معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ارائه تمام اسناد سرطان زا بودن بنزین پتروشیمی به مجلس، گفت: ما آروماتیک را به عنوان عنصر سمی هوا میشناسیم.
به گزارش واحد مرکزی خبر،سعید متصدی با بیان اینکه چگونه میتوان آروماتیک و بنزن را که یکی سمی و دیگری سرطان زاست از پتروشیمی جدا و وارد چرخه سوخت کشور کنیم ، افزود : سوخت تولیدی پتروشیمی بدون شک آلوده و سرطانزاست.
وی به دلایل و شواهد این موضوع اشاره کرد و افزود: آن چیزی که تحت عنوان بنزین پتروشیمی تولید میشود، در صورتی که ترکیب آن از سیستم پیرولیز باشد دارای 40 تا 50 درصد بنزن و چنانچه از سیستم ریفورمیت با بهترین شرایط تولید شده باشد، نیز 2 تا 10 درصد بنزن در آن وجود دارد که البته باقیمانده آن هم آروماتیک است.
وی گفت: فرآیند بنزین پتروشیمی ما بگونهای است که به غیر از BTX چیز دیگری تولید نمیکند، این ماده هم میتواند در فرآیند صنعتی استفاده شود.
متصدی تصریح کرد: وقتی بنزین تولید میکنیم این به چه معنایی است، بدون شک بنزن که مادهای سرطانزاست را وارد سیستم سوخت رسانی کردهایم.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: چطور بنزن میتواند سرطانزا باشد، اما وقتی با بنزین ترکیب میشود برخی سرطانزا بودن آنرا نمیپذیرند.
وی با بیان اینکه آروماتیک به طور قطع مادهای سمی به شمار می رود، گفت: ما آروماتیکها را به عنوان عناصر سمی هوا میشناسیم، حال چگونه میتوان آروماتیک و بنزن را که یکی سمی و دیگری سرطانزاست از پتروشیمی جدا و وارد چرخه سوخت کشور کنیم؟.
متصدی عنوان کرد: مدارک و اسناد ما در باره آلوده و سرطانزا بودن سوخت تولیدی پتروشیمیها موجود است و البته این اسناد نیز به کمیسیون انرژی و بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ارائه شده است و هر فرد دیگری نیز که خواهان مشاهده اصل مدارک اندازه گیری شاخص آلودگی هوا در سالهای 89 و 90 و بالا بودن غلظت بنزن در هوای شهرهای بزرگ است، سازمان حفاظت محیط زیست میتواند آن را ارائه کند.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در سالهای 89 و 90 در تهران میزان غلظت بنزن در هوا در بعضی مواقع به 1000 برابر حد استاندارد رسید، تصریح کرد: در سالهای 89 و 90 که بنزین پتروشیمی از پیرولیز بیرون میآمد میزان این ماده در هوا 1000 تا 900 برابر حد استاندارد بود که این ارقام در سال 92 به 200 تا 300 برابر رسید.
وی افزود: افزایش آلودگی هوا در سالهای گذشته بیانگر آن است که مادهای آلاینده به نام بنزن به سوخت کشور اضافه شده است، حالا قضاوت با افکار عمومی و مردم است که تشخیص دهند آیا بنزن سرطانزا و خطرناک نیست؟
متصدی عنوان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست گزارشها و تحقیقهای مفصلی در باره بحث سرطانزا بودن بنزن به مجلس ارائه داده و اینکه برخی عنوان کردهاند اسنادی در این باره به مجلس ارائه نشده درست نیست، یک یا دو نفر درون یک سیستم ممکن است اطلاع دقیقی از موضوعی نداشته باشند، اما به هر حال هر زمانی که مجلس نیاز داشته باشد ما اسناد و مدارک مربوطه را در اختیار آنها قرار خواهیم داد هرچند میگویم که این مدارک پیش تر نیز ارسال شده است.