معاون وزیر راه و شهرسازی رسیدن به رشد قابل توجه و رفتن به سمت توسعه پایدار را منوط به توجه اساسی به موضوع حمل و نقل دانست.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنج شنبه شب شبکه دوم سیما، شکرچی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از شاخصه های مهم کشورها را موضوع حمل و نقل دانست و گفت: اگر بخواهیم به رشد قابل توجه در کشور برسیم و به سمت توسعه پایدار پیش برویم باید به حمل و نقل توجه اساسی کرد.
رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی همچنین گفت: یک طرح جامع حمل و نقلی از سال 85 در برنامه پنجم وجود داشت که از جمله تکالیف دولت، آماده سازی و الگو برداری برای توسعه حمل و نقل در سطح شهر، منطقه و ملی بوده است.
شکرچی زاده گفت: طرح جامع حمل ونقل بسیار گسترده است و باید مرتباً اصلاحات صورت بگیرد و اگر بتوانیم سرمایه گذاری بهینه ای را در این مقطع انجام دهیم می توانیم به چشم انداز روشنی برسیم.
ضعف در بخش تبدیل مقالات علمی به محصول
وی تصریح کرد: کشورهای پیشرفته و توسعه یافته مبانی اصلی اهداف خود را از مراکز علمی یافته آن را جمع آوری کرده و با گسترش آن به نتایج مطلوبی می رسند ولی ما مقالات خوبی در عرصه دانشگاه داشتیم و کمتر به مرحله اجرا رسانده ایم.
رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی در ادامه گفت: ما در عرصه تولید مقاله رتبه بالایی داریم ولی وقتی در عرصه فناوری و تبدیل به محصول می رسیم در شرایط مطلوبی قرار نمی گیریم.
توسعه راه های بتنی به ده درصد تا پایان دولت یازدهم
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ما عمر مفید را از جاده هایمان نمی بریم چرا که پیشرفت های علمی را در عمل به کار نمی بریم.
وی تصریح کرد: کاری که برای گسترش فناوری انجام می دهیم این است که در پایان دولت یازدهم بتوانیم راه های بتنی کشور را به ده درصد برسانیم.
25 درصد تخت های بیمارستانی متعلق به تصادف های جاده ای
وی افزود: ایمنی بحث مهمی است ما در سال های 77، 86 و 87 ،23 هزار نفر کشته را در سال داشتیم که با اقدامات خوبی که صورت گرفت این رقم به 18 هزار نفر کاهش یافت اما به هر حال باز هم این آمار رقمی بسیار بالاست چرا که 25 درصد تخت های بیمارستانی ما متعلق به تصادف های جاده ای است و تلاش داریم که سالانه ده درصد این تلفات را کاهش دهیم.
رشد قابل توجه اعتبارات بخش حمل و نقل
شکرچی زاده گفت: برای سال آینده از لحاظ اعتبار در حوزه حمل و نقل رشد قابل توجهی را شاهد هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: باید نگاه مدیریتی تغییر یابد تا شاهد اتفاقات جدی باشیم .چرا که حوزه حمل و نقل حوزه ای حاکمیتی است و اهمیت این حوزه به مراتب از حوزه مسکن بیشتر است.
محرومیت های اجتماعی و جریمه های سنگین برای بازدارندگی رانندگان متخلف
در این برنامه سردار مهماندار، معاون عملیات ترافیک ناجا نیز اظهار داشت: بحث ایمنی در حمل و نقل بسیار مهم است و اگر نباشد می تواند مشکلات عدیده ای را رقم بزند بحث راه و وسیله نقلیه غیر قابل تفکیک است.
ویافزود: با استفاده از فناوری و ایمنی بالا می توان کاری کرد که اگر خطای انسانی صورت می گیرد منجر به مرگ نشود.
مهماندار گفت: راه و وسیله نقلیه با یکدیگر همپوشانی دارند به گونه ای که سرعت ما در ایمنی با تغییر رفتار انسان ها که در بلند مدت اتفاق می افتد بیشتر خواهد شد.
معاون عملیات ترافیک ناجا با بیان این که مبالغ جریمه یکی از موارد بازدارنده است تاکید کرد: محرومیت های اجتماعی و مبالغ جریمه می تواند اثرگذار باشد به گونه ای که پلیس با قدرت بیشتری می تواند در تغییر رفتار رانندگان تاثیر بگذارد.