آلودگی هوا در کلانشهر پاریس به معضل بزرگی برای شهروندان آن بدل شده است.
به گزارش واحد مرکزی خبر ، کانال اول تلویزیون دولتی آلمان، «آ.اِر.دِ» با اشاره به اینکه حد مجاز ذرات آلاینده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا اغلب از حد مجاز بالاتر است، افزود: بعنوان مثال در زمستان سال 2013 برای چند روز، آسمان کلانشهر پاریس، پایتخت فرانسه با ابری متراکم و پایدار از دود پوشیده شده بود.
این گزارش با بیان آنکه بسیاری از شهروندان پاریس از بیماریهای مزمن و شدید مجاری تنفسی رنج می برند، افزود: دوشنبه گذشته، آنه هیداگو، شهردار پاریس از اجرای طرحی جدی برای بهبود وضع کیفیت هوا در این شهر خبر داد.
در پاریس حداکثر از هر دو روز، یک روز ذرات ریز معلق در هوا از سطح مجاز اتحادیه اروپا بالاتر می رود؛ تا جایی که آسمان پاریس، تیره و تاریک می کند. این وضع دیگر پاریس را به شهری رمانتیک تبدیل نمی کنند بلکه برعکس خیلی هم خطرناک است.
دانشمندان فرانسوی اکنون در خصوص آلودگی هوای شهر پاریس گزارشهایی هشدارآمیز منتشر کرده و اعلام کرده اند که این وضع، تبعات بعدی برای شهروندان پاریسی در پی خواهد داشت.
در مارس سال گذشته، روزی نبود که هوا در این شهر، تیره و تاریک نباشد و در واقع همه روزهای آن ماه به روزهای مصیبت بار تبدیل شده بود. این گزارش با اعلام آنکه برخی روزها میزان ذرات ریز معلق در هوای شهر پاریس به بیش از سی برابر حد مجاز می رسد، افزود: زمانی که میزان آلاینده ها از سطح توصیه شده فراتر می رود، پلیس پایتخت با نظارت بر آلاینده های هوا به این چالش واکنش نشان می دهد.
روزانه حدود پنج و نیم میلیون خودرو در شهر پاریس تردد می کنند. «پیر پتورل» که در حومه شهر پاریس زندگی می کند از قربانیان آلودگی هوای این شهر است. آسیبهای جسمی ناشی از پایداری ذرات معلق در هوا در این شهر به حدی است که بیماریهای مزمن ریوی را در آنجا شیوع داده است.
در حالی که هوای پاریس موجب شده است سلامت پتورل به خطر افتد اما در آنطرف، روزانه بالونهایی تا ارتفاع صد و پنجاه متری از سطح زمین برای نشان دادن جاذبه های پاریس بر فراز این شهر به پرواز در می آیند. این بالونها البته تنها برای گردشگران کاربرد ندارند بلکه همزمان به دستگاههای سنجش میزان آلودگی هوا نیز متصلند تا میزان آسیب ناشی از ذرات ریز معلق در هوا را تعیین کنند. در آزمایشگاه سازمان مستقل «ایر پاریف» پایتخت، این مواد و ذرات ریز مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. هدف از اینکار کشف علل آلودگی هوا است.
آملی فریتس از کارشناسان این شرکت در این باره گفت: بزرگی این اجزاء و ذرات به میزان رفت و آمدهای شهری وابستگی دارد. حتی خروج دود از دودکش بخاری ها یا فعالیتهای ساختمانی نیز بر آلودگی هوا و افزایش میزان ذرات معلق تاثیر می گذارد.
زمانی که آلودگی هوای پاریس از حد مجاز بالاتر می رود، شرکت «ایر پاریف» به مردم هشدار می دهد. این هشدارها ظرف سالهای اخیر روز به روز بیشتر شده است.
آنطور که شهردار پاریس تاکید کرده است در برنامه اصلاحات شهری وی هیچ وسیله نقلیه گازوئیلی حتی برای گردشگران خارجی حق تردد در خیابانهای شهر پاریس را ندارد.
دکتر برنارد یومیر، نماینده سلامت شهر پاریس گفت: باید اقدامات و تمیهدات مختلفی برای مبارزه با آلودگی هوای پاریس اجرا شود. باید در نظرگرفت که آنهایی که از خودروهای گازوئیلی استفاده می کنند برای آمد و شدهای شهری خود جایگزین داشته باشند.همزمان باید برای خودروهایی که بالاترین لطمه را به هوای پاک می زنند نیز برنامه داشته باشیم و تردد آنها را در شهر ممنوع کنیم.
قرار است از سال 2020 میلادی هیچ خودروی شهری گازوئیلی حتی اتوبوسها و خودروهای حمل زباله در پایتخت فرانسه تردد نکند. هم اکنون دو سوم سواری های این شهررا خودروهای گازوئیلی تشکیل می دهند.
پیر کاسری، یک فعال اجتماعی گفت: ما تنها زمانی می توانیم خودروهای گازوئیلی را خودروهای پاک معرفی کنیم که از تولید و خرید و فروششان جلوگیری کنیم. اگر گازوئیل، آلوده کننده هواست؛ پس چرا فرانسوی ها را به خرید این خودروها تشویق و ترغیب می کنند و چرا کاری می کنند که دنیا ملت فرانسه را کاملا دیوانه تصور کند؟