توسعه ريل پايه در مديريت شهرسازي
بيش از 60 سال است كه از عمر نخستين مطالعات مستند و مكتوب در زمينه حمل و نقل ريلي - برگر(Berger) - مي گذرد.
به گزارش
خبرگزاري صدا و سيما به نقل از روابط عمومي شركت راه آهن ، اغلب كشورها به اين نتيجه رسيده اند كه حمل و نقل درون شهري در تمامي شهرها، به ويژه در كلان شهرها به شكلي بايد ترسيم شود كه جابجايي افراد از نقطه شروع تا نقطه پايان بر روي يك مدار انجام شود.
حال اين خطوط هر چه نزديك تر به يكديگر باشند، جداي از سرويس دهي بهتر به مسافران، هزينه هاي ناشي از رفت و آمدهاي اضافي را نيز به كمترين ميزان خود مي رساند، فرقي هم نمي کند در زير و يا روي زمين.اين خطوط به گونه اي بايد به يكديگر متصل شوند كه افراد يك جامعه شهري در رفت و آمدهاي خود شاهد خطوطي پيوسته با حداقل انقطاع باشند، خطوطي که لازم و ملزوم بودن آن هر روز بيشتر از روز قبل نمود پيدا كرده و مي کند.
در شرايط فعلي که تنفس كردن آدم ها روز به روز به خاطر آلاينده هاي زيست محيطي و احتراق هاي ناقص دچار مشكل شده است، مردم كشورهاي جهان، شهري را مدينه فاضله مي دانند كه حمل و نقل درون شهري و استفاده ابزاري از آن، داراي سهولت بيشتري شوند و اين ممكن نمي شود مگر با ايجاد خطوط ريلي پيوسته و مناسب كه كمترين ميزان آلايندگي را ايجاد مي کند.
بنابر اين در مرحله عمل ما بايد پاي احتياج داشتن يك شهر خطي را به بال اشتياق تبديل و آن را اجرايي کنيم درست همانند خطوط تلفن اعم از همراه يا ثابت، همه با هم در تماس هستند.
حال شما مي خواهيد از خطوط اتوبوس هاي تندرو استفاده كنيد يا از مترو و يا حتي منو ريل و ... حال اگر تلاش هاي وزارت راه و شهرسازي با استفاده از ابزارهاي موجود، بتواند نگاه شهر خطي را به عنوان يك عامل مهم و اثر گذار به صورت عملياتي و اجرايي در زير بناي شهرها قرار دهد، در آينده شهر خطي و توسعه ي ريل پايه خود پايه اي خواهد شد براي جابجايي مسافر يا بار، داخل يا خارج از شهر .