : امید است با رفع تحریمها و اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی بتوانیم همه مخاطرات و نابسامانیهای این دوران را کنترل و محدود و توان درونزای خود را تقویت کنیم.
ناگفتهها از اجلاس هوانوردی 2016
مه آبادی در بخش دیگری از اظهاراتش به اجلاس هوانوردی ایران 2016 و نقش مهم آن در رویارویی و مذاکره مستقیم شرکت های بینالمللی با شرکتهای داخلی در حوزه هوانوردی اشاره کرد و گفت: این اولین تجربه ما در این سطح بود که خوشبختانه بسیار موفق به سرانجام رسید و مورد استقبال خوبی هم قرار گرفت.
وی گفت: برای حضور در اجلاس هوانوردی ایران 600 درخواست از کشورها و شرکت های بینالمللی دریافت شد که با 170 درخواست موافقت شد تا در نهایت 162 نفر به نمایندگی از شرکت های بینالمللی از جمله نمایندگان 4 تولید کننده بزرگ هواپیما در دنیا در این اجلاس حضور یافتند در حالیکه پیش از این اغلب تولیدکنندگان هواپیما حتی پاسخ ایمیلهای ایران را نمیدادند.
مه آبادی گفت : البته ما از هیچکس دعوت خاص نکردیم بلکه استقبال از این همایش در واقع پاسخگویی به فراخوان ایران بود و شرکتهایی که به این اجلاس آمدند با علاقه و تمایل خود در این مقطع به ایران سفر کردند و با مسئولان صنعت هوانوردی ایران وارد مذاکره شدند.
مهآبادی گفت: در این اجلاس مدیران شرکت های هواپیمایی به طور مستقیم با هواپیماسازان و دیگر سرویسدهندگان مطرح دنیا وارد مذاکره شدندو طبق برآورد اولیه در روز نخست اجلاس هوانوردی ایران ،200 مذاکره مستقیم با شرکت اصلی صورت گرفت.
وی یکی از اهداف اجلاس را مذاکرات مستقیم و حذف واسطهگران از رابطه بین خریدار و فروشنده بیان کرد و گفت: یکی دیگر از مزیتهای اجلاس هوانوردی ایران کوتاه کردن مسیر و هدفمندکردن مذاکرات بود.
* جلوگیری از ایجاد شبکه دلالی با مذاکرات مستقیم در اجلاس هوانوردی
مدیر عامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران افزود: شرکتها، صاحبان صنایع و بزرگان صنعت هوانوردی در بخشهای مختلف تولید هواپیما، نمایندگان ایرلاینها، تجهیزات فرودگاهی با حضور در ایران مستقیم وارد مذاکره با طرفهای ایرانی در سطح بینالمللی شدند. در حالی که تا پیش از این، مذاکرات به صورت غیرمستقیم و از راه دور صورت میگرفت که یک شبکه دلالی را به وجود میآورد.
مهآبادی با اشاره به اینکه اجلاس هوانوردی ایران 2016 با همکاری موسسه کاپا برگزار شد ، اظهار داشت : بسیاری از اجلاسهای بزرگ هوانوردی در دنیا را کاپا برگزار می کند. نکته مهم این گردهمایی، این بود که خدمات در این سطح بصورت استاندارد و در سطح
جهانی به شرکت کنندگان ارائه شد.
* استقبال بینظیر از اجلاس هوانوردی ایران از نگاه موسسه بینالمللی کاپا
وی ادامه داد : موسسه کاپا در یک ارزیابی پس از اجلاس هوانوردی ایران اعلام کرد در هیچ یک از اجلاسهای هوانوردی این میزان تمایل و استقبال برای حضور را مشاهده نکرده است. این حضور پررنگ کشورهای خارجی و کمپانیهای بینالمللی در شرایطی بود که از سوی آمریکا تحریمهای ویزایی علیه ایران هم اعمال شد.
مهآبادی با تاکید بر اینکه اجلاس هوانوردی ایران موفقترین گردهمایی بینالمللی در تاریخ هوانوردی کشور بود ، گفت : حتی نماینده ایکائو (سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری) نیز قبل از برگزاری اجلاس هوانوردی ایران شخصا به من اعلام کرد «فارغ از هر گونه نتیجه ای که از اجلاس بگیرید؛ نفس برگزاری این اجلاس برای جمهوری اسلامی ایران یک پیروزی بزرگ به حساب میآید.» این در حالی است که شرکت فرودگاهها با انضباط مالی و بدون هیچ هزینهای چنین اجلاسی را برگزار کرد و در واقع کمترین هزینهای به صنعت و شرکت تحمیل نشد.
وی افزود: اجلاس هوانوردی ایران 2016 هر چند مربوط به حوزه هوانوردی بود اما اجلاس ملی تلقی میشود و بهرههای ملی زیادی داشت. پخش مستقیم این اجلاس در چندین بنگاه خبررسانی بین المللی، گواه اهمیت این اجلاس در ایران بود.
* سرعت توسعه صنعت هوانوردی مهمتر از اصل توسعه
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران سرعت توسعه در صنعت هوانوردی را مهمتر از اصل توسعه صنعت عنوان کرد و گفت: ارتباطات ما در صنعت هوانوردی در دوران تحریم بسیار ضعیف شده بود که البته بخشی از این ارتباطات ضعیف با برخی قوانین تحمیل شده بود.
مه آبادی گفت: به نظر میرسد تمرکز و بخش قابل توجهی از مباحث مذاکره کنندگان بر حل مشکلات هوانوردی و «لغو تحریمهای هوانوردی» ایران بود که خود کشورهای 5+1 (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین + آلمان) بطور گسترده در جهان بازتاب یافت و این واقعه زمان لازم برای برای مذاکرات مستقیم و استفاده از فرصت را برای ایران کوتاهتر کرد.
مهآبادی با تاکید بر اینکه از 20 سند امضا شده بین دولت ایران و دولت فرانسه در کاخ الیزه 5 سند مربوط به حمل و نقل و از این 5 سند، 4 سند مربوط به حوزه حمل و نقل هوایی و فرودگاهی بود ، گفت: اختصاص 25 درصد اسناد امضا شده بین ایران و فرانسه به وزارت راه و شهرسازی و همچنین اختصاص 80 درصد این پنج سند به صنعت هوانوردی و فرودگاهی؛ افتخار بزرگی برای وزارتخانه و صنعت حمل و نقل هوایی و فرودگاهی است.
امضای یادداشت تفاهم با 2شرکت فرانسوی برای توسعه 3 فرودگاه بینالمللی
مه آبادی گفت : برای توسعه 3 فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، مشهد و اصفهان با دو شرکت ADP و وَنسی مذاکراتی صورت گرفت که برای رسیدن به توافق اولیه 60 جلسه کارشناسی انجام شد.
امضای یادداشت تفاهم برای توسعه فرودگاههای بینالمللی حاصل 4 ماه مذاکرات سنگین بود به طوری که فقط با شرکت ADP فرانسه برای سرمایهگذاری در فرودگاه بینالمللی امام (ره) 27 مذاکره صورت گرفت و برخی این مذاکرات نیز در رده مدیرعامل این شرکت برگزار شد.
مدیر عامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: در شرایطی یادداشت تفاهم توسعه فرودگاه بین المللی امام (ره) امضا شد که پیشنهادهای طرفهای خارجی بارها بررسی شد و البته شرکت ADP فرانسه به عنوان سرمایهگذار این فرودگاه حتی نمای ترمینال «ایرانشهر» را با چندین انتخاب طراحی کرده بود.
وی گفت: هدف ما مذاکره برای توسعه چهار فرودگاه بینالمللی امام (ره)، مهرآباد، مشهد و اصفهان بود که بر اساس نظر وزیر راه و شهرسازی قرار شد برای توسعه فرودگاه بینالمللی مهرآباد با سایر کشورها و گزینههای دیگر نیز وارد مذاکره شویم.
مه آبادی تاکید کرد: چندان امیدی به لغو تحریمهای ایران نداشتیم چراکه تحریم های ایران تحریمهای مربوط به داماتو و قبل از آن است و قرار نبود برداشته شوند ، بنابراین کار آقای ظریف و گروهشان در جنگ دیپلماتیک قابل ستایش است.