بازارهای جدید صادراتی در حوزه جاده ابریشم
نخستین کنفرانس شرکت های کوچک و متوسط صادراتی ایران، امروز در تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، در این همایش که با حضور مدیران عامل و نمایندگان 700 شرکت کوچک و متوسط ایرانی (SMEs) و با هدف معرفی ایران و پتانسیل های آن به عنوان قطب صادرات منطقه ، معرفی بازارهای جدید صادراتی و توسعه صادرات به کشورهای همسایه به ویژه کشورهای حوزه جاده ابریشم در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد شرکت کنندگان، مزایای ایران و شرکتهای ایرانی را در ورود به بازارهای کشورهای هدف و گسترش بازارهای صادراتی ایران برشمردند.
در نخستین همایش صادر کنندگان ایران که شرکت بین المللی زودل برگزار کننده آن بود، همچنین برنامه ها و سیاست های سازمان توسعه شرکت های کوچک و متوسط کشور تشریح شد و شرکت های کوچک و متوسط ضمن آشنایی با این سیاست ها، با پتانسیل بازار کشورهای همسایه و همچنین کشورهای مسیر تاریخی جاده ابریشم، آشنا شدند.
ارایه جدیدترین اطلاعات و آمار صادرات کشور به کشورهای همسایه و جاده ابریشم ، راهکارهای ورود به بازار بین الملل با استفاده از اینترنت و معرفی مقررات و قوانین حقوقی حاکم بر صادرات کشور، بررسی مسائل و چالش های مالی به ویژه در سطح بینالملل، ارایه راهکارهای حل این چالش ها، بررسی جدیدترین روش های فروش و بازاریابی در تجارت بین الملل و چگونگی پیدا کردن مشتریان جدید در بازارهای فرامرزی از دیگر برنامه ها و موضوع های این همایش بود.
همزمان با برگزاری این همایش ، رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان و همچنین نمایندگان اتاق های بازرگانی کشورهای یاد شده درباره پتانسیل های بازار و فرصت های موجود در این کشورها سخنرانی کردند.
دبیر برگزار کننده نخستین کنفرانس صادرکنندگان ایران (شرکت های کوچک و متوسط) با بیان اینکه شرکت های کوچک و متوسط کشورمان از پتانسیل صادراتی خوبی برخوردارند، گفت: آمار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نشان میدهد که در سال 1393 حجم صادرات کالاهای غیرنفتی کشور، بیش از 31 میلیارد دلار بوده است و این گزارش مهر تایید بر این موضوع بوده که صادرات از ایران امکانپذیر است و فقط باید راه های توسعه آن را پیدا کرد.
مهرزاد خویی افزود : یکی از مزایای حضور در این همایش ، آشنایی با شرکت هایی است که در سال های اخیر با وجود تحریم ها صادرات انجام دادند و آنان در این همایش از تجارب ، مشکلات و چالش هایی که پیشرو داشتند و راهکارهای مناسب رفع آنها سخن می گویند.
رئیس شورای بازرگانی مشترک ایران و قزاقستان هم در حاشیه این همایش در مصاحبه با خبرنگار ما با اشاره به ظرفیت بالای قزاقستان در صادرات خدمات فنی مهندسی ایران گفت: قزاقستان یکی از مناسب ترین کشورهای همسایه برای حضور شرکتهای ایرانی است.
امیر عابدی افزود: در طول سالهای پس از استقلال قزاقستان، همواره روابط دو کشور در سطوح بالای سیاسی دنبال شده و با توجه به دیدارهای سال گذشته روسای جمهور دو کشور ایران و قزاقستان، این عزم و اراده به ویژه پس از اجرایی شدن برجام نزد مقامات دو کشور برای ارتقای سطح روابط وجود دارد.
دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه هم در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما از عزم و علاقه شرکتهای ترک به گسترش روابط با ایران گفت و افزود: در دوران تحریم، مجبور به تهیه کالاها و خدمات از بازارهای این کشور و ارسال آن به ایران با چند برابر قیمت واقعی بودیم و همواره بازرگانان ترکیه نگاهی از بالا به ما داشتند اما پس از اجرایی شدن برجام، آنها با عجله از ما درخواست وقت ملاقات می کنند و این موضوع به حدی فشرده است که بسیاری از جلسات ما با طرفهای ترک، در ساعات شب و پس از اوقات اداری برگزار میشود.
سید جلال ابراهیمی افزود: ترکیه هم بازار خوبی برای صادرات کالاها و خدمات فنی و مهندسی ایران به ویژه کالاهای پتروشیمی است و هم می تواند بسیاری از نیازهای فناورانه شرکتهای صنعتی ما را تامین کند.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سرآوا هم که یکی دیگر از سخنرانان امروز این کنفرانس بود در مصاحبه با خبرنگار ما تاکید کرد: یکی از مهمترین موضوعات در صادرات کالاها و خدمات فنی مهندسی شرکتهای کوچک و متوسط ایرانی، ایجاد یک پلتفرم مشترک و فعالیت این شرکتها در قالب آن پلتفرم است.
سید سعید رحمانی خضری اینترنت را بستری مناسب برای معرفی توانمندی شرکتهای ایرانی دانست و گفت: فضای اینترنت بستری خوب برای ارایه توانمندیهای شرکتهای ایرانی ایجاد کرده است.