لزوم حمایت مالی دولت از سند هوافضا
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بر لزوم حمایت مالی دولت از سند هوافضا تاکید کرد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی ، منصور کبگانیان در شصت و نهمین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با تاکید بر لزوم حمایت مالی دولت از سند هوافضا گفت: در حال حاضر ظرفیت خالی این حوزه در جهان حدود 300 میلیارد دلار است و برای تحقق بخش هایی از سند هوافضا دولت باید هزینه کند و در بخش هایی دیگر با کمترین هزینه در آینده می توان ارزش افزوده بالایی به دست آورد.
وی با اشاره به تصویب سند جامع ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی در سال 1391 افزود: با توجه به گستردگی حوزه هوافضا این سند در سه بخش هوایی و هوانوردی، حوزه فضایی مربوط به علم و فناوری و صنایع فضایی و حوزه هوافضای دفاعی به تصویب رسید.
کبگانیان ادامه داد: برای تدوین اسناد مربوط به هوافضای دفاعی، هماهنگی های لازم با ستاد کل نیروهای مسلح صورت گرفته است تا بتوانیم سند جامع توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی را به صورت یکپارچه اجرا و رصد کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: حضور بخش خصوصی و اعمال مشوق های لازم برای ترغیب و حضور این بخش در صنعت هوا فضا از دیگر مواردی بود که در گزارش ارائه و همچنین پیشنهادهای اعضا، بخش درخور ملاحظه ای را به خود اختصاص داد و باید سعی کنیم بخش خصوصی کشور که مایل به سرمایه گذاری است ، برای این کار ترغیب و تشویق شود.
وی ادامه داد: خوشبختانه در این حوزه جمهوری اسلامی ایران توانسته است رتبه 12 جهان و رتبه نخست را در منطقه، تا قبل از رسیدن به افق چشم انداز 1404 کسب کند.
کبگانیان اضافه کرد: ما شاخص های دیگری در فناوری و اقتصاد دانش بنیان داریم که مرتبا آنها را رصد می کنیم و همچنین آسیب هایی در این حوزه وجود دارد که مورد بررسی ستاد راهبری قرار گرفته است تا این آسیب ها برطرف شود.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت : در 22 ماه گذشته ترکیب صادرات این بخش شامل 30 درصد محصول،30 درصد فناوری و40 درصد خدمات طراحی و دانش فنی بوده که این نشان دهنده توانایی ایران در دانش فنی این حوزه است.
وی با تاکید بر ارتباط بیشتر دانشگاه و صنعت با یکدیگر افزود: در بخش دیگری از سند توسعه و فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی کشور، اهداف کلانی مانند حضور موثر در هوانوردی جهان، ایجاد ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری به منظورتحقق ترافیک هوایی50 میلیون مسافر در سال، تبدیل شدن به قطب منطقهای ارائه خدمات هوانوردی در منطقه ، طراحی و تولید بالگردهای متوسط و نیمه سنگین، ارائه خدمات تعمیر و نگهداری و ارتقای هواگردهای طراحی شده جزو اهداف راهبردی برشمرده شده است که تحقق این اهداف در گرو ارتباط بیشتر دانشگاه و صنعت است.
کبگانیان با اشاره به طراحی و ساخت هواپیمای 150 نفره که جزو اهداف صنعت هوایی کشور است افزود: موضوع بالگرد و تلاش در مسیر بومی سازی فناوری ساخت این وسیله با توجه به نیاز مبرم کشور در ابعاد مختلف امداد و نجات، کنترل ترافیک و مرزبانی هم موردتوجه ستاد توسعه و فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی قرار گرفته است.
شصت و نهمین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد .