۱۷۰۰میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات فرهنگیان
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: در بودجه سال ۹۴ نخستین بار یک حکم بودجه ای وجود دارد که ۱۷۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات فرهنگیان پیش بینی کرده که بی سابقه است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ سید محمد بطحایی در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر افزود: در بودجه سال 94 برخی از احکام بودجه ای آورده شده است که اگر این احکام واقعا تحقق پیدا کند می تواند زمینه خوبی برای حل برخی از مشکلات معلمان را فراهم کند.
وی درباره پرداخت نشدن حق ایاب و ذهاب، غذا و مسکن معلمان نیز گفت: مهمترین عاملی که دولت نتوانسته است این حقوق را پرداخت کند، کسری اعتبار آموزش و پرورش است که مربوط به امسال و پارسال نیست بلکه در هیچ یک از سال های گذشته این مزایا به معلمان پرداخت نشده است.
بطحایی گفت: ما تلاش می کنیم از محل اعتباراتی که در سال 94 پیش بینی شده است به تدریج اعتبارات رفاهی معلمان را تامین و به معلمان تقدیم کنیم.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: در همه سازمان ها به ویژه آموزش و پرورش رکن اصلی ارتقای کیفیت معلم است.
بطحایی افزود: اگر معلم کار خود را با کیفیت و انگیزه انجام دهد حتی می تواند نقایصی که در سایر عوامل آموزشی مثل فضا برنامه درسی و تجهیزات را جبران کند.
وی گفت: طرح رتبه بندی معلمان دو هدف مشخص دارد که شامل ایجاد زمینه برای ارتقای مهارت های حرفه ای معلمان و افزایش انگیزه است.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: ما هنوز شاخص ها و ملاک هایی را که برای رتبه بندی مورد عمل قرار می گیرد ابلاغ نکرده ایم که باید در شورای توسعه مدیریت به تصویب برسد و بعد ابلاغ شود.
بطحایی با بیان این که مبنای شاخص ها عملکرد و وظیفه فعلی معلمان است،گفت: رتبه بندی که امسال اجرا خواهد شد مرحله اول یک جریان بسیار موثر است که در سال های آینده باید روال تکمیلی خود را بگذراند.
وی با اشاره به اینکه اولین احکام از اول مهر صادر خواهد شد،گفت: چهار رتبه در این نظام پرداخت وجود دارد و افرادی که حائز شرایط می شوند می توانند آن را دریافت کنند.
بطحایی افزود: تفاوت دریافت ها در این رتبه ها حدود 160 هزار تومان تا حدود 600 هزار تومان است.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هدف از اجرای طرح رتبه بندی کار بیشتر نیست بلکه کار بهتر و با کیفیت تر است،گفت: معلمی که کار با کیفیت تری انجام دهد رتبه بالاتری به دست خواهد آورد.
بطحایی افزود: اجرای طرح رتبه بندی در سال 94 و بعد از آن، امتیاز بیشتری برای کسانی است که کار با کیفیت تر،حرفه ای تر و تخصصی تر انجام می دهند اما این به معنای سلب امتیازات جاری کارمندان اداری نیست.
وی با تایید وجود مشکلاتی که گریبان گیر معلمان است،گفت: مشکلات معلمان را نمی توان در کوتاه مدت حل کرد بلکه مهم این است که دولت تلاش خود را می کند که بتواند برخی از این مشکلات را حل کند.
بطحایی اظهارداشت: در بودجه سال 94 برخی از احکام بودجه ای آورده شده است که اگر این احکام واقعا تحقق پیدا کند می تواند زمینه خوبی برای حل برخی از مشکلات معلمان را فراهم کند.
در سال 94 بدنبال تصحیح رتبه بندی معلمان هستیم
در ادامه برنامه معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص سوالاتی درباره اینکه معلمان با توجه به شغلی که دارند نبایستی دغدغه معیشت و مسایل مالی داشته باشند گفت : این دغدغه همه همکاران است و همه قبول داریم تا زمانی که معلم تامین نباشد نمی تواند به وظایف خود به صورت کامل و با کیفت بالا ادامه دهد و نمی تواند خوب کار کند و همه مسئولان مرتبط در این حوزه نیز تلاش می کنند بتوانند این مشکل را رفع کنند.
سید محمد بطحایی درخصوص اینکه در این باره وعده وعیدهایی داده بشود اما تا بخواهد اجرا شود خود این وعده وعیدها باعث تورم می شود و از طرفی هم عملاً پولی به معلمان داده نمی شود نیز افزود: البته این اشکال وارد است و باید توجه داشت چون سازمان ما یک سازمان بسیار بزرگی است ،
وی ادامه داد: همکاران می پرسند چرا میزان دستمزد و و زمان دریافتی ها را اعلام نمی کنید، من امیدوارم طی روزهای آینده بخش عمده ای از معوقات سال 93 معلمان تسویه شود .
معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که چرا میزان حقوق و مزایای آموزش و پرورش نسبت به سایر ارگانها ، دستگاهها و سازمانهای دولتی اختلاف دارد گفت : تفاوت حقوق و مزایا بین آموزش و پرورش با سایر دستگاهها غیر قابل انکار است و دولت تلاش می کند که این میزان را کاهش دهد و همانگونه که سخنگوی دولت نیز گفته است دولت تلاش می کند این مسئله را جبران کند و در این زمینه توقع همکاران ما دریافت مساوی نیست اما کاهش فاصله دریافتی ها هم درخواستی به حق است .
وی افزود : از سال گذشته شروع کردیم میزان فوق العاده شغل را به نسبت سازمان های دیگر بالا ببریم. در سال 94 هم بدنبال تصحیح رتبه بندی هستیم تا از این مسیر هم بتوانیم فاصله دریافتی ها را کاهش دهیم و با این روش ها خواهیم توانست فاصله دریافتی ها را کم کنیم .
بطحایی در خصوص اینکه گفته می شود ساعت کار معلمان کمتر از دیگر کارکنان دولت است گفت : اینکه می گویند ساعت کار معلمان کم است و تعطیلات زیادی دارند بیشتر بحثی عامیانه است و این مسئله را از هیچکدام از مسئولان و مدیران ارشد نشنیده ام . باید توجه داشته باشیم که حساسیت کار معلمان زیاد است و حتی در برخی موارد عملکرد معلمان بر روی دانش آموزان می تواند تا سالیان سال تاثیر گذار باشد؛ من اطمینان می دهم که هیچکس در دولت این نگاه را ندارد و به حساسیت کار و مسئولیت سنگین معلمان واقف است .
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود:فاصله میان دریافتی آموزش و پرورش با سایر دستگاههای دولتی از قدیم وجود داشته است و نمی توان در مدت کوتاهی این مشکل را حل کرد اما مهم این است که نشانه هایی از تلاش عملی دولت برای کاهش این فاصله در حال انجام است .
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص علت اختلاف ها و تفاوت ها در استفاده از مزایا و امکانات کارکنان آموزش و پرورش در داخل این وزارتخانه و وجود تبعیض بین صف وستاد و کادر آموزشی و نیز افزایش 35 درصدی حقوق و مزایای افراد در ستاد گفت : یکی از مشکلات ما زمانی است که یک نیروی آموزشی را پس از سالها تجربه به ستاد می آوریم.
بطحایی افزود: باید بگویم در بسیاری از مواقع این فرد حقوقش حتی تا 200 هزار تومان هم کاهش می یابد و افزایش حقوق 35 درصدی کارکنان ستادی به هیچ عنوان صحیح نیست و در حقیقت اگر اختلافی باشد به نفع آموزشی ها خواهد بود .
وی ادامه داد : ما در حوزه های اداری و ستادی مانند بقیه کارکنان افزایش 14 درصدی داشتیم، البته قبول دارم که نوعی رانت در برخی مواقع برای استفاده از امکانات رفاهی وجود دارد و معمولا اولویت استفاده با کارکنان ستادی است اما در این زمینه هم تلاش می کنیم جلوی تبعیض ها گرفته شود و در این زمینه اگر مسئله حادی وجود دارد همکاران می توانند از طریق سایت وزارت آموزش و پرورش و یا ادارات کل تعاون و پشتیبانی گزارش دهند تا بررسی شود .
سید محمد بطحایی در خصوص کمبود امکانات رفاهی در آموزش و پرورش نیز گفت : امکانات رفاهی ما در وزارتخانه به نسبت میزان نیرویی که داریم اندک است و از نظر قانونی هم اجازه توسعه مراکز رفاهی را نداریم و اردوگاههای دانش آموزی هم که وجود دارد برای استفاده دانش آموزان است و در سطح همکاران نیست .
وی افزود : تلاش می کنیم امکانات رفاهی را هم که از قبل وجود داشته است ارتقاء کیفیت دهیم و بتوانیم با ارائه خدمات بهتر در خدمت همکاران باشیم که این ارتقاء کیفیت بر پذیرایی از همکاران در نوروز 94 قابل مشاهده بود .
وی همچنین مراجعات حضوری برای استفاده از مکانهای رفاهی را باعث ایجاد رانت بیان کرد و گفت : با افزایش ارائه خدمات از طریق ثبت نام در سایت های رفاهی وزارتخانه تلاش می کنیم که اینگونه رانت ها به حداقل برسد .
بطحایی در پاسخ به سوالاتی در خصوص کامل نبودن ارائه خدمات از سوی بیمه طلایی از قبیل پوشش ندادن جراحی های دیسک و کمر و اقلام دارویی گفت : وقتی قراردادی با یک شرکت بیمه می بندیم جدول نوع و میزان خدماتی که باید ارائه شود مشخص است و البته همه بیماریها هم تحت پوشش بیمه ها نخواهد بود .
وی ادامه داد : در همین زمینه هم در قرارداد جدید ما با بیمه برنامه ریزی شده است تا با افزایش تعرفه های پزشکی ارائه خدمات نیز گسترده تر شود و ما با همکاری شرکت بیمه گذار تلاش می کنیم نواقص را حل کنیم هر چند به صورت صد درصد
امکان آن نیست .
بطحایی افزود : در سال آینده قرارداد جدیدی را از اول خرداد ماه با شرکت بیمه بر اساس طرح جدید امضاء خواهیم کرد تا انتظار به حق همکاران در پوشش کامل بیمه ای انجام شود ، این مسئله طبیعی است که وقتی خدمات بیمه ای افزایش پیدا می کند حق بیمه هم افزایش پیدا خواهد کرد و این بار سنگینی را بر دوش سازمان و همکاران خواهد گذاشت اما تلاش ما این است که تا حد امکان این اشکال ها رفع شود .
وی همچنین در خصوص مشکلات کارکنان وزارت آموزش و پرورش در حوزه بازنشستگی ، اعطای پاداش بازنشستگی با تاخیر دوساله و کاهش ارزش مادی پاداش بازنشستگی و نیز تقسیط آن و نیز مشکلات مربوط به صندوق بازنشستگی هم گفت : پاداش بازنشستگی همکاران با تاخیر حداکثر یکساله است نه دوساله که البته در گذشته هم همینگونه بود تقسیط هم فقط در چند دوره ای که مشکل زیاد مالی داشتیم انجام شد و اعلام می کنم همه همکارانی که تا مهر ماه 93 بازنشسته شدند پاداش بازنشستگی خود را به صورت یکجا و در مدت کوتاهی دریافت خواهند کرد.
بطحایی افزود: این مسئله کاملاً صحیح است که اعطای پاداش بازنشستگی پس از یکسال باعث کاهش ارزش آن می شود و این به ضرر همکاران خواهد بود اما تلاش می کنیم با تامین منابع این فاصله را هم کمتر کنیم وامسال بحث اقساط دیگر وجود نخواهد داشت .
وی همچنین در خصوص سیاست های صندوق ذخیره بازنشستگی آموزش و پرورش گفت : در روند ارائه خدمات این صندوق در یکسال اخیر تغییراتی ایجاد شده که البته برای مشاهده آثار آن اندکی زود است اما در همین مورد هم کارنامه مالی برای هر فرد فرهنگی تهیه و صادر شده که در آن کارنامه هر کدام از همکاران ما می توانند میزان موجودی ، سود و گردش مالی خود در صندوق بازنشستگی را مشاهده کنند و این افزایش سود نسبت به سال قبل تفاوت چشمگیری داشته است .
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درپایان گفت: این نظر همکاران درخصوص ارائه خدمات صندوق بازنشستگی در زمان خدمت هم مسئله ای صحیح است و ما باید کاری کنیم که مزایای استفاده از صندوق ذخیره فقط در پایان کار نباشد بلکه همکاران در حین خدمت هم بتوانند از مزایای آن برخوردار شوند.