قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: تعهد شماره گذاری خودروی وارداتی به عهده وارد کننده است.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر ، سید مجتبی شفیعی در نشست خبری افزود: مطلع شدیم تعداد محدودی از وارد کنندگان ، قراردادهایی را با خریداران خود تنظیم کرده اند و تعهد شماره گذاری خودروی وارداتی را به عهده خریداران گذاشته اند که باید اعلام کنیم شماره گذاری خودروی وارداتی پس از ورود به کشور صرفاً بر عهده وارد کننده است و خریدار امکان این اقدام را ندارد.
وی گفت: وارد کننده باید هزینه این اقدام را انجام دهد و در اسقاط خودروی فرسوده کمک کند.
افزایش کمی و کیفی مراکز اسقاط خودروها
قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر شد مراکز اسقاط خودروها در سطح کشور از نظر کیفی و کمی توسعه یابد.
سید مجتبی شفیعی در نشست خبری افزود: یکی از طرح های مهم دولت برای کاهش هزینه های ناشی از حمل و نقل در بخش مصرف سوخت و آلاینده های زیست محیطی و افزایش ایمنی ترددهای جاده ای، طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است و با وجود گذشت یک دهه از اجرای این طرح تا کنون حدود یک و نیم میلیون دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شده است.
وی گفت: در این مدت بالاترین آماری که داشته ایم در یک سال 250 هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شد و کمترین آمار هم خروج 72 هزار خودروی فرسوده بود که در یکی از این سالها صورت گرفت.
شفیعی با اشاره به اینکه از سه ماه پیش در روند خروج خودروهای فرسوده تغییراتی ایجاد شده است، افزود: با این تغییرات، رشد خوبی در آمار اسقاط خودروهای فرسوده رخ داده است و پیش بینی می کنیم به هدفمان مبنی بر خروج 400 هزار خودروی فرسوده برای سال 93 برسیم.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون 126 مرکز به اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در سراسر کشور می پردازد، گفت: با توجه به اینکه هدف گذاری امسال در مقایسه با سال گذشته رشد دو برابری دارد نیازمند افزایش ظرفیت اسقاط در کشور هستیم و بر همین اساس مقرر شد مراکز اسقاط خودروهای فرسوده را از نظر کیفی و کمی توسعه دهیم.
شفیعی گفت: بر این اساس سرمایه گذارانی که برای حضور در این عرصه علاقه مندند می توانند در این فعالیت اقتصادی حضور پیدا کنند و از ضوابط و قوانین آن با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی ستاد حمل و نقل و سوخت کشور به نشانی www.hamsu.ir مطلع شوند.
شفیعی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا سرمایه گذاری در بحث اسقاط خودروهای فرسوده سودآور است یا نه؟ گفت: این موضوع به عملکرد مراکز اسقاط خودرو بستگی دارد؛ مراکزی داریم که در مدت یک سال 100 درصد سود می کنند اما برخی مراکز به دلیل کم کاری تعطیل هم شده اند.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه از ابتدای سال تاکنون چه تعداد خودروی فرسوده از رده خارج شده است؟ گفت: تاکنون حدود 60 هزار دستگاه از رده خارج شده است که 24 هزار دستگاه آن در سه ماه گذشته و بر اساس طرح جدید ستاد مدیریت سوخت بوده است.
شفیعی گفت: طبق برنامه، امسال حدود 100 هزار خودرو وارد خواهد شد و به ازای واردات هر خودرو، 4 دستگاه خودروی فرسوده باید اسقاط شود.
وی در پاسخ به سؤالی درباره زمان عملی شدن از رده خارج کردن مینی بوس های فرسوده هم گفت: در توافق با شهرداری، سازمان محیط زیست و ستاد مدیریت سوخت، کار اسقاط 190 دستگاه مینی بوس انجام شده است که از مهر ماه محقق می شود.
شفیعی در پاسخ به سؤالی درباره نوسازی خودروهای سنگین نیز گفت: ما به دولت پیشنهاد داده ایم که از محل واردات، طرح اسقاط خودروهای فرسوده سنگین هم اجرا شود که این طرح در حال بررسی است.
قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه برنامه ای برای کاهش سن فرسودگی خودروها دارید؟ گفت: قبلاً این سن 25 سال بود که به 20 سال رسیده است اما در طرح جدید برای وارد کنندگان، انتخابی قائل شده ایم که اگر خودروی کمتر از 20 سال را اسقاط کنند، مشکلی نداریم.