به گزارش خبرنگار
خبرگزاري صدا و سيما، اسماعيل رمضاني سرپرست گروه نويسندگان در اين مراسم با بيان اينکه کارشناسان و متخصصان جوان حوزه ارتباطات در مدت يک سال و نيم به گردآوري اين مجموعه پرداختند گفت: بجاي محدود کردن رسانه ها بايد سطح درک مخاطب را به حدي رساند تا اثار مخرب رسانه بر او بي تاثير باشد.
وي بابيان اينکه گردآوري اين مجموعه يکسال و نيم بطول انجاميده است افزود: کتاب 12 جلدي سواد رسانه مي تواند اين خلاء را پر تا مخاطب را با رسانه آشنا کند.
رمضاني با بيان اينکه يک کتاب با موضوع مفاهيم رسانه به عموم اختصاص دارد گفت: 11 کتاب نيز به واکاوي هر رسانه مي پردازد.
سرپرست نويسندگان کتاب 12 جلدي سواد رسانه اي افزود: شناخت کليدي رسانه، تحليل و تفسير ان رسانه و نحوه مصرف و کاربردهاي رسانه ها در فضاي عمومي موجود از محورهاي کلي اين کتاب است.
رمضاني گفت: تصميم نداشتيم اين کتاب به توليد علم بپردازد و آکادميک باشد بلکه اين کتاب درس محور و همراه با تمرين و مثال است.
وي هدف اين کتاب را ارائه مفاهيم به صورت ساده، کاربردي و همه فهم بيان کرد و افزود: اين مجموعه کتاب هم براي عموم و هم بر مبناي اموزش در محافل مختلف در نظر گرفته شده است.
رمضاني گفت: از ويروس پراکني هاي رسانه مي توان جلوگيري کرد اما لازمه ان اين است که مخاطب را در برابر آن واکسينه کنيم.
سعيد رضا عاملي استاد دانشگاه تهران نيز دراين مراسم با بيان اينکه ظرفيت هاي بزرگي در حوزه ارتباطات در کشور داريم گفت: فارغ التحصيلان جوان با خلاقيت و ابتکار خود مي توانند توليد محتوا کنند و باعث رشد و توسعه ارتباطات در کشورمان شوند.
دیر وارد بحث سواد رسانهای در کشور شدهایم
وي با ابراز تاسف از اين که دير وارد بحث سواد رسانه اي در کشور شده ايم گفت: تحليل محتوا را کمتر جدي گرفته ايم و نبايد نگاه چالشي صرف در حوزه ارتباطات داشت.
سواد رسانه اي در صدد است نگاه انتقادي در مصرف کننده را تقويت کند و درک مخاطب را بالا ببرد
عاملي با اشاره به اينکه در دوران گذار ارتباطي بسر مي بريم افزود: در اين دوره بايد با يک رويکرد سالم و بدون شتاب زدگي پيش رويم و سواد رسانه اي در صدد است نگاه انتقادي در مصرف کننده را تقويت کند و درک مخاطب را بالا ببرد تا بداند از کدام محتواي رسانه بايد استفاده يا حذر کرد.
استاد دانشگاه تهران با بيان اينکه سليقه، جنسيت و سن مخاطب در محتواي رسانه داراي اهميت است افزود: انسان موجودي انتخاب گر است و بايد به شعور و فرهنگ او احترام گذاشت.
فيلترينگ بايد هوشمندانه انجام شود
وي با اشاره به وجود سانسور و فليترينگ در رسانه گفت: رابطه فشار و کشش در ارتباطات جدي است و طبيعي است که مخاطب از سياست هاي فشار تبعيت نمي کند، فيلترينگ بايد هوشمندانه انجام شود.
عاملي درخصوص کتاب 12 جلدي سواد رسانه اي گفت: در اين کتاب ها ابتکار و خلاقيت وجود دارد و اين اصالت کار را نشان مي دهد اما استنادات موجود نيست و حق کپي رايت رعايت نشده است درحالي که دانشگاه بايد حق کپي رايت را به درستي انجام دهد.
دنیای ما شیشهای است
حميد رضا آيت اللهي ناظر مجموعه کتاب سواد نيز در اين مراسم با بيان اينکه دنياي ما شيشه اي است و همه از زندگي ديگران باخبرند گفت: تنها راه مقابله، فيلترينگ نيست بلکه بايد سواد رسانه اي را بالا برد چرا که سواد رسانه اي روز به روز نو مي شود و ارتقاء مي يابد.
وي افزود: تدوين و گرد اوري اين کتاب زمينه اوليه است تا مهارت رسانه اي را در افراد به وجود آورد و به مخاطب آموزش دهد تا از کدام قسمت رسانه استفاده کند و رونمايي از اين کتاب اولين قدم براي ارتقا سواد رسانه اي است.
مجموعه سواد رسانه اي از هيچ گونه حمايت دولتي بهره مند نبوده است و افراد دانشگاهي به صورت خود جوش وارد کار شده اند
آيت اللهي گفت: مجموعه سواد رسانه اي از هيچ گونه حمايت دولتي بهره مند نبوده است و افراد دانشگاهي به صورت خود جوش وارد کار شده اند اما اين مزيت خوبي است تا برخي از محدوديت هاي امور دولتي را نداشته باشيم.
مجموعه12 جلدي سواد رسانه اي به کوشش موسسه فرهنگ و هنر فهم منتشر شده است.
در مراسم رونمايي از اين مجموعه کتاب متخصصان، پژوهشگران و استادان دانشگاه در حوزه ارتباطات حضور داشتند.
مفاهيم و کليات، خبرگزاري ها، مطبوعات، تلويزيون و ماهواره، اينترنت، موبايل، شبکه اجتماعي، راديو، تبليغات و بازي هاي رايانه مجموعه 12 جلدي کتاب هاي سواد رسانه اي را شامل مي شوند.