تابستان ۹۴ فصلی شلوغ برای قاب جادویی بود و رضایت نسبی مخاطبان از برنامه های پخش شده را به دنبال داشت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، تابستان 94 در روزهای پایانی خود به سر می برد و معمولا در این روزها طبق عادتی که در انشاهای اول مهر دبستان، معلمها درباره تابستان از ما می خواستند به این فکر می افتیم که تابستان خود را چگونه گذراندیم؟آیا مشغول کار یا فعالیتی که بتواند به ادامه روند زندگیمان کمک کند شدیم؟و صدها سوال دیگر که روزهای آخر هر تعطیلاتی به سراغمان میآید.
البته حسابرسی کارها همیشه خوب است و ائمه بزرگوارمان نیز بر این امر تاکید فراوانی کرده اند زیرا بررسی کارهای انجام شده و حتی نشده سبب می شود برنامههای دقیق تری برای آینده بریزیم و باقی راه را کم اشتباه تر ادامه دهیم.
تلویزیون هم از این قاعده مستثنی نیست و مسئولان، فعالان و علاقهمندان به این عرصه وظیفه دارند که در پایان هر فصل، ماه و حتی برنامه، بررسی دقیقی روی عملکرد رسانه ملی انجام دهند تا تولیدات فاخرتری را عرضه کنند.
برنامه های تلویزیون در تابستان 94 را می توان به سه بخش تقسیم کرد؛ برنامه هاو سریال هایی که از ابتدای تابستان و با آمدن ماه مبارک رمضان رنگ و بوی این ماه را گرفت، برنامه هاو سریال هایی که در ماه میانی تابستان روی آنتن رفت و برنامه ها و سریال هایی که اواخر تابستان روی آنتن رفت و اکنون در حال پخش است.
سریال «پایتخت 4» و برنامه های «ماه عسل»، «خندوانه» و «از لاک جیغ تا خدا» را می توان مهم ترین دستاوردهای قاب جادویی در ایستگاه ابتدایی تابستان دانست.
سریال «پایتخت4» با داشتن محوری اجتماعی-خانوادگی و مضمونی طنز موفق شد نظر طیف گسترده ای از مخاطبان را به خود جلب کند و بسیاری از منتقدان و صاحب نظران بر این باور بودند که این سریال ضمن داشتن مفاهیم عمیق و اشاره به سبک زندگی ایرانی-اسلامی ساعات مفرح و لذت بخشی را برای مخاطب رقم زد.
برنامه «ماه عسل» نیز که از برندهای رمضانی تلویزیون به حساب می آید و همواره تاثیر سوژه هایش تا ماهها بعد بر جامعه می ماند، امسال خوش درخشید، اگر از دو اشتباه قسمت های ابتدایی این برنامه صرف نظر کنیم خواهیم دید که قسمت هایی از این برنامه همچون قصه محمد عرب و حضور خانواده اولین شهید غواص شناسایی شده پیامدهای مثبتی برای جامعه داشت و در کمتر مجالی می توانیم چنین سوژه ها و قصههایی را روایت کنیم، اعلام رضایت بالای نود درصدی مخاطبان این برنامه هم گواه این موضوع است.
پدیده برنامه های رمضان 94 را می توان برنامه «خندوانه» دانست که موج مثبت آن همچنان هم بین مخاطبان تلویزیون است، این برنامه با کمک گرفتن از تکنیک های روان شناسی، دیالوگ های جذاب و خنده دار اما به دور از لودگی و ایده های جدید از جمله اجرای استند آپ کمدی جایگاه ویژه ای بین مخاطبان پیدا کرده است و اکنون علاوه بر عموم مردم بسیاری از هنرمندان موافق سبک و ساختار این برنامه هستند.
همچنین «خندوانه» توانست پس از سالها جایگاه دوباره ای به عروسک ها بدهد، در سالهای دور عروسک هایی چون کلاه قرمزی، زی زی گولو و مجید دلبندم برای مردم خاطره سازی کردند و مخاطبان تلویزیون با آنها انس ویژه ای دارند و این روزها نیز جناب خان جایگاه والای عروسک ها در تلویزیون و تاثیر آن در جذب و رضایت مخاطب را به برنامه سازان یاد آوری می کند، جناب خان با هنرمندی محمد بحرانی به یک سوپر استار تلویزیونی تبدیل شده و این برای تلویزیون اتفاق خوبی است و به نوعی به برنامه سازان ما یاد می دهد که نیازی نیست هزینه های کلان برای مجری، بازیگر یا هر چیز دیگری شود بلکه با بهره گیری از ذوق و استعداد یک یا دو نفر با کمترین هزینه می توان مردم را شاد کرد و راضی نگه داشت، البته «خندوانه» برای تداوم بخشیدن به این موفقیت باید در هر دوره خلاقیت ها و حرف های جدیدی برای گفتن داشته باشد.
برنامه «از لاک جیغ تا خدا» نیز توانست با کمترین هزینه و بهره گیری از حداقل امکانات و سوژه های تاثیر گذار برگرفته از متن جامعه به گسترش عفاف و حجاب تا حدی کمک کند.
سریال های «تنهایی لیلا» و «تعبیر وارونه یک رویا» نیز از سریالهایی بودند که مردم در ماه میانی تابستان از آن ها استقبال کردند.
محمدحسین لطیفی پس از سالها دوری از تلویزیون با یک داستانی که به نوعی قدمت تاریخی داشت پا به قاب جادویی گذاشت و در سریالش خیلی نرم و شیرین نکات دینی و ارزشی را با زبان روایی بیان کرد.
فریدون جیرانی نیز با به کارگیری شم کارگردانی اش یک تریلر جاسوسی پلیسی رئال را تقدیم مخاطبان کرد و با وجود این دو سریال که یکی عاشقانه و دیگری کاملا جدی و واقع گرا بود تنوع برای مخاطبان به وجود آمد.
در شبکه های دیگر سیما از جمله آی فیلم نیز سریال های طنزی چون «دودکش» بازپخش شد و دامنه انتخاب مخاطب را گسترش می داد.
برنامه «امشب» نیز که قبل از تابستان کار خود را آغاز کرده بود حالتی خنثی داشت، در این برنامه سوژه خاص یا موضوع جدیدی بیان نشد اما این برنامه یک سیر یکنواخت و منطقی را طی کرد و مخاطبان خاص خود را به دست آورد، در کل نه می توان آن را بد دانست و نه نمره عالی به آن داد.
در بخش سوم برنامه های تابستان سریال «آقا و خانم سنگی» و برنامه های گفتگو محور با موضوعات روز جامعه قرار دارد که تا امروز توانسته اند درصد زیادی از رضایت مخاطبان را به دست آورند، سریال «آقا و خانم سنگی» با داشتن بازیگرانی توانا و کارگردانی که به خوبی فضای طنز را می شناسد می تواند لحظات زیبایی را برای مخاطبان خلق کند.
برنامه «موج شب» نیز با تحریک حس نوستالژی افراد و بخش هایی که هم جنبه تفریح و هم جنبه مسابقه دارد ابتکاری جدید در تلویزیون به حساب می آید.
ناگفته نماند که برنامه های زنده یا تحلیلی ورزشی و همچنین بخش های مختلف خبری از قسمت هایی هستند که در تابستان 94 توانستند بسیاری از مخاطبان تلویزیون را از خود راضی نگه دارند.
نکته ای که وجود دارد این است که تلویزیون در تابستان 94 تولیدات زیادی داشت و فصل شلوغی را پشت سر گذاشت اما با توجه به پتانسیل کشور ایران و هنرمندان ایرانی و همچنین خلاقیت هایی که کارگردانان و برنامه سازان ما دارند باید خیلی بیشتر از 10 یا 20 نام در جدول بهترین های تلویزیون در فصل تابستان قرار بگیرد و برنامه سازان ما می توانند با کمک گرفتن از افکار و نظرات مردمی، استفاده از نظر منتقدان، بررسی برنامه هایشان، نزدیک شدن به بطن جامعه و استفاده از تجربیات گذشتگان و خلاقیت جوانان برنامه ها و سریال های فاخرتری تولید کنند و بدانند که تلویزیون به عنوان رسانه ملی رسالتی خاص دارد که ابلاغ آن به شکل درست بر عهده آنهاست.