معظل اصلی تئاتر؛دادن مجوز به کارگردانان جوان غیرحرفهای
عضو شورای انجمن کارگردانان خانه تئاتر گفت: حضور بازیگران سینما در تئاتر مشکل اصلی نیست بلکه عملکرد مدیران هنری با دادن مجوز به کارگردانان جوان غیرحرفه ای معضل اصلی است.
اصغر دشتی در گفتگو با
خبرگزاری صدا و سیما افزود: اینکه در یک تئاتر چه رخ داده است، چه بازیگرانی را آورده اند و چه میزان تماشاگر داشته است مسئله اصلی نیست؛ بحث کانون کارگردانان خانه تئاتر فقدان قوانینی است که موجب چنین اتفاقاتی میشود.
وی ادامه داد: خانه تئاتر خواهان قوانین و تدابیر بیشتری برای تئاتر و کارگردانان حرفه ای است و مدیریت فرهنگی باید برای اینگونه مکان های فرهنگی و محصولات تعبیر قانونی داشته باشد تا فقدان قوانین باعث نشود که تصمیمات فردی توسط مدیریت گرفته شود.
عضو شورای انجمن کارگردانان خانه تئاتر گفت: این انجمن گلایه ای از مدیران بنیاد رودکی ندارد، بلکه مدیر هنری در این مورد سهل انگاری کرده است و موضوع این است که چگونه مریم جلالیان کارگردان جوان نمایش «عاشقانه های ناآرام» مجوز اجرا در این سالن را اخذ کرده است؟
این کارگردان تئاتر افزود: مشکلی با آمدن بازیگران سینما به تئاتر نداریم و به طور مثال حضور پیمان معادی در نمایش «در انتظار گودو» که در سالن اصلی تئاتر شهر به اجرا درآمد به دلیل آنکه از وی استفاده ابزاری نشده بود و وی تلاشش را برای نزدیک کردن خود به اهداف کارگردان کرده بود مسئله ای نداشت.
وی گفت: مشکل اصلی انجمن در وهله اول استفاده ابزاری از حضور بازیگران چهره سینما در تئاتر است و در وهله بعدی انجمن به این اعتقادی ندارد که سالن های تئاتر مخاطب ندارد و برای جذب مخاطب باید به بازیگران چهره متوسل شد زیرا نمایش هایی چون «سقراط»، «پلیس»، «فهرست» و آثار اساتیدی همچون رفیعی، بیضایی و رحمانیان مخاطبان بسیاری دارند، نباید تماشاگران را با عوام فریبی به تئاتر آورد زیرا تماشاگران فریب خورده دیگر به تئاتر باز نمی گردند.
دشتی افزود: مدیران هنری تالار وحدت باید زمان و فرصت اجرا در این مکان را در اختیار اساتید و هنرمندان پیشکسوت قرار دهند.
مریم جلالیان کارگردان جوان نمایش «عاشقانه های ناآرام» است و این اثر اولین تجربه کارگردانی وی به حساب می آید، اجرای اثر وی در تالار وحدت اعتراضات بسیاری از اهالی پیشکسوت تئاتر را به دنبال داشته است.