مدیرعامل شرکت راهآهن با بیان اینکه منطق قطارهای سریعالسیر درب تا درب است گفت: طبق برنامه قرار است ایستگاه مرکزی قطار سریعالسیر تهران-اصفهان در پایانه و پارکسوار بیهقی احداث شود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، محسن پورسیدآقایی درگفتگو با پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی افزود : برای استقبال بیشتر مسافران از قطار راهکار روز دنیا درمسافرتهای بلند ، استفاده ازقطارهای سریعالسیر است ، استفاده از این قطارها درکنار ساخت ایستگاههای مدرن درمراکز شهرها قطعا با استقبال مردم مواجه خواهد شد؛ به عنوان نمونه ترکیه 8 مسیر ریلی سریعالسیر برای خود تعریف کرده و3 مسیر آن را به بهرهبرداری رسانده است.
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران افزود : عموم ایستگاههای سریعالسیر دنیا درمرکز شهرها احداث شدند و پیوند مناسبی با مترو و پایانههای حمل ونقل دارند.
وی افزود: طبق برنامه قراراست ایستگاه مرکزی قطار پرسرعت تهران درپایانه و پارکسوار بیهقی تهران و ایستگاه قطار پرسرعت اصفهان نیز در مرکز شهر، جایی که خطوط مترو باهم تلاقی دارد، احداث شود.
پورسیدآقایی اظهار کرد: چنانچه پیوند قطارهای پرسرعت ، حومهای و پایانههای حمل ونقل تحقق یابد ، مردم به سمت استفاده از قطار متمایل میشوند درغیر این صورت جبر زمان و زندگی مدرن مردم را به سمت استفاده ازخودروهای شخصی میبرد بنابراین برای برگشت مردم به حمل ونقل عمومی راهاندازی قطارهای پرسرعت ضرورت دارد.
وی در ادامه گفت: برای رشد سهم راهآهن درحملونقل عمومی مفیدترین کار بهبود وضع شبکه موجود ریلی و افزایش ظرفیت خطوط است.
وی افزود : البته وضع عوارض بر جادهها و گران کردن سوخت امور مکملی است که برای انتقال بار ترافیکی از جادهها بهروی ریل باید صورت پذیرد و در واقع افزایش ظرفیت و بهبود شبکه ریلی باید در کنار عوارض بستن به سوخت و جادهها صورت گیرد و نمیتوان منتظر ماند تا ابتدا یکی از این دو اقدام صورت گیرد و پس از اتمام آن به سراغ اقدام بعدی رفت.
وی با تأکید بر اینکه راهآهن نیز باید بتواند پاسخگوی انتقال بار از جاده به ریل باشد ، افزود: چنانچه راهآهن نتواند پاسخگوی نیاز حمل و نقلی مردم پس از افزایش نرخ سوخت و عوارض باشد پس از مدتی شاهد برگشت به عقب جدی در استفاده از ریل خواهیم بود.
وی با اشاره به افتتاح 30 پروژه ریلی در هفته دولت یادآور شد: عمده این پروژهها در رابطه با افزایش ظرفیت راهآهن و بهبود شبکه فعلی است.
وی درباره بخش حمل و نقل مسافری نیز گفت : در این بخش نیز راهآهن وضعیت بهتری نسبت به حمل و نقل عمومی جادهای دارد به طوریکه اگرچه آمار هر دو نوع حمل و نقلی با افت مواجه بود ولی افت بخش مسافری در سال گذشته برای راهآهن 5 درصد و برای بخش حمل و نقل عمومی جادهای 11 درصد بود.
نرخ کنونی گازوئیل حملونقل جادهای و ریلی را رقابتی نمیکند
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه قیمت گازوئیل باید به نرخ کشورهای همسایه برسد، تصریح کرد : افزایش 20 درصدی نرخ گازوئیل حملونقل جادهای و ریلی را هم رقابتی نمیکند.
محسن پورسیدآقایی گفت: افغانستان با وجود تمام بحرانهای امنیتی ، اقتصادی و اجتماعی در یک مرحله تصمیم به آزادسازی قیمت سوخت گرفت و با واقعی کردن نرخ سوخت اقتصاد خود را جراحی کرد.
وی تصریح کرد : اگر هدف ، انتقال بار ترافیکی از جادهبه ریل و رقابتپذیر کردن این دو روش حملونقلی باشد ، نرخ سوخت باید حداقل تا قیمتی که کشورهای همسایه مانند افغانستان و پاکستان دارند ، افزایش پیدا کند.
پورسیدآقایی افزود : نرخ سوخت در ایران نباید از قیمتهای حداقلی در کشورهای همسایه پایینتر باشد ، کمترین نرخ گازوئیل در کشورهای همسایه 2700 تومان و در ترکیه که بیشترین نرخ سوخت را دارد 4500تومان بوده که این مسئله موجب بالا رفتن میزان قاچاق سوخت نیز شده است.
پورسید آقایی درباره از دست رفتن بخشی از فرصتهای حمل ریلی سنگهای معدنی و انتقال آن به حوزهحملونقل جادهای در مسیر کرمان به ذوبآهن اصفهان گفت: با وجود تمام موانع برای افزایش سهم راهآهن در حملونقل عمومی ، سال گذشته حملبار در بخش جادهای 4 درصد رشد و راهآهن 9.2 درصد رشد داشته که این آمار بیانگر افزایش بیشتر سهم ریل در حمل بار بوده است.
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران
با بیان اینکه سال جدید وضعیت حمل ریلی بار بهتر از سال گذشته بود ، ادامه داد: صدور بارنامههای حمل بار جادهای در 4 ماهه ابتدای سال رشد منفی 9 درصد ( کاهش 9 درصدی) بود حال آنکه حمل بار از طریق ریل 4 درصد رشد ( افزایش) داشت علاوه بر این سهم راهآهن از آمار کل حمل بار نیم درصد رشد اما بخش جادهای نیم درصد کاهش داشت. این آمارها بیانگر این است که سیاستهای بازاریابی و اختصاص سرویسهای جدید راهآهن در بخش باری موفق بوده و توانسته سهم بیشتری جذب کند.
* الزام قانونی پرداخت عوارض 1280 میلیارد تومانی گازوئیل به راهآهن و راهداری
مدیرعامل شرکت راهآهن درباره افزایش 20 درصدی نرخ گازوییل توضیح داد: در ماده 79الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت آمده است که قیمت گازوئیل 20 درصد به عنوان عوارض گران شود و نیمی از آن به راهآهن اختصاص یابد و نیمی دیگر صرف نگهداری راههای کشور شود، هم اکنون وزارت راه و شهرسازی به دنبال اجرایی شدن این بند قانونی است.
براساس ماده 70 قانون الحاق برخی موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، به منظور نگهداری راههای کشور و تلاش در جهت تثبیت تعرفه حق دسترسی شبکه ریلی و کمک به احداث، توسعه ظرفیت و بهسازی خطوط، ناوگان و شبکه حمل و نقل ریلی برون شهری و نگهداری راههای کشور با هدف صرفهجویی در مصرف سوخت، کاهش آلایندگی محیطزیست و کاهش تلفات ناشی از تصادفات جادهای، بیست درصد(20 درصد) قیمت نفت گاز(گازوئیل) بهاستثنای مصارف بخش کشاورزی بهعنوان عوارض توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران محاسبه و دریافت میشود. منابع حاصله به حساب خاصی نزد خزانهداریکل کشور واریز و در قالب ردیفهایی که در قوانین بودجه سالانه مشخص میشود به نسبت مساوی به توسعه، بهسازی خطوط و ناوگان شبکه حمل و نقل ریلی و نگهداری راهها پس از مبادله موافقتنامه بین دستگاههای اجرائی ذیربط با سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور اختصاص مییابد.
وی افزود: بر همین اساس در بودجه سال جاری ردیفی به مبلغ 1280 میلیارد تومان برای وزارت راه و شهرسازی پیشبینی شد که سهم سالانه راهآهن از محل این ردیف قانونی 640 میلیارد تومان است و برابر همین عدد نیز برای نگهداری راهها به سازمان راهداری و حملونقل جادهای تعلق میگیرد اما متأسفانه این قانون تا به حال در شرکت نفت اجرایی نشده است و وزارت راه و شهرسازی مکاتباتی در این باره با رئیسجمهور و معاون اول داشت که مقرر شد در نهایت تا دو ماه آینده امکان افزایش نرخ سوخت مورد ارزیابی قرار گیرد و به احتمال فراوان دولت موظف به افزایش قیمتگازوییل خواهد شد.
وی افزود: شرکت نفت افزایش قیمت 250 به 300 تومانی گازوئیل را در خرداد امسال در جهت اجرای قانون مذکور میداند اما سازمان مدریت و برنامهریزی اعتقاد دارد که افزایش قیمت ابتدای سال ارتباطی به اجرای "قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت" ندارد و برای جبران کسری بودجه ناشی از پرداخت یارانهها بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: شرکت نفت به دولت پیشنهاد کرده که از همان محل افزایش نرخ گازوئیل که در خرداد ماه صورت گرفت ، سهم وزارت راه و شهرسازی پرداخت شود اما کسری منابع دولت ناشی از پرداخت یارانههای نقدی این امکان را به دولت نمیدهد و تنها راه برای پرداخت سهم وزارت راه و شهرسازی افزایش مجدد نرخ سوخت است و این اختلاف نظری است که در این باره وجود دارد.
افزایش 20 درصدی نرخ گازوئیل حملونقل جادهای و ریلی را رقابتینمیکند
وی با بیان اینکه البته افزایش 20 درصدی دوباره نرخ سوخت تأثیری بر رقابتپذیر کردن حمل و نقل جادهای و ریلی نمیگذارد ، یادآور شد: افزایش 20 درصدی نرخ سوخت در ابتدای سال نیز تأثیری بر قیمتهای حمل و نقلی نداشت به طوریکه در حال حاضر رشد قیمتهای حمل و نقل جادهای در شرایط کنونی کمتر از رشد تورم است و حمل و نقل کمتر از 1 تا 2 درصد تابع نرخ سوخت بوده و نرخ آن تابع عرضه و تقاضا است.
پورسیدآقایی با تأکید بر اینکه هدف از اجرای ماده70 قانون مذکور اختصاص منابع به راهآهن و راهداری برای اجرای پروژههای ضروری است ، گفت: باید این اصل در کشور جا بیفتد که هرکس از هر خدماتی در کشور استفاده میکند هزینه استفاده آن را هم بپردازد؛ ضمن اینکه در این ماده قانونی نرخ سوخت کشاورزی استثنا شده است.
رشد 100 درصدی ترانزیت ریلی
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رشد معنیدار آمار ترانزیت ریلی در سال گذشته گفت: سال گذشته 56 درصد رشد ترانزیت را در حوزه ریلی شاهد بودیم و در 4 ماهه ابتدای امسال نیز 100درصد رشد ترانزیت داشتهایم در حالیکه رشد ترانزیت عمومی افزایش چندانی نداشته و این رشد آماری در راهآهن از انتقال بار ترانزیتی جاده به ریل حاصل شده است.