نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه 91 ، بی انضباطی مالی را نتیجه بی توجهی به اصولی از قانون اساسی در تهیه و تنظیم بودجه امسال دانست.
به گزارش واحد مرکزی خبر ، احمد توکلی در جلسه علنی مجلس، ویژه بررسی کلیات لایحه بودجه گفت: در تهیه و تنظیم بودجه اصولی از قانون اساسی ، موادی از قانون برنامه پنجم ، قانون هدفمندی یارانه ها ، قانون برنامه و بودجه و قانون محاسبات عمومی رعایت نشده که نتیجه اش بی انضباطی مالی است.
وی با اشاره قانون آیین نامه داخلی مجلس گفت: رعایت نشدن زمان تقدیم لایحه بودجه و فرصت کافی نداشتن مجلس برای بررسی آن نیز به بی انضباطی مالی منجر می شود.
توکلی افزود: قانون آیین نامه داخلی و قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نیز نقض شده و اطلاعات کافی به مجلس داده نشده است که به این علت کار کارشناسی دقیق ممکن نبود.
وی گفت: سماجت دولت بر خواسته هایش و تهدید به همکاری نکردن در صورت قبول نکردن کمیسیون، موضوع مهم دیگری در این زمینه بود و از همه مهم تر بی اعتنایی آثار بودجه برشاخص های اقتصاد کلان به ویژه تورم و بیکاری است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، نتیجه این نارسایی ها را عمل نکردن بودجه به عنوان ابزار توزیع ثروت و قدرت برای رفع فقر و تبعیض و بدتر شدن کار دانست.
توکلی گفت: لایحه بودجه 91 بیش از سالهای پیش بی نظم بود و منابع بسیاری از سرمایه های موجود را در معرض فروش قرار می داد؛ همچنین تعهدات قابل توجهی را برای دولت بعدی فراهم می کرد؛ گرچه در کمیسیون اصطلاحاتی در آن ایجاد شد، اما نتیجه اش قابل قبول نیست.
وی اتکای بیشتر به نفت را از دیگر نقایص لایحه بودجه امسال دانست و افزود: پارسال اجازه دادیم که 434 هزار میلیارد ریال از نفت مستقیم و سریع استفاده شود که امسال با 55 درصد افزایش به 672 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.
توکلی گفت: میزان تولید و صدور نفت نیز غیرواقع بینانه در نظر گرفته شده بود و علاوه بر این افزایشها، حجم بی سابقه ای از منابع نفتی تحت عناوین دیگر مورد استفاده قرار گرفت، مانند اینکه نمونه آن اجازه هزینه کرد 10 و نیم میلیارد دلار است که اتفاقاً به نرخ دلار هم در لایحه بودجه آمده است که نباید می آمد.
وی افزود: در مجموع ، ارقام نفتی این بودجه در احکام ماده واحده و ردیف ها حدود 80 هزار میلیارد تومان است که نسبت به رقم مشابه پارسال 35 درصد افزایش یافته است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نمونه هایی از بی انضباطی مالی در لایحه بودجه امسال گفت: طبق اصول 52 ، 53 و 55 قانون اساسی همه درآمدها و هزینه ها باید در ردیف های بودجه مشخص شود، اما برخلاف این اصول در مجموع در بودجه عمومی دولت 51 هزار و 300 میلیارد تومان یعنی حدود یک سوم بودجه عمومی دولت در احکام آمده است.
توکلی افزود: این یعنی، علاوه بر این عددی که در سقف بودجه آمده است این ارقام نیز وجود دارد و اگر ارقام مربوط به شرکتهای دولتی نیز اضافه کنیم تقریباً به 79 هزار میلیارد تومان افزایش می یابد.
وی گفت: دیوان محاسبات در کمیسیون تلفیق رسماً اعلام کرد که امکان اجرای قانون برای نظارت بر این ارقام را ندارد.
این مخالف کلیات لایحه بودجه 91 افزود: مبلغ 10 و نیم میلیارد دلار هم به اعتبارات دستگاهها اضافه شده که پنج میلیاردش بدون محاسبات لازم است مانند کیسه اشرفی که به دولت داده اند تا به هر ردیفی که خواست اعم از جاری و عمرانی اضافه کند.
توکلی گفت: برای اینکه معلوم شود دولتی که قانون را رعایت نمی کند، این پول را با چه تصمیمات عجیبی هزینه می کند به این نمونه توجه کنید بر اساس تصمیم مشابهی که پارسال نباید می گرفتیم اما گرفتیم بخشی از این پولها در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار گرفت و این وزارتخانه طبق مصوبه دولت در هر یک از مناسبتهای ملی یا مذهبی به همه کارمندانش 100 هزار تومان پرداخت می کرد؛ وقتی بودجه را بی حساب می دهید و بی دقت خرج می شود این مشکلات ایجاد می شود.
عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به قانون هدفمندی یارانه ها افزود: دولت بر خلاف قانون در پنج ردیف ، هم در ردیفهای درآمدی و هم در ردیفهای هزینه ای باید ارقام را پیش بینی می کرد، اما نیاورد.
نماینده دولت در کمیسیون، شفاهی اعلام کرد که نظر دولت 135 هزار میلیارد تومان کسب درآمد از محل گران کردن حاملهای انرژی و آب است.
وی گفت: بعداً رسماً همین رقم را پیشنهاد کردند که با خواست ما امضا شد و رئیس جمهور نیز آن را اعلام کرد. معنی 135 هزار میلیارد تومان اجازه کسب درآمد از گران کردن حاملهای انرژی و آب این است که به گفته نماینده دولت نرخ آب بها مترمکعبی 355 تومان ، برق 145 تومان و گاز 350 تومان افزایش می یابد.
توکلی افزود: اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس به این پیشنهاد دولت رأی ندادند، رقمهای صد هزار، 80 هزار ، 72 هزار و 62 هزار میلیارد تومان هم رأی نیاورد و به پیشنهاد چهار نفر از اعضای کمیسیون اقتصادی پیشنهاد 54 هزار میلیارد تومانی رأی آورد که شبیه مصوبه سال 90 بود.
وی گفت: اینکه چه تلاشهای عجیب بسیاری تا حد تغییر آیین نامه شد تا بتواند این رقم را تغییر دهند بماند که گزارش آن را برای مردم نوشته ام و منتشر می کنم.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: بالاخره دو روز پیش رقم 66 هزار میلیارد تومان تصویب شد اما این نحوه برخورد با این موضوع چه از طرف دولت و چه کمیسیون تلفیق برخوردی حسابدارانه است نه کار اقتصادی زیرا اگر برخورد اقتصادی بود یک باره از رقم 135 هزار میلیارد تومانی به رقم 54 هزار میلیارد تومانی نمی رسیدیم.
توکلی گفت: معنی این برخورد حسابدارانه این است که چون نفت داریم هر کار دلمان خواست می توانیم بکنیم در حالی که خطاست زیرا این ارقام در بی تعادلی کنونی اقتصادی اثر می گذارد.
وی با بیان اینکه اکنون در حال رکود و بی تعادلی در اقتصاد ملی مواجهیم، گفت: طبق نمودار تعدادهای چک ها برگشتی در سال 86 تاکنون دائم در حال افزایش است که نشان دهنده مشکل در اقتصاد است.
توکلی افزود: طبق نمودار دیگری شمار کارگران بیمه شده نزد سازمان تأمین اجتماعی از سال 86 به بعد نزولی است یعنی پارسال 209 هزار نفر به بیمه شده های شاغل در بنگاهها اضافه شده است در حالی که دولت ادعا کرده بود دو و نیم میلیون شغل ایجاد می کند.
این نماینده مخالف کلیات لایحه بودجه گفت: وقتی شرایط نزولی است شدت شیب هدفمندی مضر است و به رکود دامن می زند و با توجه به اینکه تقاضا را هم بالا می برد کمیسیون متأسفانه تصمیم گرفت یارانه های نقدی را افزایش دهد که نتیجه اش افزایش بی تعادلی است.
وی افزود: اتکای شدیدتر به نفت نیز هم آثار بیماری هلندی را تشدید می کند و هم آثار هزینه هایی که مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بر کشور تحمیل می کند، تشدید خواهد شد.
توکلی گفت: تصمیم کمیسیون تلفیق به تصویب 54 هزار میلیارد تومان هم زیاد بود اما چاره ای نبود زیرا کمیسیون به کمتر از آن رأی نمی داد.
وی تأکید کرد: دولت باید طبق قانون عمل کند و مجلس نباید اجازه دهد که دولت درباره پرداخت نقدی از حدودی که برایش تعیین شده است، تجاوز کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: این مطلبی که بیان می کنند ظاهرش این است که دولت می خواهد پول بیشتری به مردم بدهد و عده ای در مجلس مخالفند در حالی که ملت شریف ایران باید بدانند این ادعا و تصور درست نیست.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از مشخص نبودن سقف لایحه بودجه سال 1391 کل کشورنیز انتقاد کرد.
توکلی در جریان رسیدگی به لایحه بودجه با استناد به ماده 216 آیین نامه داخلی مجلس در تذکری گفت: کمیسیون تلفیق موظف است ظرف 15 روز گزارش نهایی خود را تقدیم هیئت رئیسه کند.
وی افزود: البته من اضطرار زمان را درک می کنم و ممکن است بدبختانه به خاطر این اضطرار به کلیات بودجه رای مثبت دهم اما نباید به یک رویه تبدیل شود زیرا گزارش کمیسیون تلفیق هر سال ناقصتر تقدیم مجلس می شود.
توکلی گفت: متاسفانه سقف درآمدهای بودجه 91 در گزارش کمیسیون تلفیق مشخص نیست .
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ گفت: البته می توان درباره کلیات صحبت کرد و در این زمینه نقصی از اطلاع وجود ندارد.
نماینده مردم زنجان
جمشید انصاری نماینده مردم زنجان نیزدر جلسه علنی امروز مجلس در مخالفت با کلیات بودجه91 افزود: مخالفت با کلیات بودجه هم می تواند شامل لایحه بودجه و هم مربوط به کاری باشد که کمیسیون تلفیق در این لایحه انجام داده است.
وی گفت: اصول بودجه نویسی و قانون برنامه ایجاب می کند بودجه را به صورت سقف روشن ببندیم و اگر دولت در مقام اجرا مشکلی پیدا کرد متمم ارائه کند.
انصاری افزود: دوستان در کمیسیون تلفیق ، متمم بودجه را نیز همراه با خود بودجه تصویب کردند.
نماینده مردم زنجان در مجلس گفت: در این لایحه ، بودجه ای با سقف مشخص برای فعالیت های مشخص بسته شده و بودجه دیگری را نیز با حدود 12 هزار میلیارد تومان به عنوان سقف جدید برای فعالیت های دیگری بسته اند که این دو سقفی بودن بودجه با همه معیارهای بودجه نویسی پیشرفته مغایرت دارد.
این نماینده مجلس افزود: در سقف مازاد تکلیف اعتبارات هزینه ای و سرمایه ای مشخص نشده است.
وی گفت: همچنین با تصمیم کمیسیون تلفیق اتکای بودجه 91 به نفت بیشتر شده است و ما درست بر خلاف جهت پیش بینی شده در سند چشم انداز حرکت کرده ایم.
انصاری افزود: البته وابستگی به نفت فقط آن چیزی نیست که در بودجه آمده و هزینه های شرکت ملی نفت و شرکت های تابعه نیز جداگانه وجود دارد .
نماینده مردم زنجان در مجلس ، مشکل دیگر لایحه بودجه را بحث انضباط بودجه دانست و گفت: انضباط بودجه مغایر اصل 52 قانون اساسی است و در احکام بودجه اختیارات زیادی برای دولت پیش بینی کرده اند که با آن اختیارات دولت در اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای و اعتبارات هزینه ای امکان جابه جایی قابل توجهی یافته است .
وی افزود: تصمیمات کمیسیون تلفیق در اجزای بودجه به لحاظ محتوا و نوع اتخاذ تصمیمات درخور توجه است و این دو سه روز آخر کار کمیسیون تلفیق می تواند الگویی در بی انضباطی در تصمیم گیری کشور باشد.
انصاری گفت: ما که بی انضباطی دولت را نقد می کنیم اول باید بی انضباطی کار خودمان را نقد کنیم.
نماینده مردم زنجان افزود: تصمیمات گرفته شده مفاسدی به دنبال دارد که دولت هم اگر در اجرا به این نوع روش تاسی کند یکی دو سال دیگر چیزی به نام لایحه بودجه ، قانون بودجه و سند بودجه در کشور باقی نخواهد ماند.
وی گفت: این نوع تصمیمات غیر کارشناسی کشور و مجلس را در آینده با چالش هایی جدی مواجه می کند.
نماینده مردم زنجان افزود: براساس تصمیمات کمیسیون تلفیق حدود چهار هزار و500 میلیارد به هزینه های کشور اضافه شده و جایگزین درامدی برای آن از نامطمئن ترین محل ها مثل افزایش قیمت ارز است.
انصاری گفت: به نظر می رسد وضع بودجه با تغییراتی که در کمیسیون تلفیق صورت گرفته به حالت غیر قابل دفاعی رسیده است و برای دولت هم امکان اجرایی وجود ندارد.
وی تصریح کرد: دوستان با رای منفی به این لایحه این امکان را فراهم کنند که مصوبه قبلی خودمان را برای دو ماه دیگر تمدید کنیم تا مجلس بعد بتواند بودجه کارامدتری تنظیم کند.
نماینده دیگر مردم زنجان
همچنین نماینده دیگر مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی در تذکری از مشخص نبودن سقف درآمدها در لایحه بودجه سال 1391 کل کشور انتقاد کرد.
نصیری قیداری در تذکری آیین نامه ای خطاب به لاریجانی گفت: توضیحات شما درباره سقف درآمدهای بودجه قانع کننده نیست و یکی از پارامترها برای بحث در کلیات، سقف بودجه است.
وی افزود: باید سقف بودجه مشخص باشد تا بتوان درباره کلیات بحث کرد.
رئیس مجلس نیز به وی پاسخ داد: واقعا بحث درباره کلیات تا این حد مرتبط به سقف بودجه نیست.
وی افزود: می توانید حین سخنرانی درباره کلیات درخصوص مسائل مهمی مانند هدفمند کردن یارانهها که در کمیسیون تلفیق درآمد مرحله دوم هدفمندی یارانه ها 66 هزار میلیارد تومان تعیین شده است بحث کنید.
لاریجانی تاکید کرد: موضوعات مهمتری در بودجه وجود دارد که می توان به آن توجه کرد.
نماینده مردم تاکستان
امیر طاهرخانی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه91 افزود: این بودجه نافع مشکلات نیست و نمی تواند زمینه ساز رشد و توسعه کشور باشد.
وی، مشکل اصلی امروز کشور را گرانی و تورم دانست و گفت: بودجه باید طوری تنظیم شود که گرانی و تورم را مهار کند درحالی که با این وضع بودجه نه تنها مهار نخواهد شد بلکه شتاب بیشتری خواهد گرفت.
طاهرخانی افزود: ما باید صد درصد قیمت ها را افزایش داده باشیم تا برخی کلیات لایحه تحقق یابد حال آن که جامعه توان تحمل گرانی موجود را ندارد.
وی گفت: چگونه می توان بودجه ای تصویب کرد که حجم سنگینی از گرانی را بر مردم تحمیل خواهد کرد.
نماینده مردم تاکستان در مجلس با تاکید بر اینکه در برابر این لایحه نباید سکوت کرد ، افزود: گرانی امروز کمر قشرهای ضعیف جامعه را می شکند بنابراین انتظار این است که به این لایحه رای منفی داده شود.
این نماینده ، مشکل دیگر لایحه بودجه را وابستگی بودجه به نفت دانست و گفت: بودجه امسال ، وابستگی به نفت را 55 درصد افزایش داده است.
طاهرخانی افزود: بودجه باید کاهش وابستگی داشته باشد . کی باید بودجه کشور را از وابستگی به نفت نجات دهیم ؟ تا کی باید معادلات قیمت جهانی نفت بر بودجه ما تاثیر بگذارد؟
نماینده تاکستان، مشکل دیگر کشور را اشتغال و بیکاری اعلام کرد و گفت: بیکاری در کشور امروز به عنوان بحران مطرح است و جهت گیری اصلی بودجه باید به سمتی باشد که این مشکل حل و زمینه های اشتغال فراهم شود.
طاهرخانی افزود: دولت در دو سال گذشته ایجاد چهار میلیون و 100 هزار شغل را وعده کرد اما تحقق نیافت و معاون اول رئیس جمهور نیز در مصاحبه ای گفت یک میلیون و600 هزار شغل دیگر را هدف گیری کرده اند که باید گفت این وعده ها نیز مشکلی دیگر برای کشور به وجود می آورد.
وی ادامه داد: مشکل اصلی امروز جامعه ما بیکاری است حال آن که در بودجه چنین چیزی دیده نمی شود.
طاهرخانی گفت: مشکل دیگر بودجه تراز منفی در بودجه است که کسری بودجه معادلات اقتصادی جامعه را بر هم می ریزد.
این نماینده با بیان اینکه ما هر ساله بحث کسری بودجه داشته ایم، افزود: امسال نیز با این بررسی لایحه باز هم این وضع را خواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه بحث بعدی فاصله طبقاتی است که در جامعه وجود دارد، گفت: این بودجه نه تنها کاهش فاصله طبقاتی را در بر ندارد بلکه فاصله را افزایش می دهد.
نماینده مردم تاکستان افزود: در واقع بودجه در داخل کیسه ای ریخته شده است تا معاونت راهبردی رئیس جمهور به هر کسی بخواهد بدهد.
وی، مشکل دیگر لایحه بودجه 91 را بی انضباطی مالی آن دانست و گفت: موضوع اصلی جامعه امروز بی انضباطی مالی در هزینه هایی است که دولت انجام می دهد.
این نماینده افزود: بی انضباطی مالی دولت زیاد است و در گزارش های دیوان محاسبات انحراف در بودجه از طریق عملکرد دولت دیده می شود که این لایحه بی انضباطی دولت را بیشتر خواهد کرد.
وی گفت: این لایحه ، نظارت به ویژه نظارت مجلس را کاهش می دهد و مجلس نمی تواند نظارت لازم را داشته باشد.
طاهر خانی افزود: وضع این دولت روشن است و اصولا نظارت پذیر نیست و سعی دارد فرار کند.
وی گفت: سرمایه گذاری و سیاست های اصل 44 مواردی است که در بودجه به آنها توجه نشده است.
این نماینده مجلس بی توجهی به دانشگاه و پژوهش را از دیگر ابهامات این لایحه دانست و افزود: زیر ساخت اصلی کشور برای رشد و توسعه دانشگاه ها و امور پژوهشی است.
وی در ادامه گفت: دولت در بحث رشد و توسعه ، رشد 8 درصدی را اعلام کرد که ما این موضوع را ندیدیم.
نماینده تاکستان افزود: چگونه می شود با توجه به مشکلات کشور و مسائل نفت و بحث تحریم ها رشد 8 درصد را شاهد باشیم.
طاهرخانی در ادامه گفت: بحث درآمدها، اوراق مشارکت مشخص است ولی فروش اموال دولت مشخص نیست و دولت می تواند درباره درآمدها اقدام کند زیرا موضوع درآمدها شفاف نیست.
وی تصریح کرد: انتظار داریم با توجه به وضع نابسامان بودجه و متوزان و شفاف نبودن آن ، نمایندگان به کلیات بودجه رای منفی دهند و ما دو دوازدهم را پیشنهاد می دهیم.
طاهرخانی تصریح کرد: امیدواریم مجلس آینده با سعه صدر و مطالعه بیشتر بودجه سال 91 را تصویب کند.
نماینده خمینی شهر
سیدمحمدجواد ابطحی افزود: پایبندی به قانون و مصوبات مجلس خود حلال بسیاری از مشکلات است بنابراین براساس اصل 43 قانون اساسی، توجه به محتویات مصوبات مجلس در تنظیم لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق ضروری است.
وی پرسید: بودجه سالانه به ترتیبی که در قانون آمده است و از طرف دولت به مجلس برای رسیدگی ارسال می شود براساس کدام قانون است؟ آیا براساس قانون برنامه پنجم است یا براساس قانون تعریف بودجه مصوب سال 1351 ؟
ابطحی با بیان اینکه در طول چهار سال گذشته همواره به عنوان مخالف درباره لایحه بودجه صحبت کرده است گفت: 33 سال است بودجه تصویب می شود اما نمی دانیم براساس کدام قانون است، در حالی که لایحه باید بر طبق قانون تعریف شود که بر همین اساس تعریف بودجه در قانون مصوب 31 فروردین 1351 آمده است اما معلوم نیست ما چه چیزی را در تنظیم بودجه رعایت می کنیم یا کدام سقف آن ملاحظه شده است.
وی با استناد به اصل 74 قانون اساسی افزود: دولت بر همین اساس لوایح را تقدیم مجلس می کند اما مجلس نیز نمی تواند با برخی اصلاحات خارج از مصوبات و تنظیمات هیئت دولت آن را از شکل اساسی خارج کند.
نماینده مردم خمینی شهر گفت: در همین خصوص کمیسیون تلفیق 28 بند لایحه را حذف و 48 الحاقیه به آن اضافه کرده است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه نمایندگان باید بر اساس سوگند نمایندگی، منافع عمومی را در نظر بگیرند، از اعتبارات روزهای آخر کمیسیون تلفیق درباره کمک به بودجه عمرانی مجلس و همچنین هزینه اسکان نمایندگان جدید انتقاد کرد و افزود: نمایندگانی که در کمیسیون تلفیق این گونه مصوبات را تصویب می کنند بدانند این وضع بودجه نویسی درست نیست.
ابطحی گفت: برخی از نمایندگان نیز برای حوزه انتخابیه خود بودجه های میلیاردی در نظر می گیرند که از جمله آن می توان به حوزه انتخابیه ماهنشان اشاره کرد.
پس از سخنان ابطحی، نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در تذکری گفت: البته اختصاص ناعادلانه بودجه به برخی شهرستان ها و استانها درست نیست اما واقعیت این است که استان اصفهان بیشترین اعتبارات را به خود اختصاص داده است بنابراین نمی توان با سر و صدا برخی مسائل را کتمان کرد و بلکه باید به فکر حل مشکل در جهت عدالت بود.
محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان و از موافقان لایحه نیز در تذکری از سخنان ابطحی نماینده خمینی شهر درباره گزارش لایحه بودجه کمیسیون تلفیق انتقاد کرد و گفت: دوستان شبانه روز زحمت کشیدند و تلاش کردند و حتی برخی جلسات تا ساعت 2 بعد از نیمه شب به طول انجامید.
وی افزود: باید کمی انصاف داشته باشیم و بی دلیل مجلس را به برخی اتهامات مرتبط نکنیم.
عثمانی گفت: عده ای مجلس را به توپ بستند اما از نمایندگانی که خود داخل مجلس هستند انتظار این است که بیجهت اذهان عمومی را مخدوش نکنند.
سپس محمدرضا باهنر درباره سخنان ابطحی نماینده خمینی شهر گفت: در مجلس دوم تعداد اندکی از نمایندگان درخواست کرده بودند که حقوق نمایندگی مادام العمر شود که با اکثریت قاطع و مخالفت نمایندگان، آن طرح رد شد اما هنوز همچنان پس از 20 سال مردم می پرسند حقوق مادام العمر نمایندگان چه شد.
نایب رئیس اول مجلس از نمایندگان خواست تا در سخنان خود در صحن علنی در دفاع یا مخالفت با بودجه، مستند سخن بگویند.
وی همچنین به پیشنهاد یکی از نمایندگان در مجلس هفتم برای اختصاص بودجه یک میلیارد تومانی به هر نماینده به منظور صرف این مبلغ در مصارف عمرانی حوزه انتخابیه اش اشاره کرد و افزود: آن مورد نیز با مخالفت نمایندگان مجلس رد شد اما به نظر می رسد همچنان پس از سالها مردم در این باره از نمایندگان پرسش می کنند.
باهنر گفت: غیرمستند سخن گفتن در مجلس آن هم در صحن علنی که از رادیو پخش می شود ذهن مردم را درگیر می کند و مدتها طول می کشد تا آن را برطرف کنیم.
نماینده مردم ارومیه
آقای قاضی پور که در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه بودجه 91 ، به عنوان مخالف صحبت کرد ، افزود: اتکای بودجه 91 به نفت افزایش یافته و این خلاف برنامه پنجم است .
وی گفت: برداشت از صندوق توسعه ملی خلاف برنامه پنجم توسعه است که در این لایحه برداشت های متعددی از صندوق توسعه ملی شده است .
این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در این لایحه نحوه توزیع یارانه تورم زاست زیرا تقاضا را بالا می برد و باید روشی به کار گرفته می شد که مردم به سرمایه گذاری یارانه ها تشویق می شدند به ویژه در میادین مشترک نفتی کوچک که هم مردم صاحب سرمایه خوبی می شدند و هم سود دهی خوبی داشت و از حقوق ملت دفاع می شد ، اینها مشوق تولید و اشتغال بود و تورم را کنترل می کرد .
قاضی پور گفت: در لایحه بندهایی خلاف اصل سوم بند نهم قانون اساسی وجود دارد ، چطور می خواهید پول اشخاص را به افراد حقیقی و حقوقی اهدا کنید ؟ این هدیه بی حساب و کتاب است و این حرکت برای عموم نمایندگان نامشخص است .
وی با بیان اینکه ، عملکرد این نحوه پرداخت ها در سال های گذشته مبهم است ، افزود: آیا بهتر نبود این بودجه را برای احیای دریاچه ارومیه نگین ایران اسلامی اختصاص می دادند ؟
این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: در این لایحه بیشتر سعی شده است اماکن و امکانات دولتی به فروش برسد ، آیا خریداران قشر آسیب پذیر جامعه هستند یا افرادی چون آریاها ؟ چرا می خواهید اموال عمومی را به تاراج بگذارید؟ آیا دولت بعدی دولت اسلامی نیست؟
قاضی پور افزود: چرا می خواهید امکانات نظام مقدس جمهوری اسلامی را به فروش بگذارید و پول آن را در سال 91 هزینه کنید و از این محل برای مردم بی بضاعت ، حقوق بگیران ، بازنشستگان ، کشاورزان و کارگران تورم هدیه کنید ؟ در بودجه هیچ برنامه ای برای اشتغال و استخدام جوانان نیامده است .
وی گفت: آیا نیاز دارد افراد بیگانه همانند بانک جهانی به ما بگویند که این اقدامات تورم زاست ؟ برای هرکسی که اندک آشنایی با علم اقتصاد داشته باشد قابل درک است که حجم نقدینگی و افزایش هزینه کرد دولت به آحاد مردم بخصوص ضعیف ترها آتش هدیه می کند .
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: روحانیان را در مقابل مردم قرار می دهید و اندک اعتبار خاصی برای تقویت قرآن و روحانیت اختصاص نیافته است .
قاضی پور افزود: دولت و کمیسیون تلفیق در کجای این بودجه برای حمایت تولید ملی جهت گیری مشخصی داشته است؟ آیا نباید سراسر این بودجه متحول می شد و در جای جای آن منع واردات و منع استفاده از خدمات خارجی قرار می گرفت ؟
وی گفت: حتی به نفت هم رحم نکردید و واردات فرآورده های نفتی را آزاد کردید از خدا نمی ترسید ؟ آیا این عمل به فرمایش های رهبری است ؟ آیا این منافع ملی ماست ؟ مگر با فرمایش های رهبری حجت بر ما تمام نیست؟ بیش از ده ها میلیارد دلار فاینانس برای خرید کالا و خدمات خارجی در صنعت نفت حتی بدون قید در صورت امکان تهیه و تولید داخلی ، حمایت از تولید ملی در سال تولید ملی است ؟
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: این بودجه نه فقط در جهت تولید ملی نیست بلکه ضد تولید ملی است .
قاضی پور همچنین با طرح این سؤال که آیا صدها کارخانه به علت واردات بی رویه تعطیل شدند و در حال تعطیل شدن هستند سرمایه ملی نیستند ؟ گفت: قانون بودجه سال 91 چه حمایتی برای آنها تعیین کرده است ؟
وی افزود: مسئله مهم تر ، انعقاد سرمایه ملی است که در این مورد نه از سیاست تسهیلی جدید ، نه از روان سازی بازار سرمایه و نه از جهت گیری هایی که بازار را به نفع شکل گیری سرمایه ملی منعطف سازد ، هیچ نشان و اثر مثبتی به چشم نمی خورد و در بسیاری موارد محدودیت های جدیدی مشاهده می شود .
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آیا کمیسیون تلفیق و دولت به این موضوع توجه نداشتند و فرمایش های رهبری را نشنیدند یا ساز و کار حمایت از منافع و سرمایه ملی را نمی شناختند ؟ خدا نکند باندهای فساد اقتصادی و انحصاری که واگذارها را به شکل غلط انجام داده است مانع دید درست و صحیح شده باشد.
قاضی پور افزود: از اینکه منابعی برای بیمه بیکاری تخصیص دادید تا امید به کار را در جوانان تقویت کنید تشکر می کنم اما این همه کار نیست ، موضوع اصلی آن است که باید بودجه ریزی به شکل صحیح باشد که کار، اشتغال و حقوق کارگران به بهترین وجه حمایت و صیانت شود .
وی گفت: امیدواریم درهای بسته به روی صدها هزار بیکار تحصیل کرده و جوانان شهری و روستایی بدون مهاجرت و جابه جایی باز شود اما گویا این بودجه برای قفل زدن بر روی قفل های اشتغال تدوین شده است و کمیسیون تلفیق به جای باز کردن این قفل ها فقط کار را تنگ تر می کند .
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: از این طریق مشکلات اشتغال حل نمی شود بلکه بیش از گذشته از عمل به فرمایش های مقام معظم رهبری غافل می مانیم.
قاضی پور گفت: پذیرش نسبی سیاست های دولت درباره هدفمندی یارانه ها در کمیسیون تلفیق ، بار تورمی مردم را سنگین و امکان حرکت واحدهای صنعتی و تولید را دشوار و زمینه تولید و کار را محدود می کند .
وی افزود: گردن گذاشتن به این قبیل تصمیمات دولت ، مردم را در مقابل موج گرانی و فشار زندگی بی دفاع خواهد گذاشت و ما مکلفیم از حقوق ملت ایران اسلامی دفاع کنیم .
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: این بودجه به نفع ثروتمندان وضع شده است و فقرا را از آن نصیبی نیست ، چون دو سوم اقتصاد کشور در این بودجه پیش بینی شده است .
وی افزود: ضرباتی که از اجرای این قانون بر دوش فقرا و ضعیفان نواخته می شود ، گوش عالم را کر خواهد کرد .
قاضی پور از نمایندگان خواست به کلیات بودجه رأی ندهند تا اصلاحاتی در آن صورت گیرد.
نماینده اصفهان
حمیدرضا فولادگر افزود: مخالفت من هم در شکل و هم در محتوای بودجه امسال است.
وی با تشکر از معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و همچنین کمیسیون تلفیق لایحه بودجه گفت: گزارش ارائه شده با ماده 216 آیین نامه داخلی مجلس و اصل 52 قانون اساسی مطابقت ندارد.
فولادگر مشخص نشدن سقف بودجه را در گزارش کمیسیون تلفیق ایرادی اساسی دانست و افزود: به رغم تذکراتی که صبح امروز داده شد بررسی کلیات بودجه ادامه دارد و به نظر من این مهمترین ایراد شکلی بودجه است زیرا در اصل باید درباره این رقم و جداول بودجه صحبت کنیم نه در باره کلیات احکام بودجه.
نماینده اصفهان گفت: خواهش من از نمایندگان راه یافته به مجلس آینده این است که با همکاری نمایندگان جدید تغییر ساختار بودجهریزی کشور را در اولویت کار این مجلس قرار دهند.
وی با اشاره به فعالیت شبانه روزی کمیسیون تلفیق ادامه داد: سوال این است که آیا کمیسیون تلفیق واقعا گزارش های کمیسیون های تخصصی را تلفیق می کند و گزارش ارائه شده حاصل این کار است یا اینکه در گزارش ارائه شده به نظرهای کارشناسان و لابی هایی که صورت می گیرد توجه شده است.
فولادگر رعایت نکردن برنامه های پنج ساله توسعه و همچنین چشم انداز بیست ساله را ضعف ساختاری لایحه بودجه امسال برشمرد و گفت: چقدر در بودجه به سیاست های کلی برای اشتغال و سرمایه گذاری که مورد تاکید مقام معظم رهبری است توجه شده است؟
وی افزود: امروز در دنیا بودجه ها را به صورت متغیر و انعطاف پذیر می نویسند ولی ما متاسفانه چندین سال است که بودجه هایمان ثابت و غیرمتغیر است و این نمی تواند به تحقق اهداف بلندمدت کمک کند.
فولادگر گفت: در اشکالات محتوایی می توانم بگویم که قرار نیست بودجه قانونگذاری جدید باشد اما این گونه شده است .
وی به موضوع هدفمند کردن یارانه ها اشاره کرد و افزود: سهم بخش صنعت و کشاورزی در بودجه سال جاری افزایش نیافته و 10 هزار میلیارد تومان اختصاص یافته است در حالی که برای بخش درمان و سلامت که باید هزینه های خانوار دیده می شد 6000 میلیارد تومان تخصیص یافته است.
فولادگر گفت: سیاست های اقتصادی ما در بودجه ریزی غلط است؛ حاضر نیستیم از کشاورز گندم را بیش از 400 تومان بخریم اما حاضریم برای واردات آن تا 700 تومان پول بدهیم؛ این چه حمایتی از تولید است؟
وی سپس به انحرافات بودجه در سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی اشاره و تأکید کرد: باید روال بودجه نویسی را اصلاح کنیم.
نماینده مردم شیراز
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه بودجه سال 1391 کل کشور شفاف نیست و وابستگی آن به نفت بیشتر شده است.
جعفر قادری در جلسه نوبت بعد از ظهر رسیدگی به لایحه بودجه 91 به عنوان مخالف کلیات لایحه افزود: البته این مخالفت بدین معنی نیست که زحمات دولت و کمیسیون تلفیق در تنظیم بودجه زیر سوال برود.
وی خاطرنشان کرد: مشکلات بودجه ریزی همچنان در کشور به قوت خود باقی است و بیشتر مشکل من نیز نوع بودجه نویسی در دولت و مجلس است.
قادری در ادامه، بی انضباطی مالی و باز بودن دست دولت در میزان جابهجاییها، عدول از قانون از جمله برنامه پنجم، کم توجهی به نامگذاری امسال، افزایش تمرکز بر معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی، افزایش هزینه های جاری دولت را از مشکلات و نقاط منفی بودجه 91 برشمرد و گفت: همچنین در بودجه ابتدایی ترین اصول بودجه نویسی رعایت نشده، به ویژه در موضوع تقدم و تأخر هزینه ها دقت لازم صورت نگرفته است.
وی همچنین فاصله گرفتن بودجه از سیاست های اصل 44 ، دوری آن با واقعیت های موجود در دستگاه ها و همچنین بی توجهی به تولید و بی توجهی به بهبود فضای کسب و کار و همچنین ضمانت اجرا نداشتن بودجه را از دیگر نقاط منفی لایحه بودجه سال 91 برشمرد و افزود: هم اکنون که در شرایط رکود و تورمی هستیم شاخص قیمت تولیدکننده در سال گذشته حدود 40 درصد بوده که در بودجه به آن هیچ توجهی نشده است.
قادری گفت: به نظر می رسد دولت منابع حاصل از هدفمند کردن یارانه ها را بیشتر برای پرداخت های نقدی در نظر دارد تا کمک به تولید.
وی افزود: روندی که در بودجه شاهدیم با ادعای دولت در خصوص ایجاد اشتغال نمی خواند و مطمئناً نمی توان به ایجاد اشتغال به میزانی که دولت اعلام کرده است بر اساس این لایحه امیدوار بود.
قادری همچنین با اشاره به مشکلات و گرانی های چند ماهه اخیر گفت: ممکن است دولت با تثبیت قیمت ها در کوتاه مدت بتواند جلو تورم را تا حدی بگیرد اما مشکل تورم راه حل های اقتصادی دارد که می بایست بخشی از آن در بودجه دیده می شد.
وی افزود: هم اکنون در صادرات مواد معدنی از جمله صنایع سنگ مشکلاتی داریم که دولت باید گشایش هایی در این زمینه صورت دهد.
نماینده مخالف کلیات لایحه بودجه در ادامه به وضع شرکت های وابسته به نفت و نیرو در لایحه بودجه کرد و گفت: به نظر می رسد دولت می خواهد مشکلات شرکت ها را با فروش اوراق مشارکت و واگذاری سهام های آن حل کند که این چندان راهگشا نخواهد بود.
نماینده لنگرود
نماینده مخالف کلیات لایحه بودجه سال 1391 کل کشور گفت: در این بودجه برای طرح حیاتی و مهم کمربندی سبز شهرهای پرجمعیت اعتباری در نظر گرفته نشده است.
مهرداد بائوج لاهوتی همچنین از تامین نشدن نظر دولت در اختصاص افزایش 20 درصد از اعتبارات آب و فاضلاب در کمیسیون تلفیق انتقاد کرد و افزود: کمیسیون تلفیق این میزان را به 10 درصد کاهش داد در حالی که اگر نظر دولت مبنی بر افزایش 20 درصد از اعتبارات تامین شود بخش مهمی از مشکلات طرحهای آب و فاضلاب که هر سال درگیر آن هستیم حل خواهد شد.
وی همچنین از کم توجهی لایحه به موضوع حمل و نقل شهری انتقاد کرد و گفت: متاسفانه همچنان مشکل حمل و نقل درون شهری از جمله شهرهای بزرگ به ویژه در تهران وجود دارد و به رغم مشاهده هر روزه این مشکلات از جمله در موضوع مترو اعتباری در عمل به آن اختصاص داده نمی شود.
بائوج لاهوتی اظهار داشت: در لایحه بودجه همچنین 1070 میلیارد تومان با اولویت اتمام طرحهای نیمه تمام درج شده است اما عناوین طرحها مشخص نیست که این موضوع باعث توزیع ناعادلانه منابع خواهد شد و کمکی به اجرای عدالت به ویژه در استان ها نمی کند.
نماینده مردم لنگرود در مجلس همچنین با اشاره به قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: نمایندگان باید این مهم را در روند بودجه در نظر بگیرند که به نفع جامعه است.
نماینده تهران
الیاس نادران مخالف کلیات لایحه بودجه سال 1391 کل کشور با انتقاد از افزایش درآمد دولت از هدفمندکردن یارانه ها در بودجه 91 گفت: در بودجه امسال انضباط مالی دیده نمی شود و لازمه برداشتن گام بزرگ برای هدفمندسازی یارانه ها انضباط مالی است.
الیاس نادران اظهار داشت: وضعی که اکنون در اقتصاد کشور می بینیم نتیجه معیوب بودن بودجه نویسی در کشور است و همین بی نظمی در ارقام و احکام بودجه شاهد این مدعاست .
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: صحبت های من نافی زحمات اعضای کمیسیون تلفیق نیست اما امروز با یک بودجه انبساطی مواجه هستیم که هزینه های عمومی کشور و نقدینگی را افزایش خواهد داد و نتیجه آن این گونه سیاستگذاری مالی در کشور می شود.
نادران گفت: این گونه است که زحمات مختلفی که در مورد صندوق توسعه ملی کشیده می شود، منحصرا برای پشتیبانی بخشهای دولتی است نه سوراخ بلکه به آبکش تبدیل شده است و هر که هر چه می تواند از آن برداشت کرده است.
نماینده مردم تهران افزود: به اعتقاد من این فرایند، بلایی بر سر صندوق توسعه ملی خواهد آورد که بر حساب ذخیره ارزی آمد.
وی اضافه کرد: کمیسیون تلفیق در بحث هدفمندی یارانه ها اصرار کرد، حالا که کار به اینجا رسیده است کمک کنیم تا گام دیگری در موضوع هدفمندی یارانه ها برداشته شود، سوال این است که گام اول چگونه برداشته شد و چرا دولت به تعهدات خود در مورد پرداخت ها عمل نکرد.
نادران با مثبت ارزیابی کردن ایستادگی کمیسیون تلفیق دربرابر درآمد 135 هزار میلیارد تومانی دولت ناشی از اجرای گام دیگر هدفمندسازی یارانه ها گفت: متاسفانه همین مقدار هم که نسبت به سال گذشته افزوده شد موجی از افزایش قیمت ها را به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: بودجه نویسی به شکل کنونی باعث می شودکه بند و بست ها موجب افزایش و کاهش برخی ردیف ها و جابهجایی درآمدها یا حذف و یا کاهش و یا افزایش آنها شود و شاهد هستیم که گاهی اساسا دانشگاهی وجود ندارد و برای آن بودجه 6 میلیارد تومانی در نظر می گیرند و برای موسسه ای که فقط اسم آن مطرح شده است چند صد میلیون تومان در بودجه برای آن گذاشته اند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: استدعا می کنم که حداقل در بررسی جزئیات و ردیف ها و جداول دقت کنید و از هیئت رئیسه می خواهم برای اولین بار اجازه دهد ردیف ها و جداول در صحن علنی بررسی شود.
نماینده ارومیه
سیدسلمان ذاکر نماینده مخالف کلیات لایحه بودجه سال 1391 کل کشور گفت: اختصاص 10 درصد از صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی که در این لایحه پیش بینی شده است کافی نیست.
سیدسلمان ذاکر
با بیان اینکه 15 استان کشور به شکل وسیع استعداد کشاورزی دارند افزود: باید برای توانمندسازی بخش کشاورزی و حمایت از کشاورزان میزان 10 درصد را افزایش داد که نتیجه آن مطمئناً ایجاد اشتغال نیز خواهد بود.
وی در ادامه با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر خرید تضمینی گندم از کشاورزان به قیمت هر کیلوگرم 395 تومان، این میزان قیمت را جوابگوی زحمات کشاورزان ندانست و گفت: هم اکنون هر کیلوگرم گندم برای کشاورزان 450 تومان تمام می شود بنابر این جای پرسش اینجاست که کدام عقل و کار کارشناسی این میزان را 395 تومان در نظر گرفته است.
نماینده مردم ارومیه خاطرنشان کرد: این قیمت نه تنها کمکی به کشاورزان نمی کند بلکه باعث خواهد شد خودکفایی را در محصول گندم از دست بدهیم چرا که در تنظیم بودجه و تصمیم به خرید به میزان کم در اشتباه هستیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش درباره تصمیم دولت مبنی بر گسترش آبیاری تحت فشار در زمین های زراعی گفت: دولت این مهم را در بودجه در نظر گرفته و سال قبل نیز آن را اجرا کرده است اما قرار بود 85 درصد آن را دولت و 15 درصد آن را کشاورز تأمین کند در حالی که در واقع 50 درصد را دولت و 50 درصد را کشاورز تأمین کرده و گاهی اوقات میزان تأمین مالی ازجانب کشاورز به 60 درصد نیز رسیده است.
نماینده مردم ارومیه با اشاره به وضع دریاچه ارومیه اظهار داشت