وی ادامه داد: شرکت سپرده گذاری مرکزی همواره میزبان سرمایه گذاران خارجی از کشورهایی است که دوست دارند در عرصه خرید و فروش در بازار سرمایه وارد شوند و اخیرا نهادهایی از بانک ها و مسئولان کشور آلمان برای خرید و فروش به ایران آمده بودند.
وی با اظهار امیدواری از رونق بازار سرمایه در روزهای آینده گفت: امیدواریم هرچه به پایان سال نزدیک می شویم این فزونی عملیات بیشتر شود.
محسنی گفت : بیستمین اجلاس شرکت های سپرده گذاری با حضور شرکت های سپرده گذاریهای آسیا و اقیانوسیه در آبان سال آینده در ایران برگزار خواهد شد که به بین المللی کردن بازار سرمایه ایران کمک خوبی خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه ما باید زمینه را برای حضور سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی فراهم می کنیم ، گفت : این امر با تشکیل نهادهای ثبت و نگهداری دارایی ها ( کاستودی) امکان بیشتری خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه بورس )سمات( اظهار داشت: ما هم باید از ابزارهای متنوعی در نهادهای سرمایه گذاری استفاده کنیم تا شرایط برای حضور سرمایه گذاران خارجی تضمین شود.
طراحی نرم افزارهای متنوع برای افزایش خدمات به سهامداران
نسخه موبایلی سامانه وضع دارایی سهامداران (IPS ) و اپلیکیشن های متنوع سهامداری راه اندازی می شود.
به گزارش روابط عمومی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، علی حسنی مدیر فن آوری اطلاعات سمات گفت : برای خدمات رسانی به سهامداران، شرکت سپرده گذاری مرکزی پروژه IPS را از سال 87 طراحی کرده است.
IPS این امکان را برای سهامداران حقیقی و حقوقی فراهم آورده است که از طریق وب و در بستری امن (SSL) به سبد سهام خود دسترسی داشته باشند و از آن گزارش بگیرند و از معاملات آخرین روز کاری خود اطلاع پیدا کنند.
وی اضافه کرد : با توجه به اهمیت سهامداران خارجی از ابتدای امسال نسخه انگلیسی IPS نیز رونمایی شده است و نسخه موبایل این سامانه به زودی رونمایی می شود.
حسنی گفت :همچنین برای افزایش ارائه خدمات به سهامداران بازار سرمایه، درگاه الکترونیکی دریافت شناسه پرداخت وجوه حق تقدم شرکت ها راه اندازی شده که از
طریق وب سایت شرکت قابل دسترسی است.
مدیر فن آوری اطلاعات سمات گفت : این بخش، فاز نخست از سامانه درگاه الکترونیکی
سهامداران است که در آینده نزدیک قرار است علاوه بر ارائه اطلاعات شناسه پرداخت وجوه حق تقدم شرکت ها، گواهینامه حق تقدم و اطلاعات مربوط به واریز سود شرکتها و برگزاری مجامع را نیز در اختیار سهامداران قرار دهد.
حسنی تصریح کرد: هدف بخش IT این است که علاوه بر اینکه بر روی وب، سرویسهای متنوعی به سهامداران می دهد، در زمینه دستگاههای هوشمند (موبایل و تبلت و ...) نرم افزارهای کاربردی یا اپلیکیشنهای متنوعی تهیه کند که سهامداران بتوانند از طریق این دستگاه ها با سمات در ارتباط باشند. تفاوتی که این سرویس ها با سرویس های وب دارد این است که به جای اینکه مشتری خودش به سایت ما مراجعه کند و کسب اطلاعات کند، این دستگاهها هستند که با ایجاد یادآور (Notification) اطلاعاتی نظیر افزایش سرمایه، پرداخت سود یا برگزاری مجمع و ... را به سهامدار یادآور می شوند.
وی درباره برنامه های سمات برای ایجاد زیرساخت ها و ارتباط الکترونیکی با بانکها و ارکان بازار مالی افزود : سیاست بخش IT این است که ارتباطات خودش با ارکان بازارسرمایه و بازار مالی را مبتنی بر وب سرویسها کند. برای مثال در این زمینه برای ارتباط الکترونیکی با بانکها و انجام عملیات و تراکنشها و گرفتن گزارشهای مالی، سامانه زیرساخت بانکی طراحی و پیاده سازی شده است. وظیفه این سامانه مجتمع کردن و مدیریت ارتباط سمات با بانکهای مختلف است.
مدیر فن آوری اطلاعات سمات اظهار داشت : ارتباط الکترونیکی با بانکها باعث می شود همه تراکنش های مالی بین سپرده گذاری و مخاطبانش اعم از کارگزاران، سهامداران و ارکان بازار به صورت خودکار و الکترونیکی بر بستری امن برقرار شود. برای مثال این ارتباطات باعث الکترونیکی شدن فرآیندهای تسویه، پرداخت سود شرکتها و ... می گردد.
وی ادامه داد : در زمینه ارتباط الکترونیکی با ذینفعان متنوع اعم از بانکها، ارکان بازار سرمایه و سازمانهای دولتی مثل ثبت احوال، حفظ امنیت و محرمانگی اطلاعات اصل اساسی و غیرقابل چشم پوشی ما است. در زمینه تامین این امنیت بخش شبکه و ارتباطات سمات طرحها و پروژههای گوناگونی را برای ایجاد زیرساخت های ارتباطی امن طراحی و عملیاتی کرده است که در کنار رسیدن به سرعت و سهولت در ارتباطات الکترونیکی، امانت و امنیت اطلاعات هم حفظ شود.
حسنی در مورد برنامه های سمات برای الکترونیکی کردن فرآیند تسویه گفت : دو سامانه FPTS و سپاس (CAS) را داریم که اولی در زمینه تسویه و تحویل معاملات آتی فعالیت میکند و دومی سامانه تسویه الکترونیکی سمات (CAS)، فرآیند تسویه شرکت سپرده گذاری را از طریق زیرساخت های بانکی فراهم شده به صورت خودکار انجام می دهد. این سامانه از سال 92 به صورت عملیاتی با تسویه اوراق و سهام بازار ترکیبی و بازار کیش در بانک ملی کار خود را آغاز کرد. با توجه به حساسیت فرآیند مالی این سامانه و حذف صدور چک، تمهیدات امنیتی برای این سامانه غیر قابل چشم پوشی بود.
وی اضافه کرد : بنابراین سامانه به امضای دیجیتال مجهز شد و صاحبان امضای مجاز شرکت با در دست داشتن توکن امنیتی صادر شده توسط مراجع ذیصلاح نسبت به تایید فرآیند اقدام کردند. بعدها با توجه به نیاز بازار و توسعه امور، نیاز به افزوده شدن بانک های دیگر به غیر از بانک ملی به فرآیند تسویه احساس می شد که در این روند قرارداد زیرساخت و تسویه با بانکهای مختلف منعقد شد. برای این امر تغییرات لازم در برنامه اعمال شد تا هر کارگزار در بانک عامل خود اقدام به فعالیت کرده و مقادیر بستانکاری در حساب کارگزار در بانک عامل تحویل شود.
مدیر فن آوری اطلاعات سمات در پاسخ به این سوال که آیا تسویه کارمزدهای ارکان بازار سرمایه الکترونیکی شده است؟ گفت : با توجه به تنوع فرآیند تسویه کارمزد، نیاز به تغییرات بنیادی در سامانه سپاس احساس می شد و پس از برگزاری جلسات متعدد در اواسط تابستان 94، فرآیند طراحی و پیاده سازی سامانه جدید سپاس متناسب با نیازهای جدید آغاز شد و در حال حاضر مرحله طراحی سامانه جدید به پایان رسیده و مرحله پیاده سازی حدود 10 درصد پیشرفت داشته است.
حسنی در مورد سامانه های مدیریت ریسک تسویه سمات اظهار داشت : سامانه صندوق تضمین تسویه SGFرا داریم که با ارتباطات الکترونیکی و خودکاری که با بانکها دارد، مدیریت ریسک نکول کارگزاران را برعهده دارد. این سامانه الکترونیکی در فاز اول امکاناتی شامل: دریافت خودکار نکول کارگزارها، محاسبه جریمهها، مدیریت نکول ها و ارائه گزارش و اعلامیه نکول کارگزاران از وظایف این سامانه است.
وی درباره برنامه های مدیریتIT سمات برای بازار انرژی و سپرده کالایی افزود : در سامانه سپاس، اوایل سال 94 تسویه بورس انرژی و در اوایل پاییز 94 تسویه سپرده کالایی به سامانه سپاس اضافه شد و تغییرات لازم لحاظ شد به گونه ای که امروز بخش تسویه چهار بازار کیش، ترکیبی، انرژی و سپرده کالایی در سامانه سپاس صورت می پذیرد. همچنین از جمله نیازهای مطرح شده در مدیریت تسویه و پایاپای پوشش عملیات شرکت در عرضه کالای بورس انرژی و فرآیند تحویل کالا و تسویه وجوه کالا و کارمزدهاست. جلسات شناخت در پاییز 94 برگزار شد و مراحل مدلسازی و طراحی این سامانه در دست اقدام است.
بستر ورود خارجی ها به بازار سرمایه ایران آماده می شود
شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) سال آینده میزبان دو رویداد مهم بین المللی خواهد بود.
به گزارش روابط عمومی سمات ، محمدرضا محسنی گفت : بسترها و زیر ساخت های لازم برای ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران را آماده می کنیم.
وی افزود : شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار در جهت توسعه فعالیت های خود، سیاست گذاری های بلند مدت و برنامه ریزی های کوتاه مدت و میان مدتی را طراحی کرده است که در آینده به اطلاع همه هموطنان و به ویژه نخبگان و صاحبنظران بازار سرمایه خواهد رسید تا این شرکت بتواند بیش از گذشته جایگاه خود را در این بازار ارتقا دهد.
محسنی اظهار داشت : شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) با شعار "تضمین امنیت و کارآمدی بازار اوراق بهادار ایران" روز پنجم دی 1384 به ثبت رسید تا نهاد جدیدی در بازار سرمایه ایران متولد شود.
وی گفت : این شرکت از طریق توسعه و بهینه سازی ساز و کار تسویه معاملات اوراق بهادار با تمرکز بر افزایش کارایی، کاهش ریسک و کاهش هزینه های پایاپای و تسویه وجوه معاملات فعالیت خود را آغاز کرد و به عنوان یکی از ارکان مهم بازار سرمایه مسئول ثبت و نگهداری انتقال و مالکیت اوراق بهادار و صدور کد سهامداری است و تمام اوراق بهادار قابل معامله در بورسها و داد و ستد سهام شرکتهای سهامی عام خارج از بورس و نیز تسویه وجوه، دریافتها و پرداختهای کارگزاران را انجام می دهد.
محسنی افزود : سمات در سال های اخیر با افزایش خدمات خود به ذینفعان بازار سرمایه از طریق افزایش خدمات در تالار سعدی ، تشکیل مرکز تماس، همکاری با دفاتر پیشخوان دولت و راه اندازی سامانه های مختلف توانسته است نقش بسزایی در تسهیل فرآیند امور سهامداران و فعالان این بازار ایفا کند.
مدیرعامل شرکت سمات افزود : سامانه های Net Clear (محاسبه تعهدات اعضا پایاپای در تسویه معاملات سهام و اوراق در بورس و فرابورس)، SGF (سامانه انجام محاسبات منابع و سهم مشارکت اعضا در صندوق تضمین تسویه و ثبت و انتشار نکولهای به وقوع پیوسته)، ISS (رابطه خدمات امور سهامداری با کارگزاران و ناشران در خصوص جمع آور اطلاعات سهامداران)، IGS و IPS (اعلام وضعیت دارایی اینترنتی و گردآوری مشخصات سرمایه گذاران)، SDG (سامانه یکسان سازی داده های دریافت شده از ناشران)، Cert Distro (سامانه توزیع گواهی نامه های آنلاین مشتریان، IR2A (سامانه جمع آوری اطلاعات سهامداران/سرمایه گذاران) و renex و Regex (سامانه های بورس انرژی) درسال های اخیر راه اندازی شده اند تا گام های اساسی برای الکترونیکی شدن بازار سرمایه ایران برداشته شود.
وی اعلام کرد : همچنین سامانه جدید پس از معاملات (IRPT) به زودی فعالیت خود را به طور رسمی در بازار سرمایه ایران آغاز می کند و امیدواریم با شروع به کار این سامانه تحولات اساسی در ارائه خدمات ساده و کامل به ذینفعان این بازار فراهم شود.
محسنی گفت : از برنامه ها و اهداف مهم شرکت سپرده گذاری مرکزی، فراهم کردن زیرساخت های لازم برای اتصال بازار سرمایه ایران به بازارهای مالی جهان است، در این
باره کارگروهی ویژه، اقدامات گسترده ای را برای تحقق این ماموریت مهم انجام داده است و انشالله نتایج آن در آینده نزدیک در بازار سرمایه ایران و بازارهای مالی کشورهای اسلامی منطقه مشاهده خواهد شد.
وی اظهار داشت : عضویت در پنج نهاد مهم بین المللی FEAS (فدراسیون بورس های اروپایی و آسیا )، ACG (نهادهای ثبت، سپردهگذاری و تسویه و پایاپای آسیا ـ اقیانوسیه ) و OIC (بورسهای کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی)، انجمن استانداردسازی صندوق های سرمایه گذاری آسیا (AFSF) و اتحادیه الکترونیکی بین بورسی (IEU) و انعقاد تفاهم نامه با شرکت های تاکاس بانک ترکیه (Takas Bank)، آژانس ثبت مرکزی ترکیه (CRA)، شرکت تسویه پاکستان (CDCPL)، شرکت تسویه بورس اندونزی (KPEI)، شرکت ثبت اوراق بهادار بورس اندونزی (KSEI)، شرکت سپرده گذاری مرکزی کره جنوبی (KSD)، شرکت سپرده گذاری مرکزی عمان (MCD)، شرکت سپرده گذاری ملی پاکستان (NCCPL)، شرکت سپرده گذاری چین و شرکت سپرده گذاری هند (NSDL) از مهم ترین فعالیت های بین المللی این شرکت برای فراهم کردن زیر ساخت های لازم برای بین المللی شدن بازار سرمایه ایران است.
وی گفت : همچنین شرکت سپرده گذاری مرکزی در ماه های اخیر پس از توافق در مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 ، کانون توجه گروه ها و سرمایه گذاران خارجی متعددی بوده است و آنان در جلسات خود با مدیران سمات با فرآیند سرمایه گذاری، قوانین و مقررات و نحوه ورود به بازار سرمایه ایران آشنا می شوند تا بعد از رفع تحریم ها، بتوانند در این بازار سرمایه گذاری کنند.
محسنی تصریح کرد : بی تردید راه رفته و موفقیت در آن، مرهون تلاش و مجاهدت همکاران، مدیران و همه دلسوزان کشور است که در این مسیر از هیچ مساعدت و کمکی دریغ نکرده اند و در عین حال، آمال و آرزوهای بزرگ و راه مانده تا رسیدن به نقطه ای شایسته جمهوری اسلامی ایران، نیازمند تلاش و همکاری بیشتر همه عزیزانی است که قلبشان برای شکوفایی و سرافزاری این مرز و بوم مقدس می تپد.