به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، حمید بعیدینژاد عضو تیم مذاکرهکننده هستهای ایران مطلبی با عنوان «واقعیت بحث پیامدی و اهمیت آن در مذاکرات هستهای» در صفحه اینستاگرام خود ، اعلام کرد: اهمیت توافق جامع هستهای آن است که بدون اجرایی شدن پروتکل الحاقی هر چند به صورت موقت، آژانس قادر به تأیید صلحآمیز بودن برنامه هستهای ایران نخواهد بود و این به معنای شکست کل فرایند حل و فصل موضوع هستهای ایران خواهد بود.
متنی که وی منتشر کرد به شرح ذیل است:
1- طرح روزمره بحث بازرسی از تأسیسات نظامی و مصاحبه با دانشمندان هستهای از موضوعاتی هستند که تقریبا هر روز توسط رسانهها و در اظهارات مقامات رسمی و غیررسمی سیاسی و نظامی کشور مورد اشاره قرار می گیرد که خود نشان دهنده اهمیت ویژه آن برای کشورمان می باشد.
در عین حال در طرح ابعاد مختلف موضوع گاهی اشتباهاتی صورت می گیرد که نه تنها تصویر نادرستی از ابعاد این موضوع ارائه می نماید بلکه افکار عمومی را نیز دچار سردر گمی و نگرانی می کند که به تبع آن برخی ابراز نظراتی نیز در سطح کشور انجام گرفته است. هدف این یادداشت روشن ساختن برخی جنبه های موضوع برای افکار عمومی می باشد که امید است مفید واقع شود.
2- مهم ترین خلط مبحثی که در بحث بازرسی ها از تاسیسات نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته ای صورت می گیرد، خلط بحث پی ام دی با محتوای مذاکرات هسته ای می باشد.
آقای دکتر ظریف در همان ابتدای طرح موضوع بازرسی ها و مصاحبه ها، در یکی از صحبتهای مطبوعاتی خود به جدایی این مباحث از محتوای مذاکرات هسته ای اشاره کرد اما متاسفانه چندان توجهی به آن نگردید.
آقای دکتر عراقچی نیز در ذیل توضیحات مبسوطی که در چند نوبت پیرامون موضوع ارائه نمود به این خلط مبحث اشاره نمود. ولی ادامه نوع طرح موضوع در مقالات و سخنرانیها و موضعگیریها نشان می دهند که هنوز این خلط مبحث وجود دارد.
3- یکی از مهم ترین آثار این خلط مبحث ارتباط دادن مستقیم بحث پروتکل الحاقی به موضوع بازرسی ها و مصاحبه ها و شمولیت این پروتکل نسبت به امکان بازرسی از تاسیسات نظامی و مصاحبه با دانشمندان می باشد. در حالی که بحث بازرسی از تاسیسات نظامی و انجام مصاحبه ها در چارچوب یک ابتکار عمل ویژه برای حل موضوع پی ام دی مطرح گردید، نه به عنوان یک چارچوب ثابت و پایدار در قالب محتوای تفاهم هسته ای که بعد بخواهد در قالب پروتکل الحاقی تعریف شود.
4- یکی از اولین اصولی که ایران و کشورهای 1+5 از همان ابتدای مذاکرات با آن توافق داشتند این بود که در تفاهم آینده هسته ای، ایران پروتکل الحاقی را به طور داوطلبانه و موقت اجرا خواهد نمود تا مجلس شورای اسلامی در زمان مناسب خود و البته با در نظر گرفتن اجرای تعهدات طرف مقابل، نسبت به تصویب پروتکل الحاقی تصمیم لازم را اتخاذ نماید.
این توافق ناظر بر تصمیم کشورمان برای به تعلیق در آوردن اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی می باشد که بدنبال ارجاع موضوع برنامه هسته ای کشورمان به شورای امنیت صورت گرفت.
طبیعی می باشد که با انعقاد یک تفاهم جامع در خصوص موضوع هسته ای کشورمان این انتظار وجود داشته باشد که ایران نیز به تصمیم قبلی خود یعنی اجرای داوطلبانه و موقت پروتکل الحاقی برگردد.
با توجه به توافق کشورمان نسبت به این موضوع که در صورت حصول یک توافق جامع هسته ای، ایران با برگشتن به تصمیم قبلی خود اجرای پروتکل الحاقی را از سر خواهد گرفت، این به یکی از توافقات اصولی کشورمان با کشورهای مقابل تبدیل شده است.
اهمیت این توافق آن است که بدون اجرایی شدن پروتکل الحاقی هر چند به صورت موقت، آژانس قادر به تایید صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران نخواهد بود، و این به معنای شکست کل فرایند حل و فصل موضوع هسته ای ایران خواهد بود.
5- اما ربط دادن موضوع بازرسی ها و مصاحبه ها به مفاد پروتکل الحاقی به این موضوع ختم نشد، بلکه به طرح مباحث مختلفی نسبت به ارائه تفسیرهای مختلف از پروتکل الحاقی پیرامون شمولیت بازرسی از تاسیسات نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته ای در پروتکل الحاقی انجامید، که اساسا نادرست بود.
بگذارید یکبار دیگر یادآوری کنیم که پروتکل الحاقی به هیچ وجه شامل مفادی در خصوص تعهد کشورها نسبت به پذیرش بازرسی از تاسیسات نظامی خود و یا ضرورت بازجویی از دانشمندان هسته ای نمی شود.
نهایت چیزی که در پروتکل الحاقی آمده است، دسترسی مدیریت شده به سایت های غیرهسته ای با هدف انجام نمونه گیری های محیطی برای اثبات عدم فعالیت هسته ای در سایت های اعلام نشده می باشد.
بدیهی است که کشورهای عضو آژانس حتی بر اساس توافقنامه عمومی پادمان که همه کشورهای عضو ان پی تی متعهد به پذیرش آن هستند می باید هر گونه فعالیت هسته ای خود را رسما به آژانس اعلام نمایند و وجود فعالیت هسته ای جزو در برنامه های اعلام شده ممنوع می باشد.
پس اگر شواهدی نسبت به وجود مواد هسته ای در تاسیسات اعلام نشده اعم از نظامی و غیر نظامی وجود داشته باشد آژانس فقط از طریق رویه های خاصی که وجود دارند می تواند در خواست دسترسی هدایت شده به آن تاسیسات نماید که کشور عضو نیز برای اثبات پایبندی خود به فقدان هر گونه برنامه هسته ای در تاسیسات اعلام نشده با انجام نمونه برداری محیطی موافقت می نماید.
خوشبختانه ایران هیچگاه با چنین روشهایی مشکل نداشته است، چرا که اصولا در ایران هر گونه برنامه هسته ای در تاسیسات اعلام شده هسته ای انجام می گیرد و کشورمان هیچ گاه قصدی برای انجام برنامه هسته ای در تاسیسات غیر اعلام نشده ندارد که بخواهد با رویه های تثبیت شده دسترسی مدیریت شده آژانس مشکلی داشته باشد.
6- پروتکل الحاقی یک تفاهم ویژه با ایران نیست بلکه یک سند مهم بین المللی است که مذاکرات آن چندین سال در قالب مذاکرات میان کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی با حضور همه کشورها از جمله ایران در وین بطول انجامیده است.
کشورهای جنبش عدم تعهد نقش مهمی در تدوین این سند داشتند و توانستند در مذاکرات طولانی که انجام گرفت بسیاری از زمینه های امکان سوءاستفاده از ابزارهای آژانس برای دخالت در فعالیت های غیر هسته ای از جمله در تاسیسات نظامی را بگیرند و مفاد آن را از متن پروتکل حذف نمایند.
امروزه بیش از صد و بیست کشور به عضویت این پروتکل در آمده اند و چندین کشور نیز پروتکل را نیزامضا کرده اند که آن را بطور موقت اجرا می کنند.
بنا براین تلاش برای تفسیر پروتکل الحاقی به نحوی که بخواهد شامل تعهد کشورها به بازرسی از تاسیسات نظامی و یا انجام بازجویی از دانشمندان هسته ای بشود کاملا اشتباه می باشد، چون چنین اصولی در پروتکل الحاقی وجود ندارد.
7- اما پس ریشه بحث بازرسی از تاسیسات نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته ای از کجاست؟ جواب آن این است که این ریشه در حل بحث پی ام دی است. اما پی ام دی چیست و چه موقع مطرح شده است؟
8- بحث پ ام دی ادعای کشورهای غربی در انجام برنامه نظامی هسته ای به قصد تولید و توسعه سلاح هسته ای می باشد که ریشه تاریخی آن به سالهای قبل از سال هشتاد و دو شمسی و دو هزار و سه میلادی بر می گردد.
سرویس های اطلاعاتی آمریکا و کشورهای غربی همواره در سالهای اخیر ایران را متهم نموده اند که طی سالهای قبل از دو هزار و سه بخش نظامی ایران تحت هدایت برخی از فرماندهان خاص کشور درگیری پروژه مخفی گسترده ای برای تولید سلاح هسته ای بوده است.
برای آنکه آن کشورها ادعای نادرست خود را نیز اثبات نمایند ملغمه ای از اطلاعات مستند به سرویس های جاسوسی خود را به آژانس ارائه نموده اند که ایران همه آنها را ساختگی می داند.
لازم به توضیح نیست که همان سال ها، سال هایی است که دولت جنگ طلب امریکا به دنبال زمینه سازی جهت دخالت در کشورهای منطقه بود که حمله به عراق نیز دقیقا با همین بهانه تلاش عراق برای دستیابی به سلاح های کشتارجمعی صورت گرفت.
چند سال بعد "رایزنز" خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز در کتابی که در سال دو هزار و شش در آمریکا منتشر نمود، از این امر پرده برداشت که او سندهایی را در اختیار دارد که نشان می دهند سازمان سیا برای اجرای منویات دولت امریکا برای دخالت احتمالی در ایران نیز، پروژه ای برای مستند کردن تلاش ایران جهت دستیابی به سلاح هسته ای را بطور جدی پیگیری می کند تا در صورت قصد انجام این دخالت نظامی آن را به تلاش ایران به تولید سلاح هسته ای مستند نماید.
9- امریکا و متحدین نظامی آنها در ناتو در قالب یک همکاری سازماندهی شده توسط سرویس های اطلاعاتی سیا و موساد و با سوء استفاده کامل از سازمان منافقین، به این ترتیب پروژه ای را برای متهم ساختن ایران به دستیابی به سلاح هسته ای آغاز نمودند و در این قالب هزاران صفحه سند کتبی و عکس و تصویر ساخته و پرداخته نموده و همه را نیز به آژانس ارسال نمودند.
بدین ترتیب با تکمیل ساختن این پروژه نیز با توجه به فشار کشورهای قدرتمند بر آژانس ، در سال دو هزار و یازده یعنی همزمان با اوج گرفتن خصومت علیه کشورمان با وضع شدید ترین تحریم های یکجانبه و چند جانبه، با فشارهای سیاسی کشورهای غربی، آژانس بین المللی انرژی اتمی به ارائه یک دادخواست سیاسی علیه ایران پرداخت که در ذیل دوازده بخش اتهامات این کشورها علیه ایران را منظم و طبقه بندی نمود.
این کیفرخواست سیاسی که اتهامات گسترده ای را علیه ایران مطرح می نمود در پی اثبات این ادعا بود که ادعای تلاش ایران به دستیابی به سلاح هسته ای را اولا مستند نماید و بعد آنکه آنرا با انتشار آن به صورت گزارش مدیر کل آژانس رسمیت بدهد.
10- هیچ تردیدی در اینکه حل و فصل اتهامات ساختگی علیه ایران فقط در یک تفاهم سیاسی ممکن است وجود ندارد، وگرنه بحث و بررسی این موضوع هر چقدر هم که طول بکشد نمی تواند به رفع این اتهامات کمکی نماید.
طرف های مذاکرات هسته ای ایران نیز با درک همین اصل، در جریان مذاکرات پیشنهاد نمودند که ایران و 1+5 راه حلی برای این موضوع بیابند، چون آنها هم انگیزه داشتند که همزمان با حصول تفاهم جامع هسته ای با ایران، موضوع اتهام تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای را نیز حل و فصل نمایند.
بر این اساس پیشنهاد نمودند که ایران با اتخاذ برخی اقدامات مشخص، امکان حل و فصل نهایی موضوع را فراهم نماید.
منظور آنها این بود که ایران به انجام برخی اقدامات مشخص که ایران و اعضای 1+5 با توافق مشترک در مذاکرات آنهارا مشخص می نمودند، مبادرت می نمود و بعد بدون آنکه پیگیری دیگری از سوی آنها صورت بگیرد، پرونده این موضوع برای همیشه در آژانس بسته می شد.
ایران اعلام کرد که با آنکه ایران مبنای موضوع این پرونده را ساختگی می داند ولی برای کمک به حل موضوعی که چندین سال است که بین ایران و آژانس موضوع مناقشه است، از نظر روش کار این هدف را قابل حصول می داند اما توافق در خصوص آن به این امر بستگی دارد که اقداماتی که از ایران انتظار می رود چه اقداماتی باشد.
آنها قول دادند که این موضوع را با توجه به حساسیت ویژه آن در سطح کشورهای 1+5 بحث و هماهنگ نموده و در موقع مقتضی نظر نهایی خود را به ایران اطلاع دهند.
11- در دور ماقبل صدور بیانیه مطبوعاتی در لوزان، کشورهای 1+5 طرحی را به ایران ارائه نمودند که شامل بازرسی از چند نقطه محدود از جمله دو تاسیسات نظامی و انجام مصاحبه با تعدادی از مقامات نظامی و متخصصین هسته ای بود که اسامی آنها به انواع مختلف به صورت مستقیم و غیر مستقیم در گزارش آژانس مطرح شده بود.
آنها مطرح نمودند که در صورت اعطای دسترسی به این محل ها و امکان فراهم نمودن مصاحبه آژانس با این افراد از نظر آنها پیگیری بحث اتهامات گذشته علیه ایران پایان می یابد.
به محض طرح این پیشنهاد، ایران با شدیدترین وجه ممکن این پیشنهاد را توهین آمیز دانسته و آن را را رد نمود و اعلام کرد که حتی حاضر به دریافت رسمی آن نیز نیست.
در عین حال کشورهای 1+5 از نمایندگان ایران درخواست نمودند که علی رغم مخالفت صریح خود نظر 1+5 را به مقامات ایران ارائه نمایند.
12- عکس العمل شدید مقام معظم رهبری در رد درخواست این کشورها برای بازرسی از تاسیسات نظامی و مصاحبه با دانشمندان ایرانی واکنشی کاملا صحیح و دقیق بود.
تیم مذاکره کننده هسته ای افتخار می کند که با درک کامل موضع نظام و رهبری همین موضع را حدود سه ماه پیش بمحض دریافت پیشنهاد به طرف مقابل اعلام نموده بود. این یکی دیگر از برگه های افتخار آمیز تلاش تیم مذاکره کننده هسته ای است که طرف مقابل مذاکرات ما نیز برای چندمین بار برایش ثابت شده باشد که موضعی که اعضای تیم مذاکراتی به آنها اعلام می نمایند، برگرفته از برداشت های شخصی آنها نیست بلکه منبعث از درک عمیق آنان نسبت به مواضع اصولی نظام و رهبری معظم آن میباشد.
13- متاسفانه در حالی که مواضع قدرتمندانه تیم مذاکرات هسته ای در سطح بالای مسئولین عالی نظام مورد تقدیر قرار گرفت، عده ای از افراد غیر مطلع از تحولات پیرامون این موضوع، به جای تقدیر از تیم مذاکرات هسته ای کشورمان، انگار فرصت را برای عقده گشایی مغتنم دیدند و بدون آگاهی از روند طرح موضوع که به صورت کامل به مقامات عالی نظام گزارش شده بود، شدیدترین حملات را علیه تیم هسته ای کشورمان تدارک دیدند و به قول معروف فریادهایی که باید بر سر ارائه دهندگان طرح می کشیدند، ناجوانمردانه بر سر اعضای تیم مذاکرات هسته ای کشیدند، تظاهرات طراحی کردند و بی محابا خواستار قطع مذاکرات شدند.
هر چند با توجه به آنکه مقامات عالی نظام در جریان همه این تحولات و موضع اصولی و شجاعانه تیم مذاکرات هسته ای کشورمان قرار دارند، این مخالفت ها، وارد آوردن تهمت ها، و عقده گشایی ها کوتاه مدت خواهند بود، اما به طرح برخی نگرانی ها در سطح افکار عمومی دامن می زند که نتیجه آن چیزی جز بی اعتمادی به نهادهای اصلی کشور نیست.
14- از همگان انتظار میرود با درک شرایط خطیر کشور و در سال همدلی بین دولت و ملت، دست به دست هم دهند به مهر و ضمن دفاع از اصول و حقوق اساسی کشور، به مسئولین کشور یاری برسانند تا در این برهه حساس مذاکرات هسته ای را تحت هدایت مقامات عالی نظام جمهوری اسلامی به ویژه مقام معظم رهبری که با دقت و هوشیاری بر جریان مذاکرات اشراف دارند، به طور موثری پیش ببرد تا انشاءالله اگر توافقی به دست آید، توافق ضامن حفظ حقوق اساسی ملت بزرگ ایران باشد.