حسن احد زاده در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: یکی از کارهای خیلی خوبی که باید انجام می شد و شد همین فروش اموال مازاد بود و امیدواریم ادامه یابد.
وی افزود: شرکت سایپا تاکنون حدود 700 میلیارد تومان دارایی ، املاک مازاد و غیر راهبردی خود را به فروش رسانده است.
مدیر حسابداری مدیریت شرکت سایپا گفت: منابع جذب شده حاصل ازفروش اموال مازاد در چرخه زنجیره تولید قرار گرفته است و به جرات می توان گفت یکی ازدلایل اصلی افزایش تولید خودروسازان در نیمه اول امسال همین جذب منابع حاصل از فروش اموال مازاد بوده است.
مدیر ارشد مالی سایپا با بیان اینکه این شرکت در هیچ بانکی سهامی نداشته است افزود: این شرکت ، سهامی راکه در برخی شرکتهای متفرقه که پیشترسرمایه گذاری کرده بود و نیز بیشتر اموالی که در زنجیره تامین و تولید نبودند، شناسایی و به فروش رسانده است.
وی با بیان اینکه منابع حاصل از فروش اموال مازاد جذب و وارد چرخه تولید شده است توضیح داد : اموال مازاد املاک یا دارایی هایی هستند که در چرخه صنعت خودرو نیستند و این به آن معنا نیست که این اموال غیر اقتصادی هستند ، بلکه اموالی هستند که در زنجیره صنعت خودرو قرار ندارد.
مدیر حسابداری مدیریت شرکت سایپا درادامه با اشاره به اینکه خودروساز باید همه منابع حاصل از تولید و فروش را صرف زنجیره تامین خودروسازی کند گفت: در بیشتر نقاط دنیا منابع حاصل ازتولید دوباره به چرخه صنعت خودرو باز می گردد .
وی با بیان اینکه این کار از دو سال پیش آغاز شده است افزود : تمامی تمرکز شرکت بر تقویت زنجیره تولید است و فروش اموال مازاد نیز درهمین راستاست.
احد زاده با اشاره به اینکه عمده اموال مازاد شرکت به فروش رسیده است، گفت: این پروسه ای است که مدام وبه صورت مستمر در حال پیگیری است و پس از این هم هر دارایی که شناسایی شود در پروسه فروش قرار می گیرد.
مدیر حسابداری مدیریت شرکت سایپا اضافه کرد : بستگی به نوع دارایی شرکت ، فروش اقلام و املاک مازاد از طرق مختلفی چون بورس و مزایده صورت می گیرد.
احد زاده با بیان اینکه صنعت خودروسازی حدود 3 سال است که با زیان مواجه شده است گفت : این زیان دردو سال نخست قابل تحمل بود اما اکنون پس از پشت سر گذاشتن مشکلات فراوان ، ادامه زیان حاصل از کمبود منابع قابل جبران وتحمل نیست .
وی با اشاره به اینکه املاک مازاد شرکت محدودیت دارد ، افزود: وقتی خروج منابع و نقدینگی اتفاق می افتد این به معنی زیان است و هر گاه خروج نقدینگی صورت می گیرد یعنی بدهی شرکت به چرخه تامین منابع تولید افزایش می یابد.
مدیر حسابداری مدیریت شرکت سایپا باتاکید براینکه تنها امید خودروسازها در شرایط بوجود آمده افزایش قیمت هاست گفت: امیدواریم با این اقدام بتوان کمبود منابع را تامین کرد و از طرفی با افزایش منابع ، میزان تولید نیز افزایش یابد .
احد زاده با اشاره به تورم چند سال اخیردرکشور گفت: نرخ تورم در چند سال اخیر بیشتر از نرخ افزایش خودرو بوده است.
وی افزود : پیش از سال 1390 و پس از تحریم ها، با سه برابر شدن قیمت مواد اولیه روبرو شدیم و همین امر باعث افزایش نهاده های تولید شد که خودروسازان را با زیان مواجه کرد.
وی با ابراز تاسف از اینکه هیچ نهاد مشخص وثابتی وجود ندارد که به خودروسازان اجازه افزایش قیمت را بدهد گفت : افزایش قیمت های داده شده با توجه به تورم بازار و افزایش نرخ کالاها قابل تحمل و پذیرش است، اما فشار و هجمه هایی که به صنعت خودرو وارد شد مانع تحقق افزایش قیمت های متعارف شد .
احد زاده با مقایسه قیمت خودرو در داخل و خارج از کشور از وجود فاصله قیمتی در کارخانه و بازار انتقاد کرد و افزود: باید این تفاوت قیمت از واسطه ها دریافت و به خودروسازها پرداخت شود تا از قبل جذب این منابع ، افزایش تولید انجام شود و به واسطه آن قیمت ثابت بماند.
مدیر حسابداری مدیریت شرکت سایپا بازار خودرو را هوشمند ارزیابی کرد و گفت: افرادی که در این بازار فعالند با مقایسه قیمت فراوده های دیگر که در تولید نقش تاثیر گذاری دارد، قیمت محصول را تعیین می کنند و به همین دلیل در بازار قیمت خودرو افزایش مییابد اما شاهد افزایش قیمت برای تولید کننده نیستیم.
احد زاده به افزایش نرخ 9 درصدی نرخ تورم که بانک مرکزی آن را به شورای رقابت اعلام کرد گفت: با تحلیلی که در شورای رقابت صورت گرفت این رقم به حدود پنج درصد کاهش یافت در حالیکه در واقع غیر از این بود و فقط در بخش قیمت نهاده های تولید با افزایش 15 درصدی روبرو شدیم که در نهایت حتی 6 درصد هم به خودروسازها پرداخت نشد .
مدیر حسابداری مدیریت شرکت سایپا با مقایسه شاخص بهای کالاهای مصرفی در نرخ تورم و شاخص بهای خودرو گفت: در نمودار این دو شاخص ، قیمت کالاها طی 15 سال اخیر بیش از 10 برابر رشد داشته است درحالی که در همین مدت شاخص بهای خودرو فقط دو برابر رشد داشته است که این فاصله بوجود آمده را خودروساز پرداخت کرده است .
وی افزود: خودروسازها تا سال 91 با افزایش تولید ، سعی در جبران این کسری کرده اند .
احد زاده تصریح کرد : پس از سال 91 که نرخ تورم رشد فزاینده تری به خود گرفت ، در مقابل هیچ افزایش تولیدی صورت نگرفت و همین امر فشار زیادی به خودروسازها وارد کرد .
فروش اموال مازاد ایران خودرو
معاون مالی ایران خودرو اعلام کرد : با توجه به سیاست های انقباضی بانکی در سال ۹۱ و ۹۲ فروش اموال ودارایی هایی که در جریان کار تولید دخالت نداشتند در دستور کار قرار گرفت.
محمد نیک فر در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر با تأیید فروش اقلام و اموال خارج از تولید ایران خودرو گفت: با توجه به سیاست های انقباضی که سیستم بانکی در سال 91 و 92 اعلام کرد و تأمین مالی تولید با مشکلاتی مواجه بود، به همین دلیل فروش اموال ودارایی هایی که در جریان کار تولید دخالت نداشتند در دستور کار قرار گرفت ، که از این بابت حدود 1200 میلیارد تومان از فروش اموال بدست آمده است.
وی افزود: این اموال از طریق فروش چند شرکت تحت پوشش ایران خودرو و نیز از طریق درآمدهای مازاد تأمین شد.
نیک فر اضافه کرد: شرکت ایران خودرو سمنان، ایران خودرو آذربایجان و مجموعه ای از املاک و اموالی که خدشه ای در روند تولید ایجاد نمی کرد از جمله اموال فروخته شده ایران خودرو بمنظور تأمین نقدینگی مورد نیاز بوده است.
معاون مالی ایران خودرو با اشاره به سهام ایران خودرو در بانک پارسیان هم تصریح کرد: فروش سهام پارسیان اصلاً مطرح نبوده است و هیچ مذاکره ای هم در این زمینه وجود ندارد.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا ایران خودرو اقدام به سرمایه گذاری در خارج از چرخه تولید خودرو کرده است گفت: منطق ایجاب می کند که سرمایه گذاری ها در حوزه تولید خودرو باشد اما مواردی که اشاره می شود خارج از تولیدات است، اینگونه نیست.
وی با اشاره به سهام ایران خودرو در بانک پارسیان اضافه کرد: ایران خودرو در زمان پذیره نویسی بانک پارسیان اقدام به خرید سهام کرده است که این امر خلاف قانون بوده و ایران خودرو در آن زمان در تأسیس بانک مشارکت داشته است.
معاون مالی ایران خودرو به اقدام فروش سهام خود در پارسیان با وجود رد این اقدام در صحبتهای قبل خود گفت: دو بار اقدام به فروش کرده ایم که بدلیل بروز مشکلاتی نتیجه ای نداشته است.
نیک فر گفت: هر یک ریالی که از تولید خودرو صرف موارد دیگر شود قطعاً اشتباه بزرگی است و در گروه ایران خودرو هم تمام سرمایه گذاری ها در تکمیل چرخه تولید خودرو صورت گرفته است.
وی افزود: مواردی مثل بانک پارسیان موردی است که ما در تأسیس بانک شرکت داشته ایم و اکنون هم اقدام به فروش کردیم که البته با موانع قانونی برخورد کرده ایم و در شرایط خریداران با مشکل مواجه بوده ایم.
معاون مالی ایران خودرو ضمن رد سرمایه گذاری در کل بانک پارسیان اضافه کرد: رقمی که در بانک پارسیان سرمایه گذاری شده خیلی کمتر از ارزش کنونی این بانک است و آن هم برای تسهیل روابط بانکی خودمان مشارکت کردیم.
وی گفت: اگر سیستم بانکی پاسخ خواسته های ما را به نحو احسن انجام دهد قاعدتاً ما هم نباید بدنبال تأسیس بانک باشیم.
نیک فر افزود: منابع حاصل از فروش املاک غیرتولیدی صرف افزایش تولید شده است که تأثیر آن را می توان در تولید دو برابری مرداد 93 ملاحظه کرد.
معاون مالی ایران خودرو تصریح کرد: بخشی از این افزایش تولید مربوط به تأمین مالی و بخشی هم تدابیر مدیریتی بوده است.
وی با بیان اینکه ایران خودرو در حال شناسایی اموال دیگر بمنظور فروش و عرضه در بازار سرمایه است گفت: این جریان باید ادامه داشته باشد.
نیک فر با اشاره به حمایت دولت از خودروسازها گفت: صنعت خودرو خودش می تواند خود را اداره کند اما بطور کلی دولت باید حامی تولید باشد و خودرو نیز از این چرخه تولید خارج نیست.
وی با بیان اینکه تأمین مالی از بازار سرمایه در دستور کار ایران خودرو بوده است اضافه کرد: با توصیه های بانک مرکزی این اقدام در حال انجام است هر چند در یک دوره ایران خودرو از تأمین مالی از طریق بازار سرمایه متضرر شده است.
معاون مالی ایران خودرو گفت: وضع بدهی این شرکت به قطعه سازان در شرایط خوبی است.
وی افزود: قبلاً مطالبات قطعه سازان بالاتر از یکسال هم رفته بود در حالی که سقف مدت زمان کنونی پرداخت طلب قطعه سازان کمتر از چهار ماه شده است.
نیک فر گفت: در یک برنامه منظم هر آنچه که از قطعه سازان خرید کرده بودیم وجوه آنرا پرداخت کردیم.
وی افزود: مطالبات پیش از این قطعه سازان حدود دو هزار میلیارد تومان بود که این رقم اکنون به 1200 میلیارد تومان رسیده است که با توجه به حجم فعالیت شرکت حدود دو ماه زمان برای پرداخت آن نیاز است.