کارشناسان عمر آسفالت در ایران را زیر ۱۰ و بین ۵ تا ۷ سال برآورد می کنند و مهم ترین علت آن را نامرغوب بودن کیفیت قیر مصرفی می دانند، قیری که سالهاست بلای جان خیابانها و جاده های کشور شده است.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر ، محسن دلاویز مدیر عامل شرکت پاسارگاد یکی از دو شرکت بزرگ تولید و صادرکننده قیر کشور این موضوع را به تقلب هایی که در تولید قیر در شرکتهای نامعتبر می شود، مرتبط می داند.
غیر از دو شرکت پاسارگاد و جی حدود 50 تولیدکننده خرد در بازار قیر فعالند
که از آنها به عنوان تولیدکنندگان زیر پله ای یاد می شود.
منصور معظمی معاون وزیر نفت نیز در این باره معقتد است: تولیدکنندگانی در کشور به فعالیت می پردازند که استانداردهای تولید را رعایت نمی کنند و همین مسئله موجب صدمه دیدن بازار می شود چرا که آنها برای کسب سود بیشتر از کیفیت محصولاتشان کم می کنند.
حسین میرشفیع معاون وزیر راه و شهرسازی هم مشابه بودن شکل ظاهری نفت کوره با قیر و نیز اختلاف قیمت این دو فراورده را انگیزه تخلف این شرکتها می داند.
به گفته میرشفیع در حال حاضر نرخ هر تن نفت کوره 250 هزار تومان و هر تن قیر یک میلیون و 400 هزار تومان است.
آشفته بازار قیر ایران به بازارهای صادراتی هم کشیده شده است و تولیدکنندگان کوچک با دور زدن قانون محموله های بی کیفیت خود را صادر و جایگاه محصول ایرانی را در کشورهای مقصد خراب می کنند.
به گفته علی مروی رئیس کمیسیون انرژی مجلس در سالهای اخیر برخی تولیدات نامرغوب بازار صادراتی ایران را تخریب کرده است و صادرکنندگان واقعی قدرت چانه زنی را در بازارهای بین المللی از دست داده و حتی مجبور شده اند در هر تن تا 100 دلار قیمت ها را کاهش دهند تا مشتری پیدا کنند.
مروی ادامه می دهد : در همین مقطع از 65 کشوری که از قیر ایران استفاده می کردند اعتمادشان مخدوش شد و تعدادشان به کمتر از 30 کشور رسید و درآمد ایران هم به کمترین حد کاهش یافت و مشتری هایی چون چین ، ترکیه و امارات دنبال جایگزین بودند تا از این شرایط بغرنج همکاری با شرکتهای ایرانی رهایی پیدا کنند.
حسین میرشفیع معاون وزیر راه و شهرسازی نیز با تایید این مطلب می گوید: این تقلب ها باعث شده است برند قیر ایران هم لطمه ببینه و جایگاه صادراتی ما هم منفی شود.
حال که قیر نامرغوب نه فقط زیرساختهای داخلی را با زیان مواجه کرده که تخریب نشانهای تجاری ایرانی را در بازارهای هدف صادراتی هم در پی داشته است ، قطعا حلقه مفقوده نظارت و بررسی کیفیت قیرهای تولیدی - صادراتی، بیش از همیشه احساس می شود.
دلاویز مدیرعامل شرکت پاسارگاد هم خواستار جدی شدن دستگاههای نظارتی بر رسیدگی به فرایند تولید شرکتهای تولید قیر شد و گفت: اگر نظارت بر فرایند تولید و صادرات قیر تقویت شود در 2-3 سال آینده ظرفیت صادرات کشور به دو برابر افزایش می یابد.