رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت تایر با اشاره به واردات برخی تایرهای بی کیفیت چینی به کشور، بازنگری در استاندارد تایرهای وارداتی و افزایش تعرفه واردات این محصول را خواستار شد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، عباس عباسی ابیانه در نشست خبری افزود: تفاوتهایی در وزن و تعداد لایههای تایرهای چینی وارداتی به کشور وجود دارد بهگونهای که وزن و لایههای این تایرها در مقایسه با تایرهای تولید داخل کمتر بوده و موجب تضعیف عملکرد این محصولات میشود.
عباسی با بیان اینکه این مشکل بیشتر در تایر خودروهای حمل و نقل عمومی و باری مشهود است، گفت: قیمت بسیار پایین این تایرها رانندگان با سابقه را که از کیفیت آنها اطلاع دارند نیز وسوسه میکند از تایرهای چینی استفاده کنند.
وی همچنین افزود: هم اکنون 10 واحد تولیدی در صنعت تایر فعال هستند و یک واحد جدید نیز در حال احداث است.
عباسی با بیان اینکه در 10 ماهه امسال 200 هزار تن تایر در کشور تولید شد، افزود: سال گذشته 100 هزار تن واردات تایر داشتیم که این رقم امسال با مقداری کاهش روبرو است.
وی با بیان اینکه 30 درصد نیاز کشور به تایر از طریق واردات تأمین میشود، افزود: در 10 ماهه امسال تولید تایر در کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد رشد داشته است.
عباسی گفت: 27 درصد تایرهای سنگین خارجی از کره جنوبی، 64 درصد از چین و بقیه از سایر کشورها به ایران وارد میشود و در مورد تایرهای سبک نیز 40 درصد واردات از کره جنوبی، 30 درصد از چین، 10 درصد از تایلند، 8 درصد از تایوان و 3 درصد نیز از ژاپن صورت میگیرد.
وی با بیان اینکه حدود 30 برند چینی تایرهای خود را در بازار ایران عرضه میکند، گفت: برخی از این تایرهای وارداتی کیفیت مطلوبی ندارد و به همین دلیل به سازمان استاندارد پیشنهاد کردهایم تا استاندارد تایرهای وارداتی مورد بازنگری قرار گیرد و استانداردهای جهانی برای این محصول اعمال شود.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت تایر با بیان اینکه تایرهای تولیدی در کشور بر اساس فناوری اروپایی و یا ژاپن تولید میشود، گفت: 70 درصد نیاز کشور از طریق تولید داخل تأمین میشود.
وی افزود: هم اکنون برخی از برندهای تایرهای چینی با کیفیت پایین و از طریق دمپینگ در بازار ایران عرضه میشود که این مسئله باعث شده تا علاقمندی به سرمایهگذاری در تولید تایرهای سنگین وجود نداشته باشد و خطرپذیری تولید در این بخش افزایش یابد.
عباسی اضافه کرد: اخیراً درخواستی را برای جلوگیری از قیمتشکنی تایرهای چینی ارائه کردهایم تا تعرفه واردات تعرفه سنگین مقداری افزایش یابد.
عباسی گفت: هم اکنون تعرفه واردات تایر اتوبوس 6 درصد و تایر تریلر 15 درصد است که پیشنهاد ما حداقل تعرفه 30 درصدی بوده است.
وی افزود: وزارت صنعت با تعرفه 22 درصدی موافقت کرد اما در نهایت، این تعرفه در کمیسیون ماده یک مصوب نشد.
عباسی با بیان اینکه تولیدکنندگان تایر در ایران برنامه بلندمدت خود را با هدف دو برابر شدن تولید فعلی تا سال 1404 تدوین کردهاند، گفت: در اطراف ایران بازار 1.5 میلیون تنی تایر وجود دارد که در صورت حمایت از تولید داخل میتوانیم صادرات قابل توجهی را داشته باشیم.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت تایر افزود: قیمت تمام شده تولید تایرهای ایرانی قابل رقابت با تایرهای اروپایی و کرهای است اما قیمت تمام شده این محصول در چین یا برخی کشورهای آسیای جنوب شرقی از ایران پایینتر است که تولیدکنندگان داخلی برای کاهش قیمت تمام شده تولید خود برنامهریزی کردهاند.
وی افزود: 4 کارخانه تولید تایر در ایران با تکنولوژی جدید احداث شد که بیش از 60 درصد تولید کشور را به خود اختصاص دادند و 4 واحد نیز در حال بازسازی برای بهبود قیمت تمام شده تولید خود هستند.
وی درباره نوع تایر استفاده شده در اتوبوس اسکانیایی که حدود چهار ماه پیش پس از برخورد با یک اتوبوس دیگر آتش گرفت، گفت: به دلیل سوختگی تایر علامت تجاری آن به طور دقیق مشخص نبود.
رییس هیئت مدیره انجمن صنعت تایر ایران ادامه داد: ما نیز شنیدیم این تایر از نوع وارداتی گودیر بوده است اما به طور معمول در تایرهای رادیال باری که دارای کیفیت لازم هستند امکان ترکیدن تایر بسیار بسیار پایین است مگر آنکه تایر قبلا دارای مشکلی بوده باشد.
وی با اشاره به نزدیکی به سال جدید افزود: در ایام پایانی سال هیچ افزایشی در قیمت تایرهای تولیدی نداشتهایم و حتی قیمت برخی تایرهای سنگین نیز در بازار کاهش یافته است.
عباسی با بیان اینکه در خودروهای سواری تولیدی در کشور 80 درصد نیاز تایر خودروسازان از طریق تولید داخلی تامین میشود، گفت: در خودروهای سنگین قدیمی همه نیاز و در خودروهای سنگین نسل جدید نیز 40 درصد نیاز خودروسازان را تولیدکنندگان داخلی تامین میکنند.