توسعه صنعت هوانوردی در اولویت برنامههای توسعه کشور
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور گفت : توسعه صنعت هوانوردی در اولویت برنامههای توسعه است.
به گزارش خبرنگار خ
برگزاری صدا و سیما ، رحمتاله مهآبادی در دومین روز از اجلاس هوانوردی ایران 2016 که با حضور صاحبان صنایع هوانوردی جهان در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد ، گفت : موقعیت ژئوپولتیک، ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک ایران فرصتهای جذابی را برای سرمایهگذاری در زیرساختهای حملونقل مسافر و بار هوایی ایران و همکاریهای منطقهای و بینالمللی ایجاد کرده است.
وی افزود : ما در طول دوران تحریم، تجربههای نامیمونی از بیاخلاقی و زیر پا گذاردن تعهدات انسانی و بینالمللی از سوی برخی کشورها و نهادهای مدعی حقوق بشر از قبیل اصول حاکم بر پیمان شیکاگو را شاهد بودیم به نحوی که به بهانه تحریم، حتی برای حفظ ایمنی پروازهای عبوری بینالمللی و تأمین سلامت شهروندان خود که از فضای ایران میگذشتند، نیز از همکاری و همراهی دریغ کردند.
وی ادامه داد: صنعت فرودگاهی و خدمات ناوبری هوایی ایران در این مدت برای تداوم ارائه خدمات ایمن به مردم ایران و همچنین جهانیان و حفظ استانداردها دوران ویژهیی را سپری کرد.
مهآبادی گفت: شرکت فرودگاههای کشور با پایبندی به اصول مدیریت اخلاق محور پس از وقایع اوکراین و بروز ناامنیها در آسمان عراق و سوریه، رفتاری متعهدانه و مسئولانه در مقابل جامعه جهانی داشته و فضای هوایی ایمن خود را با سطح بالای خدمات و بدون تبعیض به روی همه کشورها باز گذاشت و درخواستهای نهادهای بینالمللی جهت ایجاد ظرفیت لازم برای پذیرش دو برابری ترافیک هوایی و عبور ایمن از فضای ایران پاسخ دوستانه و مثبت داد.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور از سازمانها و نهادهای بینالمللی و بطور خاص از مقامات مسئول ICAO، ACI، CANSO وIATA و نمایندگانشان در این کنفرانس، خواست؛ بهطور مسئولانه در حوزه گسترش و استقرار اخلاق حرفهای متمرکز شده و بیشتر فعالیت کنند و نگذارند تجربهیی را که ملت، دولت و صنعت هوانوردی ایران با خویشتنداری، صلابت و موفقیت آن را پشت سر گذاشت؛ بار دیگر توسط سایر ملتها تجربه شود.
وی آمادگی خود را برای هرگونه همکاری در این زمینه اعلام کرد.
مهآبادی با بیان اینکه ایران در طول تاریخ پرشکوه خود، با قرار داشتن در چهار راه ارتباطی جهان و راه ابریشم، محل عبور و مرور مردم و بازرگانان کشورهای مختلف جهان بوده است؛ گفت: امروز نیز با افتخار در بخش هوایی، این نقش را حفظ کرده و در پی ارتقای آن است.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور اظهار داشت: موقعیت ژئوپولتیک، ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک ایران از جمله، قرار داشتن کشورمان به عنوان حلقه اتصال دو منطقه پرترافیک آسیا- پاسفیک و اروپا از یک سو و رشد بالای پیشبینی شده برای افزایش پروازهای بینالمللی، ترانزیت هوایی و همچنین ظرفیت بسیار بالا و پیشبینی افزایش شتابان پروازهای داخلی ایران در دهه 2030، از سوی دیگر، فرصتهای جذابی را برای سرمایهگذاری در زیرساختهای حملونقل مسافر و بار هوایی ایران و همکاریهای منطقهای و بینالمللی ایجاد کرده است.
وی با اشاره به سابقه بیش از 70 ساله شرکت فرودگاههای کشور گفت: ماموریت اصلی این شرکت ایجاد، بهرهبرداری، نگهداری و توسعه فرودگاهها و همچنین ارائه خدمات ناوبری هوایی به همه پروازها بصورت انحصاری در سراسر فضای کشور پهناور جمهوری اسلامی ایران است.
مهآبادی اظهار داشت: شرکت ما مالکیت و مدیریت 54 فرودگاه غیرنظامی را در اختیار داشته و به 6 فرودگاه متعلق به سایر سازمانها و 4 فرودگاه در حال ساخت نیز خدمات ارائه میکند.
وی با بیان اینکه شرکت مادر تخصصی فرودگاههای کشور در قالب یک هلدینگ تخصصی پایهگذاری شده است ، گفت: سال گذشته فرودگاه بزرگ امام خمینی(ره) به عنوان اولین شرکت زیرمجموعه این هولدینگ به ثبت رسید و در آینده نیز تبدیل تعدادی از فرودگاهها به شرکتهای فرودگاهی در برنامه ما قرار دارد.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر، سالانه قریب به 45 میلیون نفر مسافر هوایی شامل حدود 11 میلیون مسافر بینالمللی و 34 میلیون مسافر داخلی در فرودگاههای این شرکت اعزام و پذیرش شده و بیش از 340 هزار پرواز شامل بیش از 270 هزار پرواز داخلی و بیش از 70 هزار پرواز بینالمللی در فرودگاههای این شرکت نشست و برخاست انجام میدهند. البته 80% پروازها در 8 فرودگاه مهرآباد تهران، مشهد، امام خمینی، شیراز، جزیره کیش، اصفهان، اهواز و تبریز انجام میشود.
وی با بیان اینکه دو فرودگاه اهواز و بوشهر تقریباً اشباع شده و ساخت فرودگاه های جدید در این دو شهر در دست مطالعه است ، افزود: 44 فرودگاه دیگر ما ظرفیت بسیار زیادی برای پذیرش پرواز و مسافر دارند.
مهآبادی همچنین خاطرنشان کرد: سالانه بیش از 270 هزار پرواز عبوری با دریافت خدمات استاندارد و دریافت سرویسهای راداری، از فضای کشور ما عبور میکنند.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها همچنین از تغییر نام این شرکت خبر داد و گفت: براساس مصوبه هیات وزیران نام این شرکت به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی تغییر کرد.
وی گفت: شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران با وقوف به مسئولیت اجتماعی خود، تلاش مستمر و موثر برای توسعه پایدار کشور، گسترش عدالت جغرافیایی و ایجاد فرصتهای برابر برای آحاد جامعه و تمامی اقوام ایرانی و همچنین توسعه تعاملات و همکاریهای بینالمللی برای افزایش رفاه و بهروزی ملت ایران و تمامی ملتهای منطقه و جهان و دسترسی بیشتر و بهرهمندی موثرتر آنها از خدمات حملونقل هوایی را وظیفه خود میداند.
مهآبادی در ادامه با اشاره به اینکه توسعه صنعت هوانوردی در اولویت برنامههای توسعه کشور از سوی رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی قرار داده شده گفت: متعاقب آغاز اجرای قانون مقرراتزدایی و آزادسازی حملونقل هوایی، مجلس شورای اسلامی نیز برای حمایتهای قانونی بیشتر از توسعه صنعت هوانوردی در ایران وارد فعالیت شده و در حال وضع قوانینی است که در کنار اجرایی شدن برجام و لغو تحریمها، ما را به ایجاد زمینههای مناسب برای توسعه شتابان صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی، بسیار امیدوارتر از قبل کرده است.
وی در پایان اهم جهتگیریها و برنامههای اصلی توسعه صنعت فرودگاهی ایران را برای آشنایی بیشتر با هدف معرفی زمینههای توسعه همکاریهای فیمابین، کوتاهسازی مسیر و تسریع آهنگ توسعه فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به شرح ذیل اعلام کرد:
1- ایجاد هابمنطقهای مسافر و بار هوایی در مناطق مرکزی، شمالی، جنوبی، شرقی و غربی ایران.
2- سرمایهگذاری در زیرساختهای فرودگاهی شامل توسعه ترمینال مسافری و باری، تجهیزات فرودگاهی و سایر زیرساختها به ارزش 5 میلیارد دلار، در قالب طرحهای BOT ،BLT و EPCF طی 8 الی 10 سال آینده.
3- نوسازی و ارتقای تکنولوژیک سامانههای کنترل ترافیک هوایی به ارزش 250 میلیون دلار.
4- ایجاد و توسعه زیرساختهای تجاری مانند هتل فرودگاهی، خدمات رفاهی و پارکینگ.
5- اجرای طرحهای معطوف به توسعه شبکه پروازی و شبکه فرودگاههای کمهزینه واقتصادی کردن فعالیت فرودگاههای کوچک و کم ترافیک.
6- اجرای طرحهای افزایش ظرفیت، ارتقای بهرهوری و بهرهبرداری ایمن و اقتصادی از فضای ایران با تأکید بر باز مهندسی ساختار کریدورهای هوایی.
7- همکاریهای مشاوره فنی به منظور افزایش سهم ایران از پروازهای عبوری و پروازهای ارتباطی (کانکشن) با توجه به قرار داشتن بین دو قطب عظیم تقاضای حمل و نقل هوایی یعنی اروپا و آسیا پاسیفیک.
8- استقبال از اتحادهای فرودگاهی.
9- استفاده از انرژی های پاک و تجدیدپذیر در فرودگاهها با هدف کنترل و کاهش آلایندهها در اجرای مسولیت های اجتماعی شرکت.
10- همکاریهای مشاوره فنی در زمینههای افزایش کیفیت و عمر مفید زیرساختها و کاهش هزینههای فرودگاهی.
11- توسعه همکاریهای آموزشی با هدف ارتقای توانمندی حرفهای و افزایش سطح دانش منابع انسانی و مدیریت.