رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس دانش آموزی کارگاهی برای فهم مشارکت در امور کشور است.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، آقای علی لاریجانی در مراسم اختتامیه ششمین دوره مجلس دانش آموزی که در ساختمان شهید مدرس مجلس برگزار شد افزود: در مجلس دانش آموزی افکار متنوع و بانشاطی وجود دارد و در این کارگاه درباره اینکه چگونه حق جمهور قابل تحقق است کار می شود.
وی ادامه داد: جمهوریت یک لفظ نیست بلکه یک راه و یک صراط است که برای پیمودن آن نیازمند آداب هستیم، باید آن را فهمید و به آن پایبند بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر می خواهیم مشروطیت که 100 سال پیش در کشور ما آغاز شد اما با فراز و فرودهایی مواجه شد و عقیم ماند و پس از آن در انقلاب اسلامی ابعاد گسترده ای پیدا کرد و سامان یافت نهادینه شود، باید این موضوع از سنین پایین در نهاد و سرشت افراد شکل بگیرد تا در بزرگسالی به آداب آن مقید باشند.
وی اضافه کرد: مجلس دانش آموزی برای مشارکت یافتن نسل جدید در سرنوشتشان است و آداب آن این است که ابتدا هدف را بشناسیم و به آن پایبند باشیم.
لاریجانی با بیان اینکه مقصود از سامان دادن و وقت گذاشتن برای این مجالس این است که هدفی را بشناسیم و پیگیری کنیم افزود: آن هدف این است که در مشارکت امور کشور تجربه پیدا کنیم و در تصمیمگیریها و تصمیمسازیهای لازم ورود داشته باشیم که آراء مختلف طرح شود و تحمل آراء مختلف وجود داشته باشد.
وی گفت: فرایند افکار مختلف می تواند تصمیم مشارکتی را محقق کند بنابراین در امور سیاسی، اجتماعی و دیوانی، ابتکارات زنده بودن جامعه را نشان می دهد و این مهم از برخورد افکار نو، ظهور مییابد.
رئیس مجلس همچنین با اشاره به سخنان برخی از نمایندگان مجلس دانش آموزی درباره عدالت آموزشی خاطرنشان کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از موضوعات مهم همین است که در دورافتادهترین نقاط کشور مدرسه و معلم وجود داشته باشد این مسئله هزینه دارد اما این هزینه را باید پرداخت تا انسانهای برجسته تربیت شوند.
وی افزود: البته ممکن است در این مسیر کاستی هایی هم وجود داشته باشد اما راهبرد جمهوری اسلامی ایران این است که عدالت آموزشی را ایجاد کند.
لاریجانی گفت: مسئولان کشور هزینههای آموزش را هزینه جاری تلقی نمیکنند بلکه نوعی سرمایه گذاری برای بهترینهاست که قابلیت برای ساختن کشور پیدا می کنند.
وی با اشاره به بودجه سالانه بیش از 20 هزار میلیارد تومانی برای آموزش و پرورش کشور افزود: بر همین اساس سرانه آموزش و پرورش در سال برای هر دانش آموز حدود 2 میلیون تومان است که البته این عدد غیر از بودجه های عمرانی و زیرساختی است.
لاریجانی با اشاره به منابع محدود بودجه ای کشور برای آموزش و پرورش گفت: مجلس دانش آموزی باید توجه کند که چگونه از منابع موجود نظام بودجهریزی کشور با بهترین بازدهی در بخش آموزشی استفاده کنیم.
وی افزود: باید آسیب شناسی کرد که بودجه ای که در این بخش صرف می شود در مقایسه با خروجی آموزشی و تربیتی همان باشد که در سند چشم انداز وجود دارد یا می توان از این منابع استفاده بهتری کرد تا خروجی آموزش و پرورش از نظر کیفیت تربیتی و آموزشی بهتر شود.
رئیس مجلس همچنین با بیان اینکه اگر هدف را گم کنیم نمیتوانیم به ساماندهی راه شکل پویا دهیم گفت: در آموزش و پرورش هدفمان تربیت انسان هایی مبتکر، نوآور، مسئولیتپذیر و متعهد است و باید بررسی کردکه با توجه به ظرفیت هایی که در این زمینه به کار گرفته ایم ما را به هدف میرساند یا نیازمند بهره برداری بیشتر است.
وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم گفت: این وزارتخانه مأموریت دارد با تأکید بر شایستگیهای پایه، زمینه دستیابی دانشآموزان را به مراتبی از حیات طیبه در ابعاد فردی، خانوادگی، اجتماعی و جهانی به صورتی نظاممند، همگانی، عادلانه و اسلامی، در ساختاری کارآمد و اثربخش فراهم کند.
فانی افزود: معتقدیم مجلس دانشآموزی گامی مهم برای دستیابی آموزش و پرورش به مأموریت خود بهخصوص در دو بعد حیات طیبه یعنی فردی و اجتماعی است و امکان رشد استعدادها و بیان اندیشههای فردی در محیطی اجتماعی از سراسر کشور از طریق این مجلس فراهم میشود.
وی با بیان اینکه مجلس دانشآموزی با توجه به انتخاب نمایندگان از سراسر کشور قدم مهمی در راستای تمرکززدایی در نظام تعلیم و تربیت برداشته است، تصریح کرد: امروزه در بیش از 110 کشور جهان مجلس جوانان به طور عام تشکیل شده است که 28 مجلس به دانشآموزان اختصاص دارد که در ایران سابقه آن به 13 سال میرسد.
در این مراسم سه تن از نمایندگان دانشآموزی به بیان دیدگاهها و خواستههای خود پرداختند که از جمله آنها توجه ویژه به مناطق محروم، انتقاد از عملی نشدن برخی وعدهها در اجلاسهای قبلی دانش آموزی، ضرورت سلیقهای نشدن محتوای کتب درسی و عدالت آموزشی بود.