سخنگوی شورای نگهبان گفت: درباره اختلاف دولت و مجلس در زمینه التزام داشتن یا نداشتن دولت به ارائه لایحه مربوط به برجام به مجلس این شورا هیچ موضع رسمی یا غیررسمی ندارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، نجات الله ابراهیمیان در نشست خبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر دیدگاه شورای نگهبان درباره اختلاف نظر دولت ومجلس در خصوص نیاز داشتن یا نداشتن برجام به ارائه لایحه به مجلس افزود : کار این شورا پس از تصویب و مداخله مجلس شورای اسلامی در طرح ها و لوایح آغاز می شود و قبل از آن نمی تواند نقشی ایفا کند .
وی گفت : اینکه چه چیزی نیاز به لایحه دارد و آیا طرحی ، جزئیاتش رعایت شده است یا نه ابتدا باید تصویب شود تا ما فرایند شکل گیری آن را به هنگام بررسی مصوبه کنترل و ارزیابی کنیم.
ابراهیمیان افزود : اساسا اکنون مصوبه ای در این خصوص به شورا نیامده است پس ما موضعی نداریم؛ اگر در قالب یک قاعده کلی تفصیلی درباره هر چیز از ما سئوال شود ، ماخوذیم که پاسخ دهیم که در این باره هم مجالش فراهم نشده است.
سخنگوی شورای نگهبان در عین حال گفت : از موضع حقوقدان و نه سخنگوی این شورا می گویم اگر برجام را مصداق قرارداد بین المللی بدانیم آنگاه دولت مکلف است آن را به صورت لایحه به مجلس ارائه کند که در این صورت پس از تصویب در مجلس ، شورای نگهبان نیز نظرش را اعلام می کند.
وی افزود : اما اگر حتی آن را مصداق قرارداد بین المللی ندانیم این گونه نیست که نقش مجلس کمرنگ باشد چون مجلس مصوبات و قوانینی دارد و بر خطوط قرمزی در این باره تاکید کرده است مانند مصوبه حفظ دستاوردهای هسته ای .
ابراهیمیان گفت : بر این اساس مجلس اختیار دارد طبق عموم اختیارش برای اظهارنظر در همه مسائل مملکتی و سئوال از وزرا این را نیز بررسی کند که آیا خطوط قرمز در این مسئله طبق مصوبه اش رعایت شده است یا خیر؟
وی گفت : همچنین مجلس طبق قانون اساسی درباره هر اقدامی که می تواند موضوع تقنین باشد ، می تواند قانون وضع و حکمی را متوجه مسئولان اجرایی ، وزارت خارجه و مانند آن کند.
ابراهیمیان افزود : اگر چنین قانونی هم وضع و به شورای نگهبان ارسال شود ما درباره آن اظهارنظر می کنیم پس از نظر حقوقی راه حل ها در این باره تا حد زیادی روشن و مشخص است .
برای رسیدن به حدایده ال باید قانون انتخابات ایده ال تری داشته باشیم
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش دیگری درباره هزینه کرد فعالیت های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات گفت : اگر کسی از منابع نامشروع استفاده کند واین مسئله مدلل باشد با استفاده از ابزارهای نظارتی که قانون برای این شورا تعریف کرده است امکان برخورد قانونی با چنین رفتارهایی وجود دارد .
وی گفت : ممکن است پرسیده شود که اگر ثابت نشود که از منابع نامشروع استفاده شده است و داوطلب فردی پولدار باشد آیا فرایندی برای بررسی این موضوع هست ؟ که در این باره باید گفت بنده در مقام حقوقدان انتقادهایی را متوجه قانون انتخابات کردم .
ابراهیمیان افزود : اصلاحات صورت گرفته در سیاست های کلی قانون انتخابات و رهنمودهایی که در این باره پیشنهاد شده هنوز به تصویب نهایی نرسیده است.
سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد :برای اینکه به حد ایده ال در این باره برسیم باید قانون انتخابات ایده ال تری داشته باشیم. در حال حاضر ما مجری هستیم و در حد قانون کنونی با رفتارهای خلاف قانون و شرع در خصوص هزینه های انتخاباتی برخورد قانونی خواهیم کرد .
وی گفت : اگر مطلع شویم که داوطلبی از منابع نامشروع در دوره تبلیغات انتخاباتی استفاده کند قطعاً از نظر بنده آن فرد صلاحیتش قابل احراز نیست.
دستکاری در شناسنامه جرم تلقی می شود
ابراهیمیان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه برخی نمایندگان ادوار مجلس برای حضور دوباره در انتخابات شناسنامه هایشان را دستکاری کرده اند ، اظهار داشت : این موضوع در دو چارچوب قابل طرح است : نخست دست بردن در شناسنامه که عنوان جعل دارد و جرم تلقی می شود .
سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد : نه فقط نمایندگان ادوار که هر کسی حتی اگر نخستین بار بخواهد در انتخابات داوطلب شود و چنین اقدامی کند ، مرتکب جرم می شود ، حتماً ما را با ارائه اطلاعات مستند در جریان بگذارید این شورا قطعا با چنین عمل مجرمانه ای برخورد خواهد کرد .
وی گفت : قالب دوم این است که کسانی با سازوکارهای قانونی بخواهند اسناد سجلی را اصلاح کنند که این در قانون پیش بینی شده است و چون حکم قانون و قاضی تلقی می شود ما به آن احترام می گذاریم.
ارزیابی اقدامات اجرایی بهده مجلس است
ابراهیمیان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه قانون امر به معروف و نهی از منکر از جانب رئیس جمهور ابلاغ نشده است ، گفت : وظایف شورای نگهبان مشخص است ارزیابی اقدامات اجرایی اختیاری در حیطه وظایف ما نیست بلکه مجلس در این خصوص موظف به ارزیابی است.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص جلسه مشترک نماینده این شورا با طراحان طرح استانی شدن انتخابات گفت : جلساتی که پس از مخالفت با مصوبات برپا می شود ، جلساتی توجیهی و تبیینی درباره مواضع شوراست .
وی افزود : هدف از برگزاری این جلسات کمک به امکان رفع اشکالات در اصلاحات بعدی طرح هاست و در این گونه جلسات نماینده شورای نگهبان تصمیمی نمی گیرد.
هیچ کس از طرف شورا اظهار نظر نکند
ابراهیمیان در ادامه نشست خبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی نمایندگان تندروی مجلس شورای اسلامی اظهار داشتهاند که اصلاحطلبان خط قرمز شورای نگهبان هستند چرا واکنشی به این اظهارات نشان ندادید افزود: من بدون اینکه از جزئیات این ادعاها خبری داشته باشم در این باره پاسخ دادم.
وی اضافه کرد: هیچ فردی از جانب شورای نگهبان حرفی نزند و قانون خطوط قرمز این شورا را تعیین کرده است که بهموقع تطبیق می دهد و نتیجه تایید یا احراز نشدن صلاحیتها را اعلام میکند.
ابراهیمان گفت: هیچ یک از افراد با هر انگیزهای اقدام به ذهنخوانی این شورا نکند و از طرف آن اظهار نظر نداشته باشد. معیارهای ما قانونی است و مبتنی بر سلایق سیاسی نیست؛ احزاب به جای پرداختن به این امور شایسته است برنامه هایشان را ارائه کنند.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: ما وظایف خود را با حفظ قانون ایفا میکنیم و تحت تاثیر فضاسازیهای هیچ کس قرار نمی گیریم.
ابراهیمیان در پاسخ به پرسش دیگری درباره استفاده از صندوق های شیشه ای در انتخابات آینده اظهار داشت: ما از شفافیت فرایند انتخابات حمایت می کنیم که این موضوع در درجه نخست با قانون شفاف قابل تامین است و همچنین از شفافیت فیزیکی یعنی استفاده از صندوق های شفاف حمایت میکنیم.
وی افزود: این موضوع با حضور وزیر کشور در جلسه مشترکی در شورای نگهبان بررسی شد اما مشکلی قانونی در این باره هست که سخنان اخیر دبیر شورای نگهبان هم مبتنی بر همین مشکل است.
ابراهیمیان گفت: این مشکل ناشی از این مسئله است که آراء رأیدهندگان باید محرمانه و مخفی باشد و اگر صندوق به حدی شفاف باشد که آراء قابل خواندن باشد باید تدابیر دیگری در این باره اندیشید.
وی افزود: وزیر کشور و همکاران ما در شورای نگهبان در جلسهای مشترک بر این موضوع تاکید کردند که باید صندوقی طراحی شود که از یک طرف مشخص باشد که از قبل چیزی درون صندوق نیست و در عین حال آراء قابل خواندن نباشد .
ابراهیمیان گفت: وزیرکشور در این جلسه اظهار داشت که نمونه چنین صندوقی ساخته می شود ما از این ایده حمایت می کنیم و این قابل اجراست.
انتساب انحراف در انتخابات به شورای نگهبان جرم است
سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی تصریح کرد: انتساب انحراف در فرایند انتخاباتی به شورای نگهبان خیلی وقتها مصداق انتساب اعمال مجرمانه یا آغاز به جرم است.
نجاتالله ابراهیمیان در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درخصوص هجمه اخیر علیه شورای نگهبان بهویژه اظهارات اخیر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام علیه شورای نگهبان گفت: درباره رئیس مجمع که منصوب مقام معظم رهبری است تحلیل و صحبتی نمیکنم بنده بهتازگی در جریان برخی از مسائل مرتبط در این باره در مطبوعات واقع شدهام.