۵ دانشگاه آسیایی در صدر رتبههای برتر پزشکی
بنیان گذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (isc) گفت: بر اساس رتبه بندی تایمز ۵ دانشگاه از قاره آسیا موفق به کسب رتبه های برتر پزشکی و علوم وابسته به این رشته شدند.
جعفر مهراد در گفتگو اختصاصی با
خبرگزاری صدا و سیما، رتبه بندی تایمز نتایج رشته های کلینیکی، پیش کلینیکی و بهداشت و سلامت را منتشر کرد.
وی افزود: دانشگاه های اروپا در این رتبه بندی موضوعی، موقعیت ممتازی به دست آورند به طوری که تعداد دانشگاه های ممتاز اروپا در بین 100 دانشگاه ممتاز جهان 31 دانشگاه است که نسبت به سال قبل که تعداد آنها 24 دانشگاه بود افزایش داشته است.
وی گفت: آلمان در این جدول رتبه بندی 6 دانشگاه و هلند 7 دانشگاه ممتاز دارد به طوری که برترین دانشگاه های قاره اروپا بعد از دانشگاه انگلستان و آمریکا در رشته های پزشکی و علوم وابسته، انستیتو کارولینسا در سوئد است که رتبه 13 جهان را در اختیار دارد.
مهراد افزود: رقیب این دانشگاه اویسالا برای نخستین بار با کسب رتبه 48 در بین 50 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است.
بنیان گذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: انستیتو کارولینسا با توسعه نظام نوآوری و همکاری با صنعت بیوتکنولوژی جایگاه خود را تحکیم بخشیده است در حالی که دانشگاه آکسفورد رتبه نخست این رتبه بندی موضوعی را بدست آورده است، انگلستان در بین 10 دانشگاه اول جهان دارای 5 دانشگاه ممتاز است.
مهراد گفت: این کشور در مجموع و در مقایسه با سال قبل که دارای 16 دانشگاه ممتاز بوده است اکنون دارای 14 دانشگاه ممتاز است.
وی افزود: دانشگاه های آمریکا نیز از 36 دانشگاه به 35 دانشگاه در مقایسه با سال قبل کاهش یافته است به طوری که دانشگاه های هاروارد، برکلی، استنفورد، جانز هاپکینز، کلمبیا، دوک، یوسی ال ای، ییل، پنسیلوانیا و کورنل 10 دانشگاه نخست آمریکا است که به ترتیب رتبه های 2، 5 ، 7 ، 9، 10، 14، 15، 17، 18 و 19 جهان را در اختیار دارند.
بنیان گذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در ادامه به دانشگاه های برتر آلمان اشاره کرد و گفت: در آلمان دانشگاه های ال ام یو با رتبه 25، هایدلبرگ با رتبه 28، توبینگن با رتبه 57، فنی مونیخ با رتبه 61، گوتینگن با رتبه 78 و بن با رتبه 100 نسبت به سایر دانشگاه های این کشور و جهان در گروه دانشگاه های این رشته موضوعی قرار دارد.
مهراد در ادامه به دانشگاه های قاره آسیا اشاره کرد و اظهار داشت: درقاره آسیا دانشگاه های هنگ کنگ، ژاپن، سنگاپور، کره جنوبی و تایوان تنها دانشگاه هایی هستند که در این رتبه بندی موفق به کسب رتبه های برتر پزشکی و علوم وابسته آن شدند به طوری که دانشگاه هنگ کنگ دارای رتبه 40 و دانشگاه چینی هنگ کنگ دارای رتبه 80 جهان است.
وی افزود: در ژاپن نیز دانشگاه های توکیو و کیوتو به ترتیب رتبه های 42 و 53 را بدست آورند و دانشگاه ملی سنگاپور تنها دانشگاه این کشور پیشرفته است که در این رتبه بندی موفق به کسب رتبه 32 جهان شده است.
وی گفت: در کره جنوبی دانشگاه ملی سئول رتبه 54 و دانشگاه سانگ کیون کوان رتبه 88 دانشگاه های برتر جهان را در اختیار دارند و دانشگاه ملی تایوان نیز رتبه 93 را بدست آورده است.
مهراد افزود: در استرالیا دانشگاه ملبورن رتبه 15 دانشگاه های برتر جهان را در دست دارند و دانشگاه سیدنی رتبه 33، موناش رتبه 35، کوئینرلند رتبه 43 و نیوساوت ولز رتبه 94 را از آن خود کرده است.
وی گفت: تعداد دانشگاه های ممتاز فرانسه در بین 100 دانشگاه برتر جهان در این رتبه بندی موضوعی تنها 3 دانشگاه است به طوری که پی یر و ماری کوری رتبه 55، پاریس دکارته و پاریس سود مشترکن رتبه 73 را بدست آورده اند.
بنیان گذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: کشورهای بلژیک با دانشگاه کولوون رتبه 41 ، اتریش با دانشگاه پزشکی وین رتبه 58، فنلاند با دانشگاه هلسینکی رتبه 75 ، نروژ با دانشگاه اسلو رتبه 83 و جمهوری ایرلند با یو نیور سیتی کالج دوبلین رتبه 99 هر کدام تنها دارای یک دانشگاه ممتاز پزشکی و رشته های وابسته به آن شدند.
وی گفت:در دانمارک دانشگاه های کپنهاک رتبه 70 و ارهوس رتبه 100 در سوئیس دانشگاه های زوریخ رتبه 51، برن رتبه 71 و باسل رتبه 91 در اسپانیا دانشگاه های بارستونا رتبه 65 و اتونوموس بارسلونا رتبه 97 را در اختیار دارند.
مهراد گفت: در کانادا دانشگاه های تورنتو رتبه 11 ، مک گیل رتبه 20 ، مک ماستر رتبه 27 ، بریتیش کلمبیا رتبه 31، مونترال رتبه 62 و آلبرتا رتبه 71 را به خود اختصاص داده اند چنانچه دانشگاه کیپ تاون در آفریقای جنوبی با رتبه 63 تنها دانشگاه قاره آفریقا در این رتبه بندی موضوعی است.
وی در پایان افزود: رتبه بندی تایمز از 13 شاخص عملکردی استفاده می کند که دانشگاه ها را در 5 معیار عمده آموزش (محیط یادگیری) پژوهش (حجم، درآمد و شهرت و اعتبار) استناد (نفوذ و تاثیر پژوهش) چشم انداز بین المللی (اعضای هیات علمی و دانشجویان) و درآمد صنعتی ( انتقال دانش) دانشگاه ها گروه بندی می شود.