افزایش ظرفیت قطار تهران- مشهد به 35 میلیون مسافر
وزیر راه و شهرسازی از برنامه افزایش ظرفیت قطار تهران- مشهد به 35 میلیون مسافر و امضای قرارداد قطار تهران- اصفهان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما عباس آخوندی به تحلیل وضع حمل و نقل و مسکن پسابرجام پرداخت و گفت: سوم بهمن قرارداد خوبی با چینیها برای ارتقای سرعت قطار تهران- مشهد منعقد کردیم.
وی افزود : این مسیر پرترافیکترین مسیر ایران است و سالانه 13 میلیون مسافر دراین مسیر تردد میکنند و تصمیم گرفتهایم این مسیر را برقی کنیم و سرعت طراحی آن را به250 و سرعت عملیاتی آن را به 200کیلومتر در ساعت افزایش دهیم که این اتفاق بزرگی در حوزه ریلی است و ظرفیت این مسیر به 35 میلیون مسافر در سال افزایش بیدا می کند.
آخوندی ادامه داد:برقی کردن قطار تهران- مشهد 2 میلیارد دلارهزینه داردو ما این قرارداد را با چینیها و با همکاری شرکت مپنا که بزرگترین شرکت تولید کننده نیروگاهی در ایران است به صورت مشترک امضا کردیم.
وزیر راه و شهرسازی در مورد آزادسازی قیمت بلیت قطارگفت: بعد از برجام اگر بخواهیم سرمایهگذاری در کشور رونق بگیرد باید نهادهای قیمتگذاری را بطور کلی از گردونه خارج کنیم زیرا نهاد قیمتگذاری به معنای نبودکارایی وکاهش بهرهوری است.
وی گفت : ما باید اجازه دهیم سرمایهگذاری صورت گیرد ، هواپیما و ناوگان ریلی وارد کشور شود و ناوگانها توسعه یابد تا رقابت بهتر انجام گیرد. اینکه فکر کنیم با قیمتگذاری اتفاق خاصی رخ میدهد همان خواهد شد که در صنعت هوانوردی رخ داد؛ آخرکار پس از قیمتگذاری ما چه داریم؟ 256 هواپیما که 106 فروند از آنها زمینگیر هستند و 150 فروند نیز به دلیل کهنگی هرچند وقت یکبار مرتب دچار نقص فنی و از دور رقابت خارج میشوند.
آخوندی در مورد نارضایتی مردم ازآزاد سازی قیمتها گفت: کسی که 172 هزار تومان برای بلیت هواپیما تهران- مشهد پرداخت میکرد حالا که89 هزار تومان در ایام غیر پیک میپردازد، چرا باید ناراضی باشد؟ کسی که ایام اوج سفر به مسافرت میرود باید بهای آن را نیز بپردازد و گرنه ظلم به 82درصد دیگر است .
* تاکید بر کاهش تصدیگری دولتی
آخوندی به افزایش درآمد شرکتهای هواپیمایی اشاره کرد و افزود: شرکتهای هواپیمایی که در ایام غیر پیک خالی مسافرت میکردند با آزادسازی قیمت بلیتها به این نتیجه رسیدند که تعداد مسافران را افزایش دهند و با این کار سود خواهند کرد. با این اوصاف چرا باید در قیمت بلیتها دخالتی داشته باشیم؟
وی قیمت بلیتهای قطار را نیز مانند بلیت هواپیما دانست و گفت: اساسا اگر بخواهید در این کشور، قطار خوب، هواپیمای خوب و کشتی خوب داشته باشید باید تصدیگری دولتی را کاهش داد و اساسا دولت نباید دخالتی در این امور داشته باشد.