دوران پساتحريم، دوره رونق تبليغات ايران
رئيس نخستين جشنواره ملي تبليغات گفت: با برداشتن تحريم ها و عبور تدريجي از دوره رکود و آغاز رونق اقتصادي، شاهد رونق تبليغات در ايران خواهيم بود.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاري صدا و سيما، هوشمند سفيدي در مراسم افتتاحيه نخستين جشنواره ملي تبليغات در سالن همایش های صدا و سیما افزود: با توجه به برداشتن تحريم ها و عبور تدريجي از دوره رکود و رونق تبليغات در ايران لازم است تا اهتمام لازم براي کارآمدسازي تبليغات و رهنمون سازي آن به سمت تعالي و اثربخشي با رويکرد خلاقيت و ارائه آثار فاخر بکار گرفته شود.
وي با بيان اينکه تاکنون جای جشنواره اي که بتواند خلاء داوري جامع تبليغات را به عهده بگيرد، خالي بود گفت: اهداف مهم آين جشنواره، تعريف معيارهاي رسانه برتر تبليغاتي و ارائه الگوهاي برتر در حوزه هاي مختلف تبليغات است.
رئيس جشنواره ملي تبليغات با ابراز خرسندي از شکل گيري تعامل ميان دو عنصر اصلي صنعت تبليغات شامل شرکت هاي تبليغاتي و روابط عمومي ها افزود: اين تعامل به درک انتظارات متقابل و ارتقاي فعاليت هاي تبليغاتي روابط عمومي ها و نيز اهتمام بيشتر شرکت هاي تبليغاتي براي ارائه خدمات کيفي تر به روابط عمومي ها خواهد انجاميد.
سالانه بالغ بر 3 هزار ميليارد تومان در کشور صرف هزينه تبليغات مي شود
وي همچنين با بيان اينکه سالانه بالغ بر 3 هزار ميليارد تومان در کشور صرف هزينه تبليغات مي شود، آن را براي اقتصاد رو به رشد ايران ناکافي دانست و تاکيد کرد: سهم ايران در تبليغات جهاني نيازمند افزايش است و بايد سرانه تبليغات با هدف ارائه آگاهي هاي بيشتر به مشتريان و کمک به انتخاب بهتر آنان رشد کند.
سفيدي گفت: در جهان، سالانه 600 ميليارد دلار صرف تبليغات مي شود که سهم آمريکا 50 درصد، سهم اروپا 30 درصد و سهم آسيا و امريکاي لاتين تنها 20 درصد است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با تاکيد بر لزوم حمايت بيشتر از صنعت تبليغات و رونق آن در دوره پسا تحريم،َ تشکيل دانشکده تبليغات و راه اندازي مقاطع کارشناسي ارشد و دکتري تبليغات در کشور، تدوين قانون جامع تبليغات و راه اندازي مقاطع کارشناسي ارشد و دکتري تبليغات در کشور، تدوين قانون جامع تبليغات با رويکرد انحصار زدايي و تدوين نظام نامه اخلاق حرفه اي تبليغات را خواستار شد.
وي با بيان اينکه از سال آينده همه گروه هاي تبليغات در قالب جشنواره تبليغات داوري خواهد شد، از رويکرد جشنواره به سمت بين المللي شدن خبر داد و گفت: تلاش مي کنيم در آينده نزديک، جمهوري اسلامي ايران مرجع مهم داوري تبليغات در منطقه باشد.
سخنگوي وزارت ارشاد: در تبليغات ضعيف هستيم
سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در افتتاحيه اولين جشنواره ملي تبليغات گفت: در بخش تبليغات نسبت به ساير کشورهاي جهان ضعيف هستيم.
حسين نوش آبادي درباره اين موضوع افزود: براي دست يابي به شيوه درست تبليغات بايد به قرآن مراجعه کرد؛ خداوند به پيامبرش ميگويد اي پيامبر اگر ميخواهي در تبليغات موفق باشي با حکمت و خرد پيش برو و افکار، انديشه ها و سليقه هاي مردم مختلف را در نظر بگير، پيامبر اسلام (ص) نيز فرموده اند که سعي نکنيد چيزي را به کسي تحميل کنيد و سليقه همه را مد نظر داشته باشيد.
جهان امروز، جهان رقابت است و بايد در آن حساب شده حرکت کرد؛ نمي شود بدون برنامه و نقشه و جهت گيري مشخص در اين ميدان پيروز شد
وي گفت: جهان امروز، جهان رقابت است و بايد در آن حساب شده حرکت کرد؛ نمي شود بدون برنامه و نقشه و جهت گيري مشخص در اين ميدان پيروز شد و نظر مخاطبان را به خود جلب کرد، براي موفقيت تبليغ هايمان نبايد مبني بر عوام فريبي باشد وعلت موفقيت بسياري از سازمان ها در تبليغ همين موضوع است.
سخنگوي وزير ارشاد افزود: خداوند فرموده است که در عرصه تبليغات بايد صبر و شکيبايي پيشه کنيد چون نمي شود با سختي ها انسان عقب نشيني کند و اين هم يکي ديگر از نکات تبليغات است.
نوش آبادي ادامه داد: در کشور ما قانوني مختص تبليغات اطلاع رساني و روابط عمومي نداريم آنچه هم که امروزدر اين زمينه وجود دارد برگرفته از يک بند مثلا قانون مطبوعات ماده 19 است که به اين موضوع مي پردازد.
امروزه غول رسانه اي در دنيا حاکم است و ما در تبليغات به دليل رشد منابع ارتباطي آن ها، ضعيف شده ايم
وي گفت: امروزه غول رسانه اي در دنيا حاکم است و ما در تبليغات به دليل رشد منابع ارتباطي آن ها، ضعيف شده ايم و بايد تلاش کنيم که تبليغات مان داراي محتوا باشد و از متدهاي روز جهان بهره بگيرد.
نوش آبادي افزود: رسانه هاي ما مي توانند در اين موضوع کمک کنند اما موسسات غير تبليغاتي مي تواند پايه گذار يک حرکت جديد در پيشرفت تبليغ باشد.
وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: قانون حق انتشارات آزاد که براي اولين بار در اين دولت به تصويب رسيد و اجرا شد، يعني مردم اين حق را دارند که اطلاعات و آگاهي هاي لازم را به طور کامل داشته باشند، قانون خوبي است و ما بايد به مردمي که ولي نعمت جامعه هستند احترام بگذاريم، چون هدف روابط عمومي رساندن يک پيام درست به مردم است.
متاسفانه برخي از رسانه هاي ما اکراه دارند که کالاهاي داخلي را تبليغ کنند
نوش آبادي افزود: متاسفانه برخي از رسانه هاي ما اکراه دارند که کالاهاي داخلي را تبليغ کنند، ولي بايد اين موضع را تغيير داد و به مسائل ملي بيشتر بها دهيم زيرا اين موضوع کمک زيادي به پيشبرد اقتصاد مقاومتي مي کند.
پس از صحبت هاي نوش آبادي از کامران کاتوزيان، سيدکاظم نورهاشمي، محسن ميرزايي و امرالله فرهادي چهره هاي ماندگار عرصه تبليغات تجليل شد.
اولين جشنواره ملي تبليغات با هدف ايجاد ارزش افزوده و رسيدن به سطح بالايي از بهره وري با ارزيابي شيوه هاي تبليغي، پرکردن خلا موجود در داوري آثار تبليغاتي، توسعه تعامل بين دو بازيگر اصلي صنعت تبليغات، تعيين معيارها و شاخص رسانه تبليغاتي برتر در سالن همايشهاي صدا و سيما در حال برگزاري است.
*********
رئيس نخستين جشنواره ملي تبليغات گفت: با برداشتن تحريم ها و عبور تدريجي از دوره رکود و آغاز رونق اقتصادي، شاهد رونق تبليغات در ايران خواهيم بود.