جایگزینی ۶۵ هزار کامیون و کشنده با عمر بالای ۳۵ سال
مدیر بخش حمل و نقل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور گفت: فراخوان جایگزینی ۶۵ هزار کامیون و کشنده با عمر بالای ۳۵ سال بزودی اعلام میشود.
ناصر اسماعیل زاده در مصاحبه با
خبرگزاری صدا و سیما افزود: با تصویب شورای اقتصاد ، شرکت ملی نفت ایران 65 هزار کامیون بالای 35 سال را از رده خارج و با کامیونهای جدید جایگزین میکند.
وی ادامه داد: هم اکنون 180 هزار کامیون با عمر 25 سال در جادههای کشور تردد میکند که 65 هزار کامیون بالای 35 سال و از جمله 7 هزار کامیون بالای 40 سال در مرحله اول طرح جایگزینی از رده خارج میشود.
اسماعیل زاده با بیان اینکه در این طرح ، منابع حاصل از صرفه جویی در مصرف سوخت خودروهای جدید در مقایسه با خودروهای فرسوده تا 5 سال اول براساس پیمایش آنها و در مقاطع سه ماهه به حساب سرمایه گذاران واریز می شود،گفت: هر کامیون فرسوده به ازای صد کیلومتر پیمایش، 50 تا 60 لیتر سوخت مصرف میکند درحالیکه این میزان در کامیونها و کشندههای جدید ، به 28 تا 35 لیتر تنزل مییابد.این طرح در ردههای مختلف شامل کامیونهای 10 تا 18 تن، 19 تا 26 تن و کشنده های 26 تن به بالا اجرا میشود.
وی افزود: هر کامیون به طور متوسط 120 هزار کیلومتر در سال پیمایش دارد که این جایگزینی ، تاثیر مستقیم و قابل توجهی در منابع سوخت کشور خواهد داشت.
به گفته این مسئول در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور، طبق بند قاف تبصره 2 بودجه سال 1393، در این طرح دو میلیارد و 700 میلیون دلار از محل صرفه جویی میزان سوخت مصرفی در طرح جایگزینی به سرمایه گذاران و سازندگان کامیونها پرداخت میشود.
اسماعیل زاده همچنین گفت: نیازی به ثبت نام در این طرح نیست چراکه آمار کامیونهای فرسوده در سامانههای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای موجود است و به محض اعلام فراخوان، مراحل جایگزینی آغاز می شود.
وی همچنین تصریح کرد: 115 هزار کامیون و کشنده فرسوده با عمر بین 25 تا 35 سال در مراحل بعدی جایگزین خواهد شد و اجرای این طرح که نیازمند مشارکت همه دستگاههای اجرایی از جمله وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و شرکت ملی نفت ایران است میتواند به انقلابی بزرگ در صنعت ترانزیت جادهای کشور منجر شود.
جایگزینی ۱۷ هزار اتوبوس شهری گازسوز
مدیر بخش حمل و نقل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت کشور گفت: ۱۷ هزار اتوبوس گازسوز، جایگزین اتوبوسهای درون شهری کلانشهرهای کشور میشود.
اسماعیل زاده افزود: این اتوبوسها با سوخت سی ان جی، امسال جایگزین اتوبوسهای دیزلی کلانشهرها و از جمله تهران با عمر بالای 10 سال خواهد شد.
وی تاکید کرد: جایگزینی این اتوبوسها مصوبه دی ماه سال قبل شورای اقتصاد است و بزودی با همکاری وزارت کشور و شهرداری کلانشهرها روند اجرایی کار آغاز خواهد شد.
به گفته اسماعیل زاده، چهره کلانشهرها با اجرای طرح جایگزینی اتوبوسهای فرسوده با اتوبوسهای گاز سوز، تغییر خواهد کرد.
وی همچنین با اشاره به بازنگری و تدوین استاندارد جدید موتورسیکلتها در کمیته ای مرکب از نمایندگان سازمان ملی استاندارد، شرکت ملی نفت و بهینه سازی مصرف سوخت کشور و نمایندگان موتورسیکلت سازان گفت: امیدواریم استاندارد جدید موتورسیکلتها تا بهمن یا اسفند امسال نهایی و برای ابلاغ به دستگاههای مربوطه ، به سازمان ملی استاندارد فرستاده شود.
اسماعیل زاده افزود: هم اکنون استاندارد مصرف سوخت موتورسیکلتها 2/2 لیتر در هر صد کیلومتر است که نیاز به بازنگری دارد و باید استاندارد جدید و معیارهای جدید برای سازندگان موتورسیکلت مشخص و تدوین شود.