ثبتنام نوسازی کامیونهای فرسوده با کامیونهای نو در آینده نزدیک
وزیر راه و شهرسازی از ثبتنام نوسازی کامیونهای فرسوده با کامیونهای نو در آینده نزدیک خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، عباس آخوندی در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه در ایران حدود 127 هزار کامیون با عمر بیش از 25 سال داریم که گازوئیل زیادی مصرف می کند ، گفت: در گام نخست برای نوسازی 65 هزار کامیون برنامه ریزی کردیم که به زودی ثبتنام برای تعویض کامیونهای فرسوده با کامیونهای نو آغاز میشود.
وی افزود: ما در حوزه حمل و نقل جادهای عمدتا بر منابع داخلی متکی هستیم البته با ایتالیاییها و فرانسویها و سایرشرکتهای ساخت کامیون مذاکراتی خواهیم داشت.
آخوندی گفت: نوسازی این ناوگان هزینه بسیار زیادی دارد که حداقل 6 میلیارد دلار برآورد شده است. در گام نخست برای نوسازی 65 هزار کامیون برنامهریزی کردیم که با 13 تولیدکننده کامیون در ایران قرارداد منعقد شد که این شرکتها کامیونهای قدیمی را خریداری کنند و متقاضیان با انتخاب خود یک مدل و برند به صورت اجاره به شرط تملیک و اقساطی دریافت کنند که وزارت راه و شهرسازی در جهت حمایت از کامیون داران بخشی از سود تقسیط را پرداخت خواهد کرد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مصوبات شورای اقتصاد دریافت و قرارداد آن با شرکتهای تولیدکننده کامیون انجام شده است ، گفت: این تعویض کاملا به نفع کامیوندارانی است که دارای کامیونهای فرسوده هستند چراکه کامیونهای فرسوده در هر 100 کیلومتر 56 تا 60 لیتر سوخت مصرف میکند در حالی که این میزان مصرف سوخت برای کامیونهای جدید 30 تا 33 لیتر سوخت است و کاهش مصرف سوخت به نصف از جهت اقتصادی بسیار مهم است.
این عضو کابینه دولت یازدهم افزود: در سفر اخیر به ایتالیا و فرانسه نیز مذاکراتی با شرکتهای تولید کننده کامیون برای مشارکت با کامیونسازهای ایرانی شد.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که طبق تجارب گذشته فرانسویها بارها نقض تعهد کردند و چه تضمینی برای پایبندی به این قراردادهای خود دارند ، گفت: بخش عمدهای از تامین مالی این قراردادها بر عهده خود طرفهای خارجی است بنابراین ریسک سرمایهگذاری توسط آنها صورت میگیرد لذا تا جایی که امکان داشت نسبت به عواقب آن اندیشه شد اما معمولا وقتی طرفین قرارداد منعقد میکنند فرض بر پایبندی به تعهدات گذاشته میشود.