زنگ مهر ۹۲، رییس جمهور از وزیر آموزش و پرورش خواست ساعاتی را در هفته برای کتابخوانی دانش آموزان اختصاص دهد.
وزیر آموزش و پرورش در مدت یک سال این درخواست رییس جمهور را عملیاتی کرد و مهر 93 در مصاحبه با خبر نگار واحد مرکزی خبر، گفت: این درخواست رئیس جمهور را با کاهش زنگ فارسی و افزودن زنگ کتابخوانی از سال تحصیلی جدید عملیاتی کرده ایم.
مصاحبه خبرنگار واحد مرکزی خبر با مدیران تعدادی از مدارس ابتدایی و دبیرستان نشان داد که زنگ فارسی یک ساعت کاهش یافته ولی زنگ کتاب خوانی به برنامه درسی دانش آموزان اضافه نشده است.
تعدادی از دانش آموزان در مدارس نیز در مصاحبه با ما این موضوع را تایید کردند که در برنامه درسی خود زنگی به نام زنگ کتابخوانی ندارند.
مدیران مدارس نیز گفتند : که برنامه درسی دانش آموزان را بر اساس سرفصلی که از ادارات آموزش و پرورش به آنان داده شده تنظیم کرده اند و در سرفصل برنامه های امسال آموزش و پرورش زنگ کتابخوانی وجود ندارد.
نبود زنگ کتابخوانی در مدارس در حالی است که بسیاری از مدارس کتابخانه مجهز ندارند و در برخی نیز فضای کتابخانه تغییر کاربری داده یا به کلاس درس تبدیل شده است.
برخی از معلمان نیز در مصاحبه با ما اعلام کردند تراکم بالای دانش آموزان درکلاس ها، حجیم بودن کتاب ها و نبود زمان کافی برای آموزش، فرصتی برای اختصاص به کتابخوانی را در مدارس ایجاد نمی کند.
معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش به ما گفت: نظر رییس جمهور ایجاد زنگ اختصاصی در مدارس برای کتاب خوانی بود و ما نیز بر ایجاد زنگ رسمی کتاب خوانی در برنامه درسی دانش آموزان تاکید داریم و به همین دلیل برنامه زنگ کتاب خوانی را در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش برای تصویب قرار دادیم.