پخش زنده
امروز: -
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نباید بین حمل و نقل درون شهری و برون شهری خطکشی قائل شد ، گفت: وظیفه ما نظارت اداری و رعایت تمامی فرآیندهای کنترل است و برای برخورداری از ایمنی پایدار چارهای جز افزایش نظارت عمومی نداریم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ نشست تخصصی یکروزه مدیران راهداری و مدیران ساخت و توسعه اداراتکل راه و شهرسازی سراسر کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی، معاون وزیر راه و شهرسازی با هدف هماهنگی راهداری زمستانی در سازمان راهداری و حملونقل جادهای برگزار شد.
عباس آخوندی در این نشست تخصصی، ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده در شرایط سخت فعلی هم به لحاظ تنگنای اعتباری موجود و هم به لحاظ شرایط آب و هوایی اظهار داشت: قطعاً خدمات تلاشگران و مجموعه راهداران هم مورد عنایت خداوند و هم مورد توجه مسئولان و مردم ایران است.
وی افزود: خدماتی که شما ارائه میدهید مایه سرفرازی همگان است و در شرایط بسیار سخت کنونی شاید یکی از دستگاهها و نهادهایی که حضورش در گستره ایران مشهود است، راهداری و راهسازی است که مایه قوت کل دولت، نمایندگان مجلس و مردم است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه، با تأکید بر اینکه راهداری یک فعالیت زنده و جاری است، تصریح کرد: بخش راه یک نهاد زنده و جاری است و به طور مرتب با کاربران جادهای، طبیعت، وسیلهنقلیه و مهندسی داد و ستد دارد، به همین خاطر بحث ایمنی و مهندسی راه باید از موضع شهروندی مورد بررسی قرار داد.
وی با اشاره به اینکه این نه یک شعار سیاسی، بلکه یک نگرش ملی است، گفت: عملکرد سازمان راهداری و حملونقل جادهای در این زمینه بسیار مطلوب و مثبت بوده است، چرا که راه متعلق به تمامی کاربران و بهرهبرداران آن است و اگر بتوانیم این ثروت را با صاحبان آن که ملت ایران هستند همراه کنیم یقیناً بهرهوری آن افزایش مییابد. به عنوان نمونه سامانه 141 شاخصهای از این مشارکت و همراهی است که در اوقات پیک سفر و شرایط سخت به همراهی و مشارکت و در نتیجه افزایش بهرهوری کمک کرده است.
آخوندی افزایش نظارت عمومی را یکی از راههای افزایش ایمنی ذکر کرد و گفت : برای برخورداری از ایمنی پایدار چارهای جز افزایش نظارت عمومی نداریم و هیچ نظارتی به این اندازه کارآمد نیست و درواقع موتور محرکه سیستم کشور است.
وی با تأکید بر اینکه باید تمامی اطلاعات موجود در اختیار عموم مردم قرار گیرد، خاطرنشان کرد: شاید مدیریت در چنین شرایطی یعنی فعالیت در اتاقک شیشهای، اما در عین حال مدیریت با کمک همگان آسانتر خواهد شد و ما در تلاش هستیم تمامی اطلاعات وزارت راه و شهرسازی در بخش انجام پروژههای عمرانی در اختیار مردم قرار گیرد تا از بروز فساد جلوگیری شود. ضمن اینکه باید اصل دسترسی آزاد اطلاعات را با اصلاح فرآیندها اجرایی کنیم تا مردم بتوانند تمام اطلاعات ایمنی راهها را با هدف افزایش آگاهی در رفتارهای حملونقلی و نیز بهرهوری بیشتر در اختیار داشته باشند.
وی در ادامه سخنان خود، با تأکید بر اینکه اطلاعات زمانی ارزشمند است که فرآیندمحور باشد، اظهار داشت: خوشبختانه در زمینه بازنگری در فرآیندهای مختلف اعم از حملونقل، ایمنی، بازرگانی، مهندسی و موارد دیگر اقدامات خوبی انجام شده است. در عین حال، بازنگری فرآیندها مواردی است که هیچگاه تمام نمیشود و یک بحث مداوم و بدون وقفه است و نیاز به دانش فنی دارد.
وی افزود: ما در زمینه فرآیندمحوری نیاز به مشارکت و تعامل بین دولتها و کارشناسان مربوطه داریم و باید در طراز بینالمللی قرار گیریم و با بهترینهای جهانی در این خصوص همکاری کنیم و بسیار علاقهمندم تمامی فرآیندهای موجود در زمینه ارتقای ایمنی، مهندسی، حملونقل، راهداری، ارزیابی ایمنی پلها در برابر زلزله و حوادث دیگر، پایداری شیروانی و به طور کلی تمامی فرآیندها مورد بازنگری قرار گیرد.
آخوندی همچنین بحث آموزش در این خصوص را بسیار مهم دانست و گفت: باید این را بپذیریم که هر قدر در زمینه آموزش هزینه کنیم، سرمایهگذاری ملی انجام دادهایم.
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر معماری جاده گفت: گاهی تصور میشود اقدامات انجام شده با هدف زیباسازی مسیر اقداماتی تجملاتی است، این در حالی است که چنین اقداماتی علاوه بر چشمنواز کردن مسیر برای جلوگیری از بروز خستگی و خوابآلودگی در رانندگان و احترام به شهروندان، برای ایجاد نظم و ایمنی در جاده بسیار حائز اهمیت است و بنابراین باید مفهوم معماری جاده را وارد نظام مهندسی ایران کنیم.
وی با تأکید بر اینکه سازمان راهداری و حملونقل جادهای باید نقش راهبری و رهبری در حوزه حملونقل زمینی داشته باشد، اظهار داشت: متأسفانه موضوع تشکیلات و سازماندهی ایران به درستی تعریف نشده است و سازمانها بعضاً انحصاری رفتار کرده و تبادل اطلاعات با یکدیگر ندارند. بنابراین اگر میگوییم ایمنی مسئولیت همگان اعم از پلیس، هلالاحمر، امداد و نجات و تمامی نهادهای مرتبط است، باید مشخص شود راهبر حملونقل چه نهادی است و اگر از موضوع راهبری این موضوع نگاه کنیم باید کل حملونقل زمینی را راهبری کنیم.
وی یادآور شد: نباید بین حملونقل درونشهری و برونشهری خطکشی قائل شد، چرا که در این صورت ارتباط با شهرداری نیز متفاوت میشود و درخصوص گذرگاههای درونشهری هم تعامل و ارتباط متقابل به افزایش رفاه اجتماعی و افزایش ایمنی کمک میکند. ضمن اینکه اگر از دیدگاه راهبری موضوع را بررسی کنیم نسبت به آموزش پلیس، هلالاحمر، امداد و نجات و سایر نهادهای دستاندرکار در امر ایمنی نیز حساسیت خواهیم داشت و این افزایش راهبری منجر به افزایش راندمان میشود، نه افزایش دیوارکشیهای غیرقابل نفوذ.
به گفته وی، راهبری سازمان راهداری و حملونقل جادهای در حملونقل زمینی همچنین موجب احساس مسئولیت تعامل، تخصیص بهینه منابع و اولویتبندی اقدامات میشود و نتیجه آن نیز به سود همگان است.
وی با اشاره به اینکه ما به دنبال یکپارچگی نظام مدیریت حملونقل زمینی هستیم، اظهار داشت: این تصمیم مهمی است که به کمک همگان عملیاتی خواهد شد ، ضمن اینکه کمیتهای متشکل از پنج عضو مسئولیت بررسی لوازم این کار را آغاز کرده است.
وی ابراز امیدواری کرد راهداری زمستانی امسال نیز به طور مطلوب برگزار شود و با مجموعه اقدامات انجام شده بتوانیم پیش وجدان خود آسوده باشیم.