معاون وزير صنعت، معدن وتجارت گفت: شرايط بازار به گونه اي است كه فروش عيد را با فروش بهاره و فروش فوق العاده با واحدهاي صنفي برگزار خواهيم كرد.
خسروتاج افزود: در اين خصوص با واحدهاي صنفي مشورت كرده ايم و با برنامه ريزي هايي که صورت مي گيرد اين اقدام را عملي خواهيم كرد.
وي ادامه داد: براي ارتقاء سطح كيفيت و خدمات در فروش هاي شب عيد با اتحاديه ها برنامه ريزي مي کنيم و به بهترين اتحاديه كه اقدامات لازم را براي فروش هاي شب عيد انجام دهد تشويقاتي در نظر گرفته مي شود.
خسروتاج ادامه داد: در نظر گرفتن مشوق براي اتحاديه ها فضاي رقابتي را بين واحدهاي صنفي ايجاد خواهد كرد.
*اصلاح ساختار اتحاديه ها در دستور كار اتاق اصناف
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: اصلاح ساختار اتحاديه هاي صنفي در دستور كار اتاق اصناف است.
خسروتاج در همايش ساليانه روساي اتحاديه هاي صنفي اتاق اصناف تهران افزود: متأسفانه در گذشته فقط به كميت اتحاديه ها اهميت داديم و به كيفيت آنها توجه چنداني نشده است و اصلاح ساختار آنها در دستور كار اتاق اصناف قرار مي گيرد.
وي گفت: در حال حاضر 140 اتحاديه در كشور داريم كه بايد به بخش هاي مختلف به خصوص بخش هاي قضايي و پوشاكي در زمينه كيفيت اهميت زيادي بدهيم.
وي ادامه داد: بايد با شهامت در جهت اصلاح ساختار اتحاديه ها حركت كنيم.
خسروتاج با اشاره به اينكه كميسيون نهادهاي نظارتي را بايد فعال كنيم گفت: در اين بخش بايد تمام اقدامات با ديدگاه كارشناسي و همكاري خود واحدهاي صنفي انجام شود.
وي درخصوص صنوفي که مزاحم و آلاينده هستند افزود: متأسفانه اين صنوف در بدو ورود برخي از شهرها مناظر زشتي ايجاد مي کنند كه ما بايد با استفاده از شهرك هاي صنعتي و انتقال اين صنوف آلاينده به آنها بستر لازم را براي پاكسازي شهر از اين صنوف انجام دهيم.
خسروتاج درخصوص فروشگاه هاي بزرگ و زنجيره اي در سطح شهر گفت: حركت توزيعي در سطح شهر به سمت ايجاد فروشگاه هاي بزرگ در حال شكل گيري است و با توجه به رضايت مشتريان از اين بخش ما بايد اين فروشگاه هاي زنجيره اي را گسترش دهيم.
وي ادامه داد: متأسفانه اتحاديه اي که سوپرماركت ها را پوشش مي دهد نمي تواند اين فروشگاه هاي بزرگ و زنجيره اي را نيز پوشش دهد به همين دليل بايد اتحاديه مجزا براي اين فروشگاه هاي بزرگ داشته باشيم.
خسروتاج درباره واحدهاي صنفي بدون پروانه گفت: بايد اين واحدهاي صنفي را تشويق كنيم تا به سمت دريافت پروانه كسب سوق داده شوند و از اين به بعد تحت نظارت اصناف فعاليت كنند.
وي در خصوص ايجاد صندوق هاي مكانيزه در فروشگاه هاي سطح شهر افزود: ايجاد صندوق هاي مكانيزه در فروشگاه ها به شفاف سازي درآمدي و همچنين حمايت از حقوق مصرف كننده كمك مي کند كه بايد به آن توجه ويژه شود.
*كارت هاي اعتباري تقاضا را تقويت مي كند
معاون وزير صنعت گفت: كارت هاي اعتباري ، خريد كالاي ايراني در بازار تقويت مي کند.
خسروتاج كه در همايش سراسري روساي اتحاديه ها در اتاق اصناف تهران سخن مي گفت ، افزود: اين طرح
بازار را از حالت ركود خارج مي کند و اگر كارت هاي اعتباري با رقم كمتري به مردم ارائه شود جامعه هدف بيشتري را تحت پوشش قرار مي دهد.
وي ادامه داد: اگر كارت هاي اعتباري به طور متوسط 7 ميليون تومان در نظر گرفته شود حدود 600 هزار نفر را در سطح شهر پوشش مي دهد.
معاون وزير صنعت ، معدن و تجارت افزود: افزايش جامعه هدف ، نارضايتي مردم را كم مي کند و تعداد بيشتري از متقاضيان را پوشش مي دهد.
خسروتاج با اشاره به اينكه اولويت ارائه كارت هاي اعتباري براي زوج هاي جوان است ،افزود: طبق توافقي که با بانك مركزي شده است سقف حقوق دريافتي کارمندان در نظر گرفته مي شود كه حدود 6 ميليون تومان مي شود.
معاون وزير صنعت اعتبار در نظر گرفته شده براي کارت هاي اعتباري را 4 هزار و 200 ميليارد تومان اعلام كرد و گفت : اين رقم طبق بررسي هاي صورت گرفته شده ميزان كالاهاي توليدي مانده در انبارهاي توليد كنندگان بوده است و تحرك را به بخش توليد برمي گرداند.
خسروتاج ادامه داد: از واحدهاي لوازم خانگي که در سطح شهر وجود دارد براي اجراي اين طرح استفاده مي کنيم.
*افزايش جمعيت بهره مند از کارت اعتباري کالا در اولويت است
وی گفت:افزايش جمعيت بهره مند از کارت اعتباري کالا به جاي پرکردن سقف کارت هاي مصرف شده در اولويت است.
قائم مقام وزير صنعت ، معدن و تجارت در حاشيه اجلاس سراسري اتاق اصناف تهران در جمع خبرنگاران افزود : به هرميزان که افراد اقساط خود را پرداخت مي کنند بايد زمينه پوشش تعداد بيشتري از جامعه فراهم شود.
وي درباره برگزاري نمايشگاه هاي بهاره نيز گفت : تهران فضاي مناسبي براي برگزاري نمايشگاه نيست كه سبب اعتراض مردم به ازدحام و ارائه نامناسب خدمات در زمان برگزاري نمايشگاه ها شده است.
قائم مقام وزير صنعت معدن تجارت پيشگيري از بروز آسيبهاي مالي وجاني را نيز از ديگر دلايل مناسب ندانستن تهران براي برگزاري نمايشگاه هاي بهاره دانست وافزود: عرضه کالاي ارزان قيمت دليل برگزاري نمايشگاه هاست که در حال حاضر به دليل زيادي محصولات نسبت به مقدارتقاضا و رقابت واحدهاي صنفي براي ارائه کالاهاي ارزان ، با واگذاري اين فضاها به خود اين واحدها نتيجه بهتري حاصل مي شود.