صاحبان صنایع اروپا در صف ورود به ایران
معاون بین المللی اتاق بازرگانی: در دو هفته گذشته حضور هیئت عالی رتبه را در ایران شاهد بودیم و در این مدت قراردادهایی در زمینه های مختلف، امضا و به اجرا نزدیک شده است.
علی اکبر فرازی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما گفت : اتاق بازرگانی ایران با ترافیک پذیرش هیئت های تجاری و اقتصادی روبروست و برای تنظیم وقت حضور آنها در ایران در حال تلاش هستیم.
فرازی گفت : هیئت بزرگ فرانسوی شامل 100 نفر از بازرگان و صاحبان صنایع فرانسه در راه ایران هستند، اواسط شهریور هیئت بزرگ تجاری و اقتصادی از اسپانیا به ایران خواهد آمد که 3 وزیر این هیئت را همراهی می کنند و همچنین هیئت بزرگ اقتصادی و صاحبان صنایع ایتالیا نیز به ایران خواهد بود که در راس این هیئت دو وزیر قرار دارند.
وی افزود: در هیئت آلمانی در زمینه های مختلف صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی حضور داشتند و طرف های ایرانی نیز از قبل معرفی شده بودند که با هم مذاکره کردند ، البته در حوزه هایی مانند صنایع خودرو ، پتروشیمی و دارویی قدم های مثبتی برداشته شد که به زودی آثار و نتایج آن اعلام خواهد شد.
مبادلات تجاری ایران و ایتالیا که در سال 2011 از 10 میلیارد دلار نیز فراتر رفته بود در سال 2014 به 2 میلیارد و 100 میلیون دلار رسید که حضور هیأت ایتالیایی می تواند در رسیدن به سطح قبلی مبادلات و حتی بیش از آن موثر باشد و عمده کالاهای صادراتی ایران به ایتالیا؛ پوست خام، پوست دباغی شده، آهن و فولاد، کف پوش، مصنوعات ریخته گری، سنگ های مرمر، آب گرمکن، زعفران، مغز پسته، کرک حیوان، سنگ خارا، خرما، نان، چای و مصنوعات آلومینیم است و موتور گیربکس آسانسور، تلمبه های گریز از مرکز، ماشین آلات و مرکب چاپ، واکسن دامپزشکی، مکمل های دارویی، فرآورده های آرایشی و بهداشتی مو، ماشین اره، مبل حرارتی، ماشین آلات کشاورزی کشاورزی و پروتز دندان از کالاها و محصولات وارداتی از ایتالیاست.
فرازی گفت: هیئت هایی از مجارستان، لهستان، چک و کشورهای شرق اروپا و بلاروس نیز در انتظار تنظیم وقت برای حضور در ایران به سر می برند.
وی افزود: تا پاییز امسال 7 هیئت آلمانی را درایران پذیرش خواهیم کرد که از هم اکنون، برنامه ریزی برای حضور آنها انجام، طرف های ایرانی شان مشخص و پیش نویس موافقتنامه تهیه می شود تا در زمان حضور هیئت ها، کارها با سرعت انجام گیرد.
معاون بین الملل اتاق بازرگانی گفت: در شرایط پساتحریم نگاه گشایش در ورود کالاهای خارجی به ایران در اتاق بازرگانی وجود ندارد ، اگرچه مردم باید در گشایش ها احساس راحتی کنند اما به این معنی نیست که صرفا به خرید و ورود کالا به کشور فکر کنیم بلکه آنچه مد نظر است اینکه کالاها سرمایه ای باشد و ایجاد ارزش افزوده کند همچنین در پی جذب سرمایه گذاران خارجی هستیم تا در زمنیه های مختلف در کشور ما سرمایه گذاری کنند.
فرازی گفت: کشور ما زمینه های فراوانی برای سرمایه گذاری دارد و به اذعان هیئت های خارجی ایران سرزمینی پر از فرصت های سرمایه گذاری است و تفاوت زیادی میان آنچه در ایران دیدند و آنچه می شنیدند ، وجود دارد.
وی افزود: در پذیرش هیئت های تجاری ، معتقد به صدور کالای ایرانی و سرمایه گذاری برای کالای با ارزش افزوده بالا هستیم.
معاون بین الملل اتاق ایران افزود : هدف ما از پذیرش هیئتها، صرفا آمد و رفت نیست بلکه برنامه ریزی برای این است که هر هیئت به چه منظوری می آید و طرف ایرانی نیز قبلا شناسایی و مذاکرات مقدماتی شان انجام شده باشد.
فرازی اضافه کرد: هر دو طرف ایرانی و هیئت های خارجی از فرصت طلایی این دیدارها برای احیای روابط گذشته و بالا بردن همکاری ها و بازیافت دریچه های جدید برای توسعه مناسبات استفاده می کنند.