تحول در صنعت حمل و نقل هوایی با شکستن تعاریف ثابت
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت برای تحول درصنعت حمل ونقل هوایی بایدتعاریف ثابت راشکست.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابطعمومی سازمان هواپیمایی کشوری؛ علی عابدزاده در همایش رویکرد نوین در مدیریت ایمنی صنعت هوانوردی کشور ، اظهار داشت: باید از تمامی دستاندرکاران صنعت هوانوردی که طی دوران سخت تحریم به خوبی مقاومت کردند و دشمنان را در دستیابی به اهدافش ناکام گذاشتند، قدردانی کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: به طور حتم، صنعت هوانوردی شهد شیرین این پیروزی را بیش از سایر بخشها میچشد زیرا این صنعت حداقل 30 سال است که در تحریم به طور کامل به سر میبرد.
وی افزود: ابزارهایی که ما را به مقوله ایمنی در عرصه صنعت هوانوردی با تمامی جنبههایش میرساند ، عشق و فرایندها هستند و در واقع، ابتدا باید عشق و تعهد باشد تا به ایمنی برسیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری سپس درباره داشتههای صنعت هوانوردی برای ارائه در حوزه ایمنی، این پرسش را مطرح ساخت که اساسا ما از فرهنگ غنی خودمان در این راه چه استفادهیی کردهایم؟
عابدزاده با بیان اینکه مجریان حمل و نقل جهانی به دنبال سه عامل رضایتمندی، ایمنی و اقتصاد هستند و ایمنی در راس آنها قرار دارد، خطاب به مدیران ایمنی صنعت حمل و نقل هوایی، گفت: شما باید محیط کارتان را آکنده از عشق به انسان ها کنید. همچنین ضرورت دارد تعریفی دیگر از واژه ایمنی ارائه دهیم تا ان شااله در اجرای آن نیز موفق باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت شکست و دور ریخت برخی از تعاریف ثابت در مقولههای مختلف صنعت هوانوردی از جمله مقوله ایمنی اظهارداشت: حمل و نقل در بستر زمان حرکت میکند و زنده و پویاست لذا باید تعاریف ثابت را بشکنیم و کنار بگذاریم چون ما را به بیراهه میبرند.
وی در تشریح این موضوع به بیان مثالی درباره تعیین نرخ بلیت و سوخت هواپیما پرداخت و گفت: 30 سال است که این نرخها بر اساس عواملی محدود محاسبه می شود و ما هرگز نگفتهایم که چندین عامل در تعیین این نرخها موثر است به عنوان مثال، هرگز افزایش نرخ ارز و سوخت را در تعیین بهای بلیت هواپیما محاسبه نکردهایم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: 30 سال است که دنیا چنین تعاریف ثابتی را کنار گذاشته است ، ما نیز باید چنین تعاریفی را در تمامی زمینههای صنعت هوانوردی از جمله استخدام و مدلهای کاری تغییر دهیم. باید تغییرات و تحولات را بپذیریم و همچنین بپذیریم که عضوی از مجموعه تغییردهنده هستیم.
عابدزاده همچنین بر ضرورت توجه به آمارهای روز تاکید کرد و گفت: باید ببینیم که در 10 سال اخیر بر اساس آمار چه اتفاقاتی در عرصه هوانوردی جهان و منطقه افتاده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به گران بودن صنعت هوانوردی بهویژه در حوزه تحقیقاتی گفت: به همین دلیل دنیا سطح بهرهبرداری از این صنعت را به حداکثر رسانده است. ما اگر حداکثر بهرهبرداری را از هواپیماها، ترمینالهای فرودگاهی و... داشته باشیم، به ایمنی و همچنین توسعه خواهیم رسید.
***با رویکرد اخلاقی به دنبال پیادهسازی ایمنی باشیم
رحمتاله مهآبادی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور در ادامه این مراسم پیروزی بدست آمده در جبهه دیپلماسی و سیاسی را یک پیروزی چشمگیر دانست.
وی با اشاره به موضوع مهم ایمنی در صنعت هوانوردی، بر ضرورت ارائه تعریفی مشخص از واژه ایمنی تاکید کرد و گفت: اگر یک مفهوم را به درستی تعریف و درک نکنیم، هرگز به موضع ورود پیدا نخواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور افزود: بهترین تعریفی که از واژه ایمنی در حوزه هوانوردی ارائه شده است، در سند 9859 ایکائو وجود دارد که میگوید ایمنی وضعیتی است که در آن امکان آسیب افراد و خسارت اموال از طریق فرایند شناسایی خطر و مدیریت ریسک ایمنی به سطح قابل قبول کاهش داده شده و در آن سطح حفظ شود. لذا هدف از ایمنی، کاهش احتمال آسیب رسیدن به انسان و احتمال خسارت رسیدن به اموال است.
مهآبادی سپس به نکاتی مهم نظیر رویکردهای اقتصادی ایمنی اشاره کرد و با بیان این که ایمنی یک وضعیت است که میتواند کاهش یا افزایش پیدا کند، ایمنی را موضوعی فرایند محور دانست.
وی درباره اصلاح رویکردهای متفاوت در حوزه ایمنی صنعت هوانوردی گفت: ما در پیادهسازی الگوها و جهت گیریهای این حوزه، باید به بهای سنگین انسانی، مالی و زمانی قضیه توجه داشته باشیم.
وی افزود: در واقع ما باید به دنبال ارتقای ایمنی سیستم باشیم، آن هم بدون اینکه استانداردها کاهش یابد. همچنین دقت کنیم که ایمنی، موضوع تعطیلی بردار نیست، بلکه باید تداوم داشته باشد.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور با تاکید بر ضرورت اجرای ایمنی با رویکرد پیشدستانه گفت: در کنار توجه کردن به توصیههایی نظیر نظارت مستمر به مقررات، جدی گرفتن آموزش، بررسی سامانههای پایش و کنترل وضعیت سیستم مدیریت ایمنی، باید نگاهی فرهنگی به مقوله ایمنی داشته باشیم.
مهآبادی با اشاره به تعریفی از فرهنگ مبنی بر مقولهیی شکل گرفته از اعتقادات، ارزشها و اخلاق اظهار داشت: باید به ایمنی اعتقاد داشته باشیم و با یک رویکرد اخلاقی به دنبال پیادهسازی ایمنی باشیم.