توسعه اقتصادی با رویکرد صادرات مجدد و دانش محوری
صادرات کالاها و خدمات به معنی فروش محصولات دارای ارزش افزوده در بازارهای خارجی یا فروش به خریداران خارجی است و روز به روز ابعاد و رویکردهای نوینی به خود می گیرد و بالاترین سطح آن توسعه صادرات مجدد است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ، فروش کالا به بازارهای خارجی اگر با ارزش افزوده همراه باشد ، صادرات موثر نامیده می شود و همه کشورها تلاش می کنند در فرایند جهانی سازی با تکیه بر صادرات موثر و واقعی و مزیت های نسبی ، درامد خوبی کسب کنند و حداقل به تراز صادرات و واردات دست یابند.
توسعه صادرات غیر نفتی، موجب ارزآوری و رهایی کشور و بودجه عمومی از وابستگی به نفت می شود.
این موضوع که در برنامه های اول تا پنجم با رویکردهای سنتی و " حرف ها بیشتر از عمل " پیگیری می شد هنوز نتوانسته است به جایگاه واقعی خود برسد و همواره از اهداف تعیین شده در طول برنامه ها عقب بوده است.
البته صادرات نفت خام را جزء صادرات واقعی محسوب نمی کنیم و فقط صادرات غیرنفتی و خدمات فنی و مهندسی را در بر می گیرد و شامل خدمات گردشگری به معنی جذب تقاضای خارجی را باید محاسبه کرد که خیلی جدی گرفته نمی شود و ترانزیت را هم می توان به ان اضافه کرد.
در برنامه ششم باید به سمت توسعه صادرات مجدد حرکت کنیم تا ایران به کانون تجارت منطقه تبدیل شود.
در دوره پساتحریم باید از همه تجارب گذشته بهره ببریم و الگوی واردات فناوری و دانش و تولید صاردات محور را در اولویت قرار دهیم. تغییر ارایش و امایش تجارت خارجی هم ضروری است.
بهبود شاخص نسبت صادرات به واردات به دلایل ارتباطات صادرات غیرنفتی با بخش های واقعی اقتصاد، ارتباطات پیشین و پسین گسترده با متغیرهای خرد و کلان اقتصادی و به طور عام تاثیری که بر اشتغال و تولید در داخل و سهم تجاری در بازارهای جهانی می گذارد، از اهمیت فوق العاده ای در کشورهای مختلف برخوردار است.
* حذف رابطه منفی صادرات غیرنفتی و درامدهای نفتی
در گذشته استراتژی صادرات غیرنفتی رابطه منفی با درآمدهای نفتی کشور داشت و هیچ وقت به طور پایدار و مستمر مورد توجه قرار نگرفته بود. هر وقت درامد نفت زیاد شد اهمیت صادرات کم شد و برعکس.
باید توجه به صادرت غیر نفتی به عنوان راهبرد همیشگی و بدون توقف ، تثبیت شود و از همه تجارب و دانش ایرانیان مقیم خارج هم برای توسعه صادرات غیرنفتی کشور استفاده کنیم.
برغم نوسان هایی که قیمت جهانی نفت و درامدهای نفتی کشور دارد باید تلاش کنیم روند رشد صادرات غیرنفتی پایدار شود.
راهبرد (حرکت - توقف) هم باید حذف شود چون صادرات مقطعی نمی تواند ماندگاری و پایداری محصولات ایرانی را بازارهای جهانی تضمین کند.
ظرفیت صادرات غیرنفتی هنوز کامل نشده است و باید تلاش کنیم ، پدیده "صادرات بد" هم حذف شود که رسالت تولید کنندگان و صادرکنندگان است ،چون صادرات غیرنفتی بد باعث ناکامی می شود.
ضعف نگرشی در خصوص بازاریابی و مشتری مداری، رقابتی و حرفهای، نبود رویکرد علمی و کاربردی، سیستمی و استراتژیک و نیز ضعف نگرش صادراتی شدن و صادراتی ماندن از دیگر مواردی است که به صادرات غیرنفتی آسیب میرساند.
صادرات به معنی حضور پایدار در بازارهای رقابتی و شامل ارتباط پایدار با بازارهای حرفهای و داشتن رویکرد واقعبینانه است و نخستین مشکل هم نزدیک بینی مدیریتی و نتیجه ان صادرات نا مطمئن است.
همچنین نباید همیشه از یک مدل مستقیم برای صادرات کالاهای غیرنفتی استفاده کنیم ، بلکه می توانیم از روش های غیرمستقیم و تولید مشترک و تحت مجوز (لیسانس) هم استفاده کنیم.
این راهبرد با ایجاد کارخانه در خارج از کشور یا صاردات مجدد مورد توجه دولت ها باشد.
شرکت های بزرگ مدیریت صادراتی باید شکل بگیرد ، اقتصاد جهانی با راهبری قویترها شکل می گیرد و شرکتهای کوچک و متوسط توانایی رقابت را در میان مدت از دست می دهند و حذف می شوند.
همچنین صادر کنندگان نباید همیشه انتظار داشته باشند که دولت از این بخش حمایت کند و لازم است شرکت های صادراتی به تدریج خوداتکا شوند و با توانمندی خود برنامه های صادرات را اجرا کنند.
راهبرد ملی توسعه صادرات غیرنفتی باید مبتنی بر اسناد بالادستی مانند سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری، چشمانداز ایران 1404، سیاستهای کلی اجرای اصل 44 قانون اساسی، قوانین برنامه های و به ویژه احکام قانون برنامه های توسعه و سایر اسناد بالادست تنظیم و اجرایی شود.
در چارچوب چشمانداز بیست ساله، قرار است ایران با توجه به توانمندیها و ظرفیتهای بالای اقتصادی به سمت افزایش سهم خود از تجارت جهانی حرکت کند و به توازن تجاری در صادرات و واردات نایل آید و صاحب اقتصادی متنوع با سهم غالب بخش غیرنفتی و غیردولتی باشد.
راهبردهای نوین صادرات بر بخش خدمات و تولید محصولات با فنآوری بالا و دانش بنیان تأکید می کند و نقش مدیریتی ایران در توزیع و ترانزیت انرژی ، افزایش فرصتهای صادراتی، جذب سرمایه و فناوریهای پیشرفته و کمک به استقرار نظام پولی، بانکی و بیمهای مستقل با کمک کشورهای منطقهای و اسلامی و دوست با هدف کاهش وابستگی به سیستم پولی نظام سلطه ، تقویت می شود.
دستیابی به سبد صادراتی و تنوع کالاها و خدمات و پایداری توسعه صادرات اقلام موجود ، ماندگاری و حفظ سهم در بازارها، دستیابی به تنوع بازارهای صادراتی،دستیابی به جایگاه بالاتر ایران در تجارت خارجی منطقه و سهم بالاتر تجارت ایران از جهان، و دستیابی به سهم متوازن، عادلانه و متناسب با مزیتها در صادرات استانهای کشور در کنار ایجاد محیط مساعد صادرات کالاها و خدمات در سطح ملی مورد توجه مهم است.
29 مهر روز ملی صادرات است و مراسم ان امسال روز سه شنبه 28 مهر برگزار می شود.