IPS اين امکان را براي سهامداران حقيقي و حقوقي فراهم آورده است که از طريق وب و در بستري امن (SSL) به سبد سهام خود دسترسي داشته باشند و از آن گزارش بگيرند و از معاملات آخرين روز کاري خود اطلاع پيدا كنند.
وي اضافه کرد : با توجه به اهميت سهامداران خارجي از ابتداي امسال نسخه انگليسي IPS نيز رونمايي شده است و نسخه موبايل اين سامانه به زودي رونمايي مي شود.
حسني گفت :همچنين براي افزايش ارائه خدمات به سهامداران بازار سرمايه، درگاه الکترونيکي دريافت شناسه پرداخت وجوه حق تقدم شرکت ها راه اندازي شده که از طريق وب سايت شرکت قابل دسترسي است.
مدير فن آوري اطلاعات سمات گفت : اين بخش، فاز نخست از سامانه درگاه الکترونيکي سهامداران است که در آينده نزديک قرار است علاوه بر ارائه اطلاعات شناسه پرداخت وجوه حق تقدم شرکت ها، گواهينامه حق تقدم و اطلاعات مربوط به واريز سود شرکتها و برگزاري مجامع را نيز در اختيار سهامداران قرار دهد.
حسني تصريح کرد: هدف بخش IT اين است که علاوه بر اينکه بر روي وب، سرويسهاي متنوعي به سهامداران مي دهد، در زمينه دستگاههاي هوشمند (موبايل و تبلت و ...) نرم افزارهاي کاربردي يا اپليکيشنهاي متنوعي تهيه کند که سهامداران بتوانند از طريق اين دستگاه ها با سمات در ارتباط باشند. تفاوتي که اين سرويس ها با سرويس هاي وب دارد اين است که به جاي اينکه مشتري خودش به سايت ما مراجعه کند و کسب اطلاعات کند، اين دستگاهها هستند که با ايجاد يادآور (Notification) اطلاعاتي نظير افزايش سرمايه، پرداخت سود يا برگزاري مجمع و ... را به سهامدار يادآور مي شوند.
وي درباره برنامه هاي سمات براي ايجاد زيرساخت ها و ارتباط الکترونيکي با بانکها و ارکان بازار مالي افزود : سياست بخش IT اين است که ارتباطات خودش با ارکان بازارسرمايه و بازار مالي را مبتني بر وب سرويسها كند. براي مثال در اين زمينه براي ارتباط الکترونيکي با بانکها و انجام عمليات و تراکنشها و گرفتن گزارشهاي مالي، سامانه زيرساخت بانکي طراحي و پياده سازي شده است. وظيفه اين سامانه مجتمع کردن و مديريت ارتباط سمات با بانکهاي مختلف است.
مدير فن آوري اطلاعات سمات اظهار داشت : ارتباط الکترونيکي با بانکها باعث مي شود همه تراکنش هاي مالي بين سپرده گذاري و مخاطبانش اعم از کارگزاران، سهامداران و ارکان بازار به صورت خودکار و الکترونيکي بر بستري امن برقرار شود. براي مثال اين ارتباطات باعث الکترونيکي شدن فرآيندهاي تسويه، پرداخت سود شرکتها و ... مي گردد.
وي ادامه داد : در زمينه ارتباط الکترونيکي با ذينفعان متنوع اعم از بانکها، ارکان بازار سرمايه و سازمانهاي دولتي مثل ثبت احوال، حفظ امنيت و محرمانگي اطلاعات اصل اساسي و غيرقابل چشم پوشي ما است. در زمينه تامين اين امنيت بخش شبکه و ارتباطات سمات طرحها و پروژههاي گوناگوني را براي ايجاد زيرساخت هاي ارتباطي امن طراحي و عملياتي کرده است که در کنار رسيدن به سرعت و سهولت در ارتباطات الکترونيکي، امانت و امنيت اطلاعات هم حفظ شود.
حسني در مورد برنامه هاي سمات براي الکترونيکي کردن فرآيند تسويه گفت : دو سامانه FPTS و سپاس (CAS) را داريم که اولي در زمينه تسويه و تحويل معاملات آتي فعاليت ميکند و دومي سامانه تسويه الکترونيکي سمات (CAS)، فرآيند تسويه شرکت سپرده گذاري را از طريق زيرساخت هاي بانکي فراهم شده به صورت خودکار انجام مي دهد. اين سامانه از سال 92 به صورت عملياتي با تسويه اوراق و سهام بازار ترکيبي و بازار کيش در بانک ملي کار خود را آغاز کرد. با توجه به حساسيت فرآيند مالي اين سامانه و حذف صدور چک، تمهيدات امنيتي براي اين سامانه غير قابل چشم پوشي بود.
وي اضافه کرد : بنابراين سامانه به امضاي ديجيتال مجهز شد و صاحبان امضاي مجاز شرکت با در دست داشتن توکن امنيتي صادر شده توسط مراجع ذيصلاح نسبت به تاييد فرآيند اقدام کردند. بعدها با توجه به نياز بازار و توسعه امور، نياز به افزوده شدن بانک هاي ديگر به غير از بانک ملي به فرآيند تسويه احساس مي شد که در اين روند قرارداد زيرساخت و تسويه با بانکهاي مختلف منعقد شد. براي اين امر تغييرات لازم در برنامه اعمال شد تا هر کارگزار در بانک عامل خود اقدام به فعاليت کرده و مقادير بستانکاري در حساب کارگزار در بانک عامل تحويل شود.
مدير فن آوري اطلاعات سمات در پاسخ به اين سوال که آيا تسويه کارمزدهاي ارکان بازار سرمايه الکترونيکي شده است؟ گفت : با توجه به تنوع فرآيند تسويه کارمزد، نياز به تغييرات بنيادي در سامانه سپاس احساس مي شد و پس از برگزاري جلسات متعدد در اواسط تابستان 94، فرآيند طراحي و پياده سازي سامانه جديد سپاس متناسب با نيازهاي جديد آغاز شد و در حال حاضر مرحله طراحي سامانه جديد به پايان رسيده و مرحله پياده سازي حدود 10 درصد پيشرفت داشته است.
حسني در مورد سامانه هاي مديريت ريسک تسويه سمات اظهار داشت : سامانه صندوق تضمين تسويه SGFرا داريم که با ارتباطات الکترونيکي و خودکاري که با بانکها دارد، مديريت ريسک نکول کارگزاران را برعهده دارد. اين سامانه الکترونيکي در فاز اول امکاناتي شامل: دريافت خودکار نکول کارگزارها، محاسبه جريمهها، مديريت نکول ها و ارائه گزارش و اعلاميه نکول کارگزاران از وظايف اين سامانه است.
وي درباره برنامه هاي مديريتIT سمات براي بازار انرژي و سپرده کالايي افزود : در سامانه سپاس، اوايل سال 94 تسويه بورس انرژي و در اوايل پاييز 94 تسويه سپرده کالايي به سامانه سپاس اضافه شد و تغييرات لازم لحاظ شد به گونه اي که امروز بخش تسويه چهار بازار کيش، ترکيبي، انرژي و سپرده کالايي در سامانه سپاس صورت مي پذيرد.
همچنين از جمله نيازهاي مطرح شده در مديريت تسويه و پاياپاي پوشش عمليات شرکت در عرضه کالاي بورس انرژي و فرآيند تحويل کالا و تسويه وجوه کالا و کارمزدهاست. در اين راستا جلسات شناخت در پاييز 94 برگزار شد و مراحل مدلسازي و طراحي اين سامانه در دست اقدام است.