وزیر آموزش و پرورش از بررسی لایحه رتبه بندی معلمان در کمیسیون اجتماعی دولت خبر داد که با تایید آن در دولت و تصویب در مجلس می تواند موجب افزایش انگیزه و مهارت و شایستگی حرفه ای معلمان شود.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، در برنامه نگاه یک، شنبه شب شبکه اول سیما، آقای علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش افزایش انگیزه و ارتقای شایستگی و مهارت های حرفه ای فرهنگیان را دو موضوعی که موجب می شود آموزش و پرورش به نقطه خوبی برساند ذکر کرد گفت: تلاش دولت و مجلس این بوده که به این وزارت خانه عنایت بیشتری داشته باشند.
وی افزود: بودجه 93 نسبت به مصوب سال 92، 11 درصد رشد داشت در حالی که این رشد برای آموزش و پرورش 26 درصد تعیین شده و نشان می دهد دولت عنایت خاصی به این وزارتخانه دارد اگر چه این میزان هم کفایت نمی کند.
فانی با در دست بررسی بودن لایحه رتبه بندی معلمان در کمیسیون اجتماعی دولت اشاره کرد و گفت: امید است که این لایحه به سرعت وارد هیئت دولت و با تصویب آن به مجلس تقدیم شود.
وی افزود: براساس این نظام شبیه به آنچه در دانشگاه در مورد استادیار، دانشیار و استاد وجود دارد، پرداختی معلمان نیز بر اساس توانمندی و رتبه آنها خواهد بود.
فانی تصریح کرد:این طرح دو نتیجه مهم شامل افزایش انگیزه برای تحقیق، پژوهش و نوآوری و همچنین افزایش مهارت ها و شایستگی های حرفه ای را به دنبال خواهد داشت.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود، به هماهنگی های در حال انجام با وزارت تعاون و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم بیمه طلایی خوبی را تا آخر اردیبهشت به معلمان ارائه کنیم.
وی درباره نیروی حق التدریسی هم تصریح کرد: ما نیروی حق التدریسی آزاد نداریم، بلکه ممکن است معلمانی در خارج از ساعات موظف خود تدریس کنند، ما تلاش داریم تا نیروی انسانی مورد نیاز خود را از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب و استخدام کنیم.
فانی یکی از مشکلات سالهای اخیر را جذب نیرو در یک منطقه و انتقال به منطقه دیگر ذکر کرد و گفت: مثلا کسی در منطقه ای محروم استخدام شده و بعد درخواست انتقال می داد، امری که موجب می شود مناطق برخوردار با تورم نیروی انسانی و مناطق کمتر توسعه یافته با کمبود نیرو مواجه شوند.
وی افزود: امسال ما بوم هایی را تعریف کردیم و در دفترچه آزمون سراسری هم اعلام خواهیم کرد که بر این اساس جذب بر مبنای نیاز هر بوم صورت خواهد گرفت و به کارگیری هم در همان بوم انجام خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش سرانه سال گذشته مدارس را 70 میلیارد و امسال 120 میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: به نظر می رسد وضعیت سرانه از سال گذشته بهتر باشد و به تدریج با تامین نیازهای واقعی مدارس بتوانیم سنت ناصوابی را که به شکل دریافت وجه از اولیای دانش آموزان شکل گرفته از بین ببریم.
وی افزود:البته مدارسی هم به شکل هیئت امنایی داریم که فعالیت های اضافی دارند و مبالغی را دریافت می کنند که کاملا قانونی است.
فانی یکی از علل افت در مدارس دولتی را توسعه شدید مدارس خاص ذکر کرد و گفت: مدارس نمونه دولتی، سمپاد یا مدارسی که دانش آموز را با آزمون انتخاب می کنند موجب می شوند تا مدارس دولتی با معلم کم انگیزه مواجه شوند و افت جدی پیدا کنند از این رو سیاست این است که ضمن پذیرش تنوع در مدارس سعی کنیم که این تنوع را کاهش دهیم و مدارس دولتی را از دانش آموزان نسبتا توانا برخوردار کنیم تا با ایجاد رقابت همه رشد کنند.
وی آموزش و پرورش را بزرگترین فصل مشترک حاکمیت و ملت دانست و افزود: جریان بسیار قوی مردمی در کنار بودجه دولتی به عنوان خیرین مدرسه ساز وجود دارد که از بعد از انقلاب روزانه بیش از 7 کلاس توسط آنها ساخته شده است.
فانی تصریح کرد: الان 6000 مدرسه نیمه ساخته داریم که با تصویب مجلس می خواهیم برای تکمیل به خیرین مدرسه ساز عرضه کنیم.
وزیر آموزش و پرورش به اختصاص درصدی از هزینه گاز به این وزارتخانه برای شبکه های گرمایشی هم اشاره کرد و گفت: امسال 300 میلیارد تومان برای این منظور اختصاص یافته و فکر می کنم طی 3-2 آینده این دستگاهها کامل شود.
وی درباره هوشمند سازی مدارس هم تصریح کرد: مدرسه هوشمند تعریف مشخصی ندارد و ما به دنبال آن هستیم که پیش از تجهیز به سخت افزار، انگیزه لازم و توانمندی و مهارت استفاده از آن ایجاد شود از این رو در حال تعریف و مرحله بندی این موضوع هستیم.
فانی در مورد فناوری های نوین گفت: مقابله با این جریانات مشکلی را از ما حل نمی کند، بلکه مدیریت آن باید انجام شود، مثلا ما شبکه رشد داریم که می تواند خیلی کمک کند و یک شبکه اجتماعی در داخل آموزش و پرورش می تواند کارساز باشد.
وی استفاده از تلفن همراه را همچنان در مدارس ممنوع دانست و افزود: ممکن است در کلاس درس دانش آموزان با ارسال پیامک به یکدیگر به کلاس و درس توجه نکنند.
وزیر آموزش و پرورش درباره شهریه مدارس گفت: ما به الگویی برای تعیین شهریه مدارس غیردولتی رسیدیم که بر مبنای آن شهریه در استانها و شهرهای مختلف تعیین و به مدارس ابلاغ می شود.
وی افزود: این سطح در برگه ای نوشته و مدارس غیردولتی موظف هستند در محل مراجعه مردم نصب و اطلاع رسانی کنند البته در برخی مدارس فعالیت های فوق برنامه اجرا می شود که انجمن اولیا و مربیان آن مدرسه به عنوان فعالیت های ویژه به تصویب می رسانند و شهریه ای را هم دریافت می کنند.
فانی تصریح کرد: اگر اولیا اعتراضی داشته باشند هم به واحد مدارس غیردولتی و هم به قسمت رسیدگی به شکایات می توانند مراجعه کنند.
وزیر آموزش و پرورش در مورد تعطیلی 5 شنبه ها گفت: یکی از خلاء های نظام آموزش، آشنایی کمتر دانش آموزان با مهارت های زندگی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی است و ظرفیتی به نام 5 شنبه ها وجود دارد که الان تعطیل است.
وی افزود: قرار بود فعالیت های پرورشی بدون کیف و کتاب در این روز انجام شود و ما برای سال 93-94 به صورت اختیاری و آزمایشی برنامه هایی را با پرداخت هزینه توسط اولیای دانش آموزان اعلام و بعد هم با ارزیابی آن، نقاط ضعف را استخرج می کنیم.
فانی درباره مربیان پیش دبستانی هم گفت: مجلس حدود یک و نیم سال قبل قانونی تصویب کرد که هر گونه برگزاری آزمون استخدامی منوط به اجازه معاونت توسعه انسانی رئیس جمهور است، ما هم به دنبال جلسه مشترک هستیم تا هماهنگی های لازم انجام شود،ما هم دستورالعمل های برگزاری آزمون از مربیان پیش دبستانی را آماده کرده ایم.
وی در ادامه به روند شکل گیری سند تحول نظام آموزشی از سال 1383 اشاره کرد و افزود: این سند امروز در اختیار ما و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی هم رسیده است.
فانی تصریح کرد: این سند 6 زیر سند هم دارد که یکی از آنها برنامه درسی است که سند آن آماده شده و 5 زیر سند دیگر شامل مدیریت، تربیت معلم، پژوهش، فضای آموزشی و مدیریت مالی در حال تدوین است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: یک سند از زمان تدوین تا اجرا حلقه واسطی به نام نقشه راه دارد که در ان پیش نیازها و اولویت های آن و منابع مورد نیاز مشخص که نقشه را هم در حال آماده شده است و فکر می کنم امسال بتوانیم آن را به نتیجه برسانیم تا در بودجه سال 94 پیش بینی لازم برای اجرای آن انجام شود.
وی در مورد توسعه فرهنگ حجاب و عفاف هم تصریح کرد: آموزش و پرورش در حوره شناختی آموزش هایی را پیش بینی کرده است ولی کافی نیست.
فانی گفت: ما 4 مرحله انتقال دانش، نگرش یا بینش، تغییر در رفتار فردی و تغییر در رفتار اجتماعی را داریم که در فعالیت های فوق برنامه، در رفتار معلم و در حوزه شناختی از راه کتابهای درسی هم در موضوع عفاف و حجاب و هم امر به معروف و نهی از منکر در حال انجام است.